När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta packbox framgaffel MT50
Här är en guide på hur man fixar lite på sin gamla Honda MT50!
Är dina gaffelben alldeles kladdiga och inoljade? Dämparna bottnar eller du vill bara göra en uppfräschning av framgaffeln?
Här är en guide i hur man byter packboxar i framgaffeln, samt fyller på med gaffelolja!
Jag håller även på och renoverar Hondan, så ignorera att vissa delar saknas på hojen på bilderna i guiden.
Först, se till att hojen står stabilt. T.ex. pallbockar under varsin fotpinne, så du kan skruva loss framgaffeln.
Först, lossa vajern till frambromsen och hastighetsmätaren.
Lossa sen muttern till framhjulsaxeln. Gänga sen ut axeln och knacka ut den - Framhjulet är nu löst och går att plocka bort.
Lossa sen skruvarna på gaffelkronan och styrkronan, ett gaffelben i taget. Sen ska det bara vara att vrida bort gaffelbenen.
Sätt sen gaffelbenet i ett skruvstycke eller liknande.
I botten av framgaffeln finns det en skruv. Håll i gaffelröret (den kromade delen) och skruva loss skruven. (Håller du inte i gaffelröret finns risken att den ramlar ut).
Det ska även finnas olja i benet, så häll ut det som kan finns kvar i en bytta. (Jag hade 3 droppar vatten i mina gaffelben).
När den är tömd på olja är det bara att dra ut gaffelröret rakt upp från gaffelbenet.
Montera nu gaffelbenet stabilt i ett skruvstycke eller liknande. Använd gärna skydd mellan käftarna så inte färgen eller metallen skadas. Dra sen loss dammskyddet, den sitter bara ”löst” över.
Ovanför packboxen sitter det en låsring. Den kan vara svårt att se p.g.a all skit som är där. Rengör och demontera låsringen.
Nu kan man bända ut packboxen. Kan sitta rätt så hårt, så man får ta i lite.
Rengör nu ORDENTLIGT från gammal olja och skit. Även viktigt på insidan av benet om du haft en massa vatten där i. När du sen rengjort kan vi montera den nya packboxen.
På ena sidan av packboxen sitter det en fjäder runt läppen. Den sidan ska vara INNÅT mot trycksidan. Trycket från dämparen hjälper då till att täta ännu mer.
Knacka först dit packboxen lite försiktigt.
Sen tog jag en hylsa som var precis lika stor som packboxen och knackade ner den.
Viktigt att packboxen går hela vägen ner och förbi spåret för låsringen.
Montera sen tillbaka låsringen. Se till så den sätter sig ordentligt i sitt spår.
Sen är det bara att slänga på dammskyddet. (Som du rengjort ordentligt innan)
Lägg sen i gaffelröret i gaffelbenet.
Skruva sen tillbaka skruven i botten. Var nog med att kopparbrickan sitter kvar! Den fungerar som en tätning.
Vänd sen på allting och lossa den stora skruven ovanpå gaffelröret.
Inuti röret sitter det en fjäder. Den behöver du egentligen inte bry dig om, men det kan vara bra att ta ut den för inspektion. Just min var helt brun och rostig efter allt vatten som varit där i. Så jag rengjorde den. Fjädern kan man bara dra rakt upp, så kommer den ut.
Sen ska vi fylla på med gaffelolja, jag använde SAE10W gaffelolja. Mängden ska vara 0,88dl per gaffelben.
Tog du ut fjädern kan du nu sätta ner den igen, och sen skruva tillbaka muttern.
Då är ena gaffelbenet klart. Man gör sen exakt samma sak på andra gaffelbenet!
Sen är det bara att skruva tillbaka allting i omvänd ordning på hojen.
Videoguide: Byta packbox framgaffel MT50