När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Avstrypningsguide (crossmoped)
Här går vi igenom de vanligaste strypningarna som sitter originalmonterade på växelmopeder. Eftersom detta är en universell guide för samtliga märken och modeller gäller det att ni kontrollerar vilka av dessa som sitter på er specifika moped.
Det finns inga givna hastigheter i denna guide på hur fort er moped kommer att gå vid borttagning av originalstrypningarna. Detta är nämligen något som kan skilja sig rejält mellan modellerna, ni får därför själva testa och avgöra det.
En del strypningar är väldigt simpla att både ta bort och återmontera medan en del kan behöva modifieras eller bytas ut. Vi rekommenderar att alltid bevara originaldelarna så ni enkelt kan återställa mopeden vid behov.
Ifall ni känner er osäker på vad ni bör köpa till er moped går det bra att kontakta oss på Twostroke så hjälper vi er med att hitta rätt delar.
- Avgasstrypning (blindrör / blindtarm)
- Avgasstrypning (plugg)
- Avgasstrypning (katalysator)
- CDI-box
- Drevning
- ECU-box
- Förgasarstrypning (luftplugg / strypbricka)
Avgasstrypning (blindrör / blindtarm)
Vanligtvis är avgassystemen strypta på alla mopeder när de säljs i Sverige. Ifall det inte finns en plugg i mynningen kan innerdiametern vara underdimensionerad eller som i detta fall levereras med ett så kallat blindrör eller blindtarm. Detta innebär att ett mindre rör grenar ut från kröken som förhindrar att rätt nivå av motstånd skapas i avgassystemet som därmed dämpar effekten.
Avgasstrypning (plugg)
På de allra flesta avgassystem sitter det en strypning i mynningen på röret. När det kommer till avgassystemen på fyrtaktare ger det inte samma effekthöjning som på en tvåtakt utan är mer till för att forsla bort avgaserna. Det brukar vara aktuellt att byta ut det till ett med större innerdiameter vid en uppgradering av cylindern.
Här kan ni se en strypning som är fastsvetsad i mynningen. Ni avlägsnar denna genom att ta bort svetslopporna, det gör ni enklast med en dremel eller liknande slipverktyg. Tänk på att vara försiktig så ni inte slipar för djupt in i materialet och riskerar att skada avgasflänsen.
Avgasstrypning (katalysator)
På några modeller sitter det en katalysator i kröken. Om ni vill trimma behöver ni öppna upp och ta bort denna alternativt köpa ny krök eller avgassystem.
CDI-box
Växlade mopeder utrustade med CDI-box är vanligtvis varvtalsbegränsade. Byter ni ut denna till en ostrypt tar den bort varvtalsspärren och tillåter motorn att nå ett högre varvtal vilket ger mer kraft och en högre toppfart. Vid trimning måste ni byta ut denna, i annat fall kommer ni inte uppnå önskad effekt på resterande trimdelar då den kommer strypa dessa.
Drevning
Dreven i sig räknas inte som en strypning men originaldreven på crossmopeder brukar bestå av en lättare drevning vilket resulterar i en bättre acceleration men lägre hastighet. Detta kan därmed begränsa möjligheterna till att uppnå tänkta hastigheter. Ifall ni tar bort övriga strypningar eller trimmar mopeden kommer ni behöva se över detta då accelerationen i annat fall kommer bli väldigt stark gentemot topphastigheten. Läs mer om att byta ut dreven och hur man på ett ungefär kan räkna ut den nya hastigheten med hjälp av denna guide:
RÄKNA UT HASTIGHET MED NYA DREV
ECU-box
Det kan finnas ECU-boxar på både två- och fyrtaktsmopeder. Denna måste ni byta ut till en ostrypt variant vid trimning. Den här styrenheten är en avancerad elektronikbox som styr flertalet funktionsområden i ett fordon. Kika i vår butik på Twostroke vad vi har för passande alternativ till er modell och om ni är osäker kan vi hjälpa er med att hitta rätt variant.
Förgasarstrypning (luftplugg / strypbricka)
I en del förgasare kan det sitta en bricka i förgasaren mot luftfiltret som begränsar luftflödet och därmed agerar som en strypning. Denna kan ni enkelt ta bort om ni ska trimma. Det kan sedan vara aktuellt att justera / bestycka förgasaren efter detta.