När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Airsal Cylinderkit (Racing) 50cc - DER
Airsal - Cylinderkit (Racing) 50cc (DER) - Lillebrodern till Airsals 70 cc
Information om Airsal Cylinderkit (Racing) 50cc - DER
Racing cylinderkiten från Airsal är ett 50cc trimcylinderkit med bra avgasportar som ger en helt ok effektökning samt att det har ett nikasilbehandlat cylinderlopp för bra livslängd. Racingkitsserien är väldigt identisk med den tidigare cylinderkitsserien T6, den stora ändringen är att man nu levererar med en TECH kolv i väldigt hög kvalitet som är bra mycket slittåligare än de kolvarna som levererades i T6 kiten. Cylindern har en mycket bra avgasport vilket ger en högre effekt och förbränning. Detta cylinderkit bör kombineras med ett trim avgassystem då det är mycket varvvilligt och har ett behov att kunna andas ordentligt.
Till detta cylinderkit rekommenderar Airsal att man använder ett långgängat tändstift med värmeklass 9.
OBS! Vid montering av detta cylinderkit så behöver tändningen flyttas fram 0,5 mm (från fabriksinställning). Dvs att man fördröjer tändpunkten och vrider tändplattan 0,5 mm i rotationsriktningen.
Vår rekommendation är att man innan kontrollerar sin nuvarande tändpunkt så att den är korrekt inställt (fabriksinställd) Till detta bör man använda en tändpunktsmätare. OBS!
Se bild nr 2 för instruktioner:
Fig 1 Ta bort svänghjul
Fig 2 Lossa skruvarna som håller tändplattan
Fig 3 Flytta fram tändläget 0,5 mm (BTDC) i rotationsriktining
Skruva sedan fast tändplattan och montera åter svänghjulet på plats.
OBS! Läs detta innan montering av ny cylinder
Rekommendationer för montering och inställning vid cylinderbyte
Passar följande mopedmodeller
BULTACO
- LOBITO / ASTRO (till 2005)
DERBI
- GPR (t.o.m 2005)
- SENDA DRD (2000-2005)
- SENDA R (1999)
- SENDA X-RACE R/SM (2000-2005)
- SENDA X-TREME R/SM (2000-2005)
GILERA
- GSM (2-takt)
- RCR (--> 2005)
- SMT (--> 2005)