När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Bygga stuntbroms till moped
Folk har byggt stuntbromsar sen urminnes tider på sina crossmopeder, och jag har sett många olika konstruktioner. Vissa riktigt robusta och funktionella, andra rent utav livsfarliga!
Så här ska jag nu visa ett sätt man kan göra, robust, enkelt och smidigt!
En liten varning först. Sättet JAG gör det på, kräver modifiering utav originaldelar. Så tänkt dig för innan du sätter kapen i delarna. För om du gör fel, eller ångrar dig kan det bli svårt att återställa delarna.
Mopeden jag utgår ifrån är en Derbi Senda Extreme SM, årsmodell 2007. Men sättet jag bygger på kan tillämpas på flera mopeder, då de flesta har samma typ av grundkonstruktion för bromsoket bak.
Jag införskaffade mig ett bromsok till en Generic Trigger. Dels att hela plattan är av stål (svetsbart) samt att bromsoket kunde skruvas bort ifrån plattan och helt enkelt vändas.
Idén är att montera den på originalstället för original bromsok, men vänder den upp och ner. Så bromsoket hamnar nedåt!
Men som ni ser på bilden ovan, är två fästen i vägen. Så dem kapar vi av!
Notera, beroende på hålets diameter i våran platta för hjulaxeln, kan det behövas borras upp, eller svetsas dit brickor så det blir samma diameter.
Nu ska vi modifiera original bromsok lite. Då våran platta måste komma längre in, samt ges plats åt helt enkelt. ”Distansen” på bromsoket måste kapas bort.
Montera nu tillbaka plattan med bakhjulet och kontrollera så allting går fritt.
Jag fick kapa ur lite på plattan så skruvarna till bromsskivan kunde gå fritt.
Fick även sätta lite brickor mellan platta och hjullager så bromsskivan blev centrerad i bromsoket.
Detta gällde ju dock för mig, vad du måste göra på just din moped upptäcker du själv!
Viktigaste är att bakhjulet går fritt när allting är åtdraget!
Nu kan man göra lite som man vill, för nu har man ett fäste med oändliga kombinationer att bygga fast ett bromsok på.
Jag valde att använda bromsoket som följde med plattan. Dock kunde man inte montera den på dens ordinarie ställe på plattan.
Viktigaste är att skivan får plats i dess ytterdiameter, samt att beläggen faktiskt trycker på skivan och inte i luften.
Jag valde att borra och gänga ett nytt hål i plattan.
Nu sitter ju bromsoket bara fast i ett skruvhål? Inga problem!
Jag bygger ett stag mellan bromsok och fästplattan.
Ge sen staget lite färg (Om du nu väljer att bygga ett stag)
Dra sen åt allting, hjulaxel, bromsok m.m. och kontrollera så allting går runt som det ska.
Jag blev tex tvungen att lägga lite brickor bakom bromsoket så skivan skulle bli centrerad och gå fritt.
Då är ”bromsoksområdet” färdigt. Nu måste vi ju kunna kontrollera bromsoket!
Jag har här en 2m bromsslang, som ifrån början ska vara till en Yamaha Aerox.
Skruva fast den i bromsoket och dra den sedan valfri väg upp till styret.
Jag buntade även fast slangen i originalbromsslangen på svingen, så den inte åker in i bakhjulet.
Nu till huvudbromscylindern. Jag valde en bromscylinder från Teknix, en universal som passar ”allt”.
Den har en separat bromsvätskebehållare, vilket jag valde då den inte är lika känslig på vinkeln jämfört med bromsscylindrar som har en integrerad behållare. Eftersom den är separat kan man lätt justera vinkeln på behållaren oberoende från huvudbromscylinderns vinkel.
Eftersom jag inte själv stuntar, så påpekade någon att jag satte huvudbromscylindern på fel sida utav kopplingen. Må så vara, men det är nog en smaksak vad man tycker. Så montera den över, eller under kopplingens handtag. Det som du tycker är bekvämast!
Koppla sen på bromsslangen och själva bygget är klart!
(Vinkeln på min bromsslang gav annat att önska, så hade nog varit bättre med andra sidan av bromsslangen här uppe)
Fyll sen systemet med bromsvätska och lufta det, och sen är det bara ut och köra bakhjulet!