När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta styrlager på moped - Honda MT50
Här är en guide på hur man byter styrlager på sin gamla Honda MT50!
Styrlagret är någon som många missar att underhålla. Dålig smörjning och dålig kontroll av glappet. Därav är det mer regel än undantag att dem är slitna och behöver bytas.
Så här ska jag nu visa hur man byter styrlagret på en Honda MT50!
Ignorera att vissa delar saknas i bilderna, då jag samtidigt håller på och renoverar den.
Börja med att skruva loss framlyktan med hastighetsmätare.
Sen bort med framskärmen. Även fästet som sitter under gaffelkronan.
Sen ska styret bort. Övriga delar som gashandtag, bromshandtag m.m. kan sitta kvar på styret. Lägg något skydd på tanken och lägg styret över där.
Lossa sen på bromsvajer och hastighetsmätarvajer fram.
Skruva sen loss muttern till hjulaxeln.
Skruva loss hjulaxeln och knacka sen ut den.
Lossa sen skruvarna på styr- och gaffelkronan till gaffelbenet. En i taget. Vrid sen loss gaffelbenet.
Skruva sen bort muttern till styrkronan.
Bort med styrkronan och skruva loss muttern som drar åt styrlagret. Tänkt på att det kan finnas massa lösa lagerkulor där! Så dem inte rullar iväg överallt.
Dra sen ur hela gaffelkronan ut från ramen. Även här kan det finnas en massa lösa kulor i botten.
Nu ska vi knacka ut dem gamla lagerbanorna. Jag börjar med gaffelkronan.
Sätt den i ett skruvstycke och knacka lagerbanan rakt upp.
Lagerbanorna i ramen är också bara att knacka ur. Sitter en där uppe, en där nere.
Nu ska vi knacka dit nya lagerbanor. I denna nya styrlagersatts finns det två innerbanor. En är större än den andra, så bara en passar gaffelkronan. Vi ska ha den större.
Nu ska vi knacka dit den första lagerbanan.
Missa inte brickan och den lilla gummiläpp som skyddar styrlagret mot smuts.
Bricka först, gummiläppen sen.
På med lagret och knacka ner den. Lättast här är med ett rör som precis går över ramröret och slår på den inre delen av lagerbanan. När du nästan är i botten, se till att gummiläppen lägger sig ordentligt runt/under lagerbanan.
Nu till den undre biten av ramen.
Knacka dit lagerbanan lite lätt och slå den hela vägen ner i botten med en hylsa. Viktigt att den går ner hela vägen i botten!
Sen den övre lagerbanan. Samma princip, men den går inte lika djupt ner. Man hör ett annat ”klang” i slagen när den nått botten.
Fetta nu in den undre lagerbanan ordentligt. Släng i lagerkransen och fetta även in den ordentligt! Överbliven fett torkar man bort sen.
Jag använder mig utav vanlig SKF kullagerfett.
Fetta sen in den övre lagerbanan exakt likadant, med lagerkransen och sen i med gaffelkronan.
Sen på med den inre lagerbanan.
Gänga sen på styrlagermuttern som drar åt lagret. Den ska man INTE dra åt fullt, utan med den muttern justerar man glappet i styrlagret. Dra åt muttern så gaffelkronan går tungt. Sen lossar du muttern liiiiite i taget tills gaffelkronan går lätt. Men den får INTE gå så lätt så det finns glapp i styrlagret.
Känner du att den ”hugger” lite medan du rör den fram och tillbaka är den för hårt spänd. Det får inte finnas några ”sweet spots” som man kallar det. Att den stannar kvar på ett ställe.
Man får prova sig fram helt enkelt!
Man kan även få justera den lite till när moppen står på egna hjul sen.
När du är nöjd med justeringen kan du montera tillbaka styrkronan, brickan samt styrmuttern.
Dra inte åt styrmuttern förrän gaffelbenen är i, blir lättare att linjera styr- och gaffelkronan då. Samt lättare att dra åt muttern när gaffelbenen och hjulet sitter på.
Sen är det bara att montera tillbaka allting i omvänd ordning!