När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Beta RR 50 moped reservdelar
Här har vi samlat information om den populära mopedmodellen Beta RR50.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.
På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped. På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.
Beta RR 50 har varit populär i omgångar då den har tillverkats under många år och kommit i olika utföranden. Den har nu tagit fart igen då det är en av få växlade modeller på den svenska marknaden.
Mopeden har blivit uppdaterad flera gånger med nya kåpor och design. Den har även kommit i motard- och offroad versioner (Track / Enduro).
De flesta modellerna av Beta RR 50 använder Minarellis AM6-motor som är pålitlig och beprövad då denna har använts på mängder av mopedmodeller sedan sent 90-tal.
Det finns även en äldre modell som använder en motor från KTM, även kallad RK6.
Se även guiden nedan gällande vanliga delar vid motorrenovering på AM6:
Delar vid renovering (AM6)
Mopedavgassystem
På Beta RR50, precis som på de flesta 2-taktade mopedmodellerna så brukar man vid trimning byta avgasystemet.
Hos oss kan du välja mellan många trimavgassystem som passar till olika setuper.
Vi säljer även system som kan ersätta originalet.
Vid byte av avgassystemet så måste man se till så att förgasaren blir korrekt bestyckad och inställd så att prestandan blir så bra som möjligt samt att man då undviker ökat slitage och motorskador.
Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Beta RR:
Guider mopedavgassystem
Mopedcylinder
Till Beta RR finns det många alternativ på både trimcylinder och eftermarknadscylindrar som kan ersätta originalcylindern, allt från 50cc standard/original till 70cc, 80cc, 90cc, 100cc och 110cc trimcylindrar.
Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.
I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder
Standard/originalcylindrar har oftast 25 mm avgasport, och trimcylindrar har oftast 28/32 mm avgasport.
Moped-CDI
Beta RR50 använder CDI och dessa finns i olika varianter beroende på årsmodell. Vi har alternativ för både strypt moped-CDI och ostrypt moped-CDI.
Även fast det på vissa utföranden kallas för ECU så är det egentligen en CDI, bara att den processar flera funktioner på mopeden och liknar en ECU som annars bara sitter på modeller med insprut.
CDI:er och ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.
Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI
Se även denna guide för att avgöra vilken tändning som sitter på din RR 50:
Vilken tändning sitter på min AM6?
Mopedförgasare
Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.
Vid förgasarbyte är det också viktigt att man ser till att förgasaren blir korrekt inställd och att man kör med rätt storlek på munstycken, detta för att undvika motorskador och för bäst effekt.
Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.
Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare
Mopedkåpor
Utbudet på plastkåpor till Beta RR är något begränsat då det inte finns många eftermarknadstillverkare.
Många originalkåpor till de äldre modellerna har utgått och till de allra nyaste modellerna finns inget eftermarknadsalternativ ännu.
Vi har en del universella frontkåpor, motorkåpor mm. som går att använda på Beta.
Att tänka på vid köp av kåpor är att de kan ha mindre märken och repor redan från fabriken. Detta för att kostnader och därmed priset till dig som kund ska vara så lågt som möjligt.
Mopedstyling
Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar Beta RR50.
Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.
Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.
Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling
Mopedtrim
Till Beta RR finns det en uppsjö av mopedtrim.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, CDI, membran, insug mm.
Vid trimning är det viktigt att man säkerställer att delarna passar bra ihop och att man gör de justeringarna som krävs för att allt ska lira bra och vara så driftsäkert som möjligt, exempelvis genom att förgasaren bestyckas korrekt.
Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim
Mopedmätare
På Beta RR kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Beta RR50.
Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare
Mopedservice
Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Beta RR få sig en service emellanåt.
Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice