Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Polini Variatorkit (HI-Speed)

Art.nr. POL-241.632.1 P.13512

Polini - Variatorkit (HI-Speed) - Value Pack

98.28 EUR
I lager   Leveranstid: 1-4 dagar

Information om Polini Variatorkit (HI-Speed)

Hi-Speed variatorn är ett mästerverk framtaget genom noggrann utveckling, erfarenhet och dagens tillverkningsteknologi.

Varje liten detalj i dessa variatorer har teknikerna hos Polini lagt ner tid på för att du ska kunna få ut maximaleffekt ur motorn på just din scooter.

Första steget att få ut bättre effekt ur din motor är ett urpluggat avgassystem, en bra koppling samt en Polini Hi-Speed variator

Hi-Speed variatorn är slittålig, välbalanserad samt så har den en yta som ger bra grepp men låg friktion. Bussningen i variatorn är av brons med hög kolhalt. Detta gör att friktionen minskar vilket i sin tur förbättrar växling, acceleration samt en längre livslängd.

Den ökade utvändiga diametern på variatorn ger möjligheten till en högre topphastighet.
- Diameter: 94,8 mm (Original 91,7 mm)
- Hål för hylsan: 20 mm

I detta variatorkit medföljer även:
- 2 st set med variatorvikter i nylon med extra hög slitstyrka även vid extrema temperaturer. Dessa är i storleken 16x13 mm och har en vikt på 4,9 g samt 5,6 g per styck.
- 3 guidebrickor (242.029)
- 1 st variatorbussning i metall med följande ca mått: 38,8 mm lång & 20 mm i diameter
- 1 st drivrem (248.038)
- 2 st tryckfjädrar, en vit med fri längd 89 mm, 4varv, diameter 4,2 mm och en blå med fri längd 89 mm, 4varv, diameter 4,5 mm

Se till att shimsa in variatorn så att drivremmen löper i en rak linje mellan det främre och bakre drivpaketet. En drivlina som är korrekt inshimsad leder till att friktionen minskas, detta in sin tur innebär att man undviker effektförlust samt minskar slitaget på samtliga delar i drivpaketet.


Allmänna monteringstips från Polini


1. Rengör utsida på motorn där du kommer att arbeta så att smuts ej kommer ner i drivlinan.

2. Skruva bort variatorkåpan. Var försiktig och smörj med rostlösare om skruvar sitter hårt och ej vill lossna. Använd EJ för mycket våld då risken finns att skruvarna går sönder.

3. Skruva loss muttern som låser fast variatorn på vevpartiaxeln

4. Ta bort den tidigare monterade variatorn

5. Om det sitter en mottrycksfjäder som är speciellt anpassad för den tidigare variatorn ta då bort denna. OBS! Akta dig vid demontering av fjädern då den är i ett spänt läge

6. Vid behov montera mottryckfjädern som du fick med i kitet. Läs mer info om detta längre ner på denna sida.

7. Kontrollera skicket på drivremmen, om den är i dåligt skick byt då ut denna mot en Polini drivrem

8. Montera kopplingspaketet med drivremen monterad samt dra åt muttern

9. Montera guideskenorna. Se bild med Nr4

10. Montera variatorvikterna i variatorn. OBS!! Variatorvikterna måste ha den "öppna" sidan åt rätt håll! Se bild med Nr2. Två set variatorvikter med olika viktantal medföljer vid leverans. De tyngre är till för original motorer och de lättare för de som är trimmade. du kan även blanda variatorvikterna för att uppnå optimal effekt. OBS!! Se bild med nr3 hur du måste placera samma viktantal för att ej skapa obalans i variatorn.

11. Montera variatorlocket

12. Montera distanserna

13. Montera variatorn på vevaxlen försiktigt så att variatorvikterna ligger kvar på plats

14. Skruva fast muttern som håller variatorn med fingrarna

15. Tryck ihop drivremmen mellan variatorn och kopplingen med handen så att den inte hamnar fel vid kopplingen eller variatorn.

16. Dra åt muttern som håller fast variatorn med det momentet som tillverkaren av mopeden rekommenderar.


Information om mottryckfjädrar från Polini:

Mottrycksfjädern som sitter i det bakre drivpaketet med kopplingen har en viktig roll när man justerar in variatorn för optimal effekt. Efter man har monterat ett kraftfullt cylinderkit kan drivremmen slira eller kan det bakre drivpaketet ej orka hålla emot kraften från det främre drivpaketet med variatorn. I dessa fall kan det vara värt att öka styrkan på mottrycksfjädern. Den blåa som medföljer i kitet har en 15% ökad styrka och den vita 7% om man jämför mot en ny originalfjäder.

Vi rekommenderar att endast byta mottrycksfjäder om det verkligen är ett måste då man når det bästa effektresultat genom att ha en mottrycksfjäder som ger max effektresultat men har så lite spänning som möjligt.


Passar följande mopedmodeller

PEUGEOT

  • JETFORCE C-TECH / R-CUP
  • JETFORCE TSDI
  • LUDIX BLASTER / R-CUP / RS12
  • LUDIX ELEGANCE
  • LUDIX ONE
  • LUDIX SNAKE / SNAKE FURIOUS
  • LUDIX TREND
  • SPEEDFIGHT 3 (2-takt) Luftkyld
  • SPEEDFIGHT 3 (2-takt) Vattenkyld
  • SPEEDFIGHT 4 (2-takt) 2015-2017
  • SPEEDFIGHT 4 (2-takt) EFI 2018-2020
  • STREETZONE (Euro2) --> 2018
  • STREETZONE EFI Euro4 (2-takt) 2019-2020
  • VIVACITY 3 (2-takt)

Egenskaper

Tillverkare
Polini

Upptäck mer


0
0

Recensioner

Produkten har inga recensioner

Skriv en recension om produkten

Betyg: