När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Derbi Senda (Euro4) - Trimsetuper
Det finns en mängd trimdelar till D50B0-motorn (Euro4) men hur mycket effekt ger ett vanligt trimrör med originalcylindern samt till en 70cc cylinder? Vi kommer här visa vad effektskillnaden blir samt inställningarna till detta.
Förutsättningar
I samtliga nivåer används originalförgasaren ihop med luftfilterboxen. Olika inställningar har provats för att finna den mest optimala bränsleblandningen till varje enskild trimnivå för att uppnå bästa resultat utan att riskera att motorn går för snålt. Även originalvevpartiet har nyttjats till alla stegen, vår rekommendation är att ni byter ut vevpartiet från 70cc cylindrar till ett anpassat för hårdare påfrestningar som detta medför.
Det finns oerhört många olika sammansättningar på trimdelar, via denna guide får ni en bra uppskattning på hur mycket mer effekt det ger av att byta ut den strypta CDI-boxen, avgassystemet samt cylindern. Effekterna kan sedan skilja sig beroende på valet av både cylinder och avgassystem.
Effektkurvor
Original
Effekt vid 6431 RPM ca 1,7 hk.
Här har vi utfört ett test med endast originaldelar som sedan är en bra jämförelsekurva för de andra två trimstegen. Kraften är väldigt begränsad och kurvan viker av tidigt med den strypta CDI-boxen i kombination med avsaknad av att kunna leverera en högre effekt.
Trimnivå 1
Effekt vid 8485 RPM ca 9,3 hk, trimsetup:
- Ostrypt CDI-box
- Avgassystem
Vid byte till effekthöjande trimdelar är det första steget alltid att ersätta den strypta CDI-boxen till en ostrypt som tillåter ett högre varvtal då den i annat fall begränsar prestandan. Utöver detta har ett effektrör monterats och skillnaden är enorm, förutom att kunna nå ett högre varvtal ökar antalet hästkrafter markant.
Det enda som justerats till dessa delar är trottelnålen som höjts med ett steg, standardmunstyckena sitter kvar och inget med lufttillförseln har ändrats.
Trimnivå 2
Effekt vid 9034 RPM ca 11,5 hk, trimsetup:
- Ostrypt CDI-box
- Avgassystem
- 70cc cylinder
I detta steg har vi nu även bytt ut originalcylindern till en på 70 cc. Som det går att utläsa ur effektkurvorna så blir det både bättre drag genom hela registret och högre effekt. Den ökade kraften kommer inte enbart från den större kubiken utan även från avgassystemet, de allra flesta avgasrören är nämligen mer anpassade till kraftigare cylindrar än original vilket ger ytterligare en ökning då de kan arbeta bättre på samtliga varvtal.
Övrig info
Som denna trimguide visar är det relativt enkelt att ge mopeden en rejäl effekthöjning jämfört med original av endast ett trimsystem och ny ostrypt CDI-box.
Det som kan vara avvikande vid ett cylinderbyte på D50B0 (E4) är själva temperatursensorn som på originaltopplocket har en gänga på M14 medan det på eftermarknadscylindrarna består av M12.
TÄNDSTIFT:
Det är väldigt viktigt att välja rätt tändstift till din cylinder, utöver längden ska även värmetalet vara rätt som är ett mått på hur bra det kan avleda värmen som uppstår från förbränningen. Ifall ni är osäker på vilket tändstift ni ska välja och det inte står i produktbeskrivningen på våra cylinder eller finns under tillbehör går det bra att kontakta oss gällande det.
Läs mer om tändstift och vad man bör tänka på i denna guide:
DREVNING:
Vid trimning behöver man i regel alltid en tyngre drevning än original som ger en annan utväxling. Behåller man originaldrevningen kommer det resultera i en alldeles för kraftig acceleration gentemot topphastigheten.
Ni kan både läsa och räkna ut nya hastigheter med hjälp av vår guide:
Räkna ut hastighet med nya drev
Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke