När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta däck och slang på moped (MT50)
Här är en guide på hur man fixar lite på sin gamla Honda MT50. Jag ska visa hur man byter däck och slang! Att byta däck och slang är alltid något man kommer till så småningom, antingen p.g.a. punka eller att däcken har blivit gamla och slitna.
Hondan är under renovering, så ignorera att vissa delar saknas på hojen på bilderna i guiden!
Först, se till att hojen står stabilt. T.ex. pallbockar under varsin fotpinne, så du kan skruva loss fram och bakhjul. Lättast är att ta ett hjul i taget.
Vi börjar med bakhjulet. Börja med att ta bort kedjan, jag tog bort kedjan helt, görs lätt med att ta bort kedjelåset.
Sen lossar vi på bromsstaget bak. Lossa på muttern som är längs bak på staget, och dra sedan ut staget från bromsarmen. Notera hylsan som kommer bli lös från bromsarmen.
Demontera sen bromsstoppet för bromsskölden och sen muttern för hjulaxeln.
Knacka sen ut hjulaxeln försiktigt och bakhjulet ska nu vara löst.
Nu till framhjulet. Demontera frambromsvajern samt hastighetsmätarvajern. Mätarvajern skruvas bort genom att ta bort skruven som sitter fast på sidan av skölden, sen kan man bara dra ut mätarvajern. Eller lossa mätarvajern från hastighetsmätaren. Den skruvas bort.
Lossa sen muttern på hjulaxeln
Sen skruva bort hjulaxeln. Den är gängad i ena gaffelbenet, så det går INTE knacka ut den nu.
När axeln har gängats ut från gaffelbenen kan man lätt knacka ut den.
Nu till däckkrängningen! Först det som behövs, nytt däck och slang, däckjärn, såpavatten (Vatten med diskmedel) samt något att pumpa upp däcken med.
Först töm hjulet på luft, antingen genom att skruva ut ventilen. Eller tryck in ventilen så luften pyser ut.
När luften väl är utsläppt ska vi få loss däckets ”grepp” från fälgen. Det görs genom att trycka ner däcket ifrån fälgkanten in i centrum av fälgen hela vägen runt. På båda sidorna av hjulet!
När däcket väl är loss sprayar vi ner däckkanten med såpavatten. Det för att det ska glida lättare ur fälgen.
Nu ska däcket krängas av. Använd kroppstyngden när du ska kränga!
Använd knäna för att pressa ner däcket i centrum av fälgen, där diametern är mindre. Däcket blir då avsevärt lättare att kränga av.
Sen tar du två däckjärn och bända däckkanten över fälgen.
Sedan är det bara att arbeta sig runt med ena däckjärnet. När man väl kommer över hälften blir det enkelt!
Skruva sen loss ventilen och dra ut slangen.
Nu vänder vi på hjulet och bänder loss däcket från fälgen helt. Ibland kan man bara använda händerna och dra loss den, andra gånger får man hjälpa till med däckjärnet.
Jag fick ta hjälp utav däckjärnet. (Lite såpavatten här kan också hjälpa)
Nu tar vi fram det nya däcket. Uppmärksamma att däcket kan ha en rotationsriktning! Så du monterar den åt rätt hål, ska finnas en pil som visar rotationsriktning då. Vissa däck (som mitt) har ingen rotation alls, så då kvittar det åt vilket håll man monterar det.
Spraya nu det nya däcket med såpavatten, hela vägen runt.
Vänd sen på däcket och kräng den över fälgen. Även här kan man ibland bara använda handen, men jag fick använda däckjärnet då däcket var rätt så styvt. Även här viktigt att däckets kant ligger i mitten/centrum av fälgen.
Ta nu fram den nya slangen, veckla ut den och börja med att montera i ventilen. Skruva av muttrarna från ventilen, bortsett från en som ska sitta kvar.
När ventilen är intryck i sitt hål, kan du skruva tillbaka muttern några varv, för att förhindra ventilen från att råka åka in igen.
Sen är det bara ”mata” in slangen i resten av däcket. VIKTIGT att slangen inte viker eller tvinnar sig när man lägger in den.
När slangen är på plats, pumpar du nu in lite luft i den. Det för att den ska lägga sig till rätta, samt att minska risken att den kläms när resten av däcket krängs på. Hur mycket får man prova sig fram till.
Dränk nu resten av däcket i såpavatten.
Ta nu och tryck ner ena däckkanten över fälgen, och använd knät för att hålla däcket i centrum utav fälgen.
Arbeta dig sen runt däcket. Var EXTRA uppmärksam på vart du sätter däckjärnet så inte slangen kommer i kläm mellan fälg och däckjärnet. För då blir det hål!
På bilden känner jag vart slangen är, och trycker den från däckjärnet.
När du kommit över hälften blir det svårare, och den absolut sista biten är värst. Men använd kroppstyngden med knäna för att trycka ner däcket i centrum utav fälgen.
När däcket väl är på plats, ska vi fokusera lite på ventilen. Den måste man trycka in en bit så den hamnar ”över” däcket, och inte ”under”. Den ska inte ligga mellan däck och fälg, utan ovanpå däcket och trycka däcket mot fälgen. Missar man det kan man få en ”bula” vid däcket där ventilen är, och det känns när man kör.
Skruva ut muttern så den är jämns med ventilen, och tryck helt enkelt in ventilen. När det är gjort kan man skruva åt muttern till botten.
Sen pumpar vi upp däcktrycket ordentligt så däcket trycks ut till fälgkanten. Jag satte i c:a 4-5 bar, det räckte för mig. (Om du nu är tyst och lyssnar, bör det vara helt tyst från hjulet, inge pysande eller liknande. Pyser det, har du fått hål i slangen… Och det är tyvärr att riva ut slangen och laga den, eller montera en ny.)
Släpp sen ut luften till önskat däcktryck.
På med ventilhatten och hjulet är klart!
På framhjulet är det EXAKT samma process, så det behövs inte gå igenom. 😊
Sen monterar man tillbaka allting.