När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
AM6 - Trimsetuper
Det finns många trimdelar och variationer av setuper till AM6-motorn. I denna guide går vi igenom några trimsetuper i olika nivåer från 50-70cc, hur mycket effekt det ger samt inställningar och tips.
Allmän information
Innan ni bestämmer er för att trimma er motor bör ni kontrollera att ert vevparti är i bra skick. En standardvev brukar vanligtvis fungera bra till 50cc cylindrar eller upp till ungefär 10.000 rpm. För att vara på den säkra sidan bör ni byta ut den mot ett anpassat för trimning och hårdare påfrestningar. Från 70cc cylindrar och uppåt rekommenderar vi alltid att ni byter ut vevpartiet.
Ni behöver även se över så ni har en ostrypt CDI- / ECU-box beroende på årsmodell då den i annat fall kommer begränsa varvtalet och hastigheten. Nytt tändstift och annan drevning måste ni också anpassa efter er nya setup.
Delarna eller märkena som använts i dessa tester är angivna inom paranteserna för varje nivå. Detta betyder inte att detta är det bästa alternativet utan andra märken och delar kan givetvis fungera lika bra.
Vi har ett stort utbud av delar till AM6-motorn så det finns mängder med antalet kombinationer av trimdelar. Nedan kan ni se några utav dem och hur mycket det förändrar effekten i motorn beroende på vad man väljer att montera.
Trimnivå 1
1. Original- / standardcylinder.
2. 19 mm förgasare (Dellorto PHBG)
3. Membran (Athena)
4. Avgassystem (Yasuni R2)
INFO:
I den första nivån är målet att ersätta originalavgassystemet med ett ostrypt effektrör som möjliggör en högre effekt eftersom original är strypt.
RESULTAT:
Effekten uppnår ca 5 kW (~ 7 hk) och motorn drar till ca 10.000 rpm.
Enligt effektdiagrammet testades fem olika avgassystem med den övriga setupen. Effekten kommer vid olika varvtal för de olika rören och utifrån denna kan man även avläsa vilka som är låg- och högvarviga. I detta test gav Yasuni R2 högst effekt, anledningen till att de värre avgassystemen R3, Tecnigas och Voca inte levererade mer var för att de lämpar sig för en högre kubik och blev därmed begränsade.
SLUTSATS:
Med endast ett effektsystem går det att köra på både standardmembranet samt förgasare (16 mm). Fördelen med en större förgasare är att det ger ett högre massflöde genom motorn som kan påverka effekten. Detta kräver även i sin tur att man väljer ett större membran. Det är även viktigt att ändra trottelnålen till det översta läget för att undvika att motorn går för snålt på halvgas.
Trimnivå 2
1. 70cc cylinder (Airsal)
2. 19 mm förgasare (Dellorto PHBG)
3. Membran (Athena)
4. Avgassystem (Tecnigas XS)
INFO:
Här använder vi en trimcylinder i aluminium. Det går givetvis att köra på gjutjärn men de uppnår inte lika bra effekt utan passar bättre för vardagligt bruk där fokuset inte är optimal trimning. Utöver mer effekt med en större cylinder är det dessutom enklare att hitta bättre anpassade avgassystem.
RESULTAT:
Effekten uppnår ca 9-10 kW (~ 13 hk) och motorn drar till ca 12.000 rpm.
Här är det stor skillnad på 70cc gentemot 50cc i första nivån när det kommer till effekten. I detta fall kan registret med avgassystemet från Tecnigas XS vara att föredra men toppeffekten är snarlika för samtliga pipor.
SLUTSATS:
Vid jämförelse av R2-rören mellan nivå 1 och 2 blir effekten ungefär det dubbla med en större cylinder vilket är en enorm ökning. Det går bra att köra på membran från Athena även i denna nivå, ett annat bra alternativ är VForce.
Den stora skillnaden på avgassystemen i detta test är vid vilket varvtal den maximala effekten uppnås. Enligt grafen är Yasuni R1 det rör som ökar vridmomentet kraftigast, men som även tappar effekten först på de högre varvtal.
Trimnivå 3
1. 70cc cylinder (Bidalot)
2. 19 mm förgasare (Dellorto PHBG)
3. Membran (VFORCE)
4. Avgassystem (R3 / Voca)
INFO:
I nivå 3 används värre trimdelar för att se skillnaden jämfört med nivå 2 där enklare och billigare delar testats.
RESULTAT:
Effekten uppnår ca 11-13 kW (~ 16 hk) och motorn drar till ca 12-13.000 rpm.
Med en annan mer påkostad 70cc cylinder som har ett sexports spolsystem och en väl utformad tvådelad avgasport samt separat topplock för förbränningsrummet och kylmanteln ökar effekten med ca 2 kW vilket är betydligt bättre än den billigare cylindern från Airsal. Däremot är allt en prisfrågan hur mycket pengar det är värt att betala för de sista hästkrafterna.
För att se hur valet av olika förgasarstorlekar med samma övrig setup påverkar har vi nedan resultatet vad det har för direkt inverkan på effekten.
Här syns det tydligt att både en för liten och för stor förgasare drar ned effekten. En 16 mm förgasare förhindrar det optimala flödet genom motorn medan den på 24 mm istället ger ett för högt flöde som medför att allt inte hinner förbrännas. Det är därför viktigt att välja rätt storlek på förgasaren till sin setup så ni får ut den högsta möjliga effekten.
SLUTSATS:
Som det går att utläsa ur första grafen under nivå 3 får man oftast vad man betalar för, de dyrare delarna genererar en märkbar högre effekt då de i många fall är bearbetade och utformade på ett förbättrat sätt. Sedan finns det givetvis även väldigt prisvärda produkter som kan leverera mer än andra dyrare delar beroende på märken m.m. Det är därför viktigt att veta vad man köper för trimdelar till sin AM6-motor och vad man vill uppnå.
Inställningstips
FÖRGASARE:
Även fast ni valt rätt storlek på förgasare till er setup är det viktigt att ni ställer in och justerar den korrekt till just er setup. Det kan vara väldigt avgörarande hur ni bestyckar den, några storlekar för små eller för stora som är optimalt till din moped kan påverka prestandan och effekten rejält.
Ställ därför in förgasaren efter förgasarguiden nedan efter ni monterat dit de nya trimdelarna:
Förgasare - Justering och inställning
TÄNDSTIFT:
Det är väldigt viktigt att välja rätt tändstift till din cylinder, utöver längden ska även värmetalet vara rätt som är ett mått på hur bra det kan avleda värmen som uppstår från förbränningen.
Ifall ni är osäker på vilket tändstift ni ska välja och det inte står i produktbeskrivningen på våra cylinder eller finns under tillbehör går det bra att kontakta oss gällande det.
Läs mer om tändstift och vad man bör tänka på i denna guide:
DREVNING:
Vid trimning behöver man i regel alltid en tyngre drevning än original som ger en annan utväxling. Behåller man originaldrevningen kommer det resultera i en alldeles för kraftig acceleration gentemot topphastigheten.
Ni kan både läsa och räkna ut nya hastigheter med hjälp av vår guide:
Räkna ut hastighet med nya drev
Källa: BOOSTBUSTERS i samarbete med TWOSTROKE