Vald moped:
Ingen modell vald
Välj moped
För rätt delar
När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Information om DR Primärdrev 14/46 (1:3,30)
DR Primärdrev 14/46 (1:3,30)Dessa primärdrev ger din scooter en "längre" växel.
Känner du att din scooter är stark nog på toppen, och är redo för en längre växel?
Då är det dags att investera i nya drev, vilket ger högre toppfart, och om det finns tillräckligt med kraft även bättre acceleration...
Du bör minst köra en 50cc Sportcylinder för att byta drevning.
Info om drevning på scooter:
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även acceleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
Men har man tex en 70cc-cylinder med 17,5 mm-förgasare kan man med fördel öka sina drev med ca 12-20% då den starkare setupen, orkar dra en högre utväxling (den kommer då få en högre toppfart, samt oftast även bättre acc)
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
(Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) = RF
Med denna kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.
Ett lägre RF ger en högre växel, men det ger inte alltid en högre toppfart, eftersom mopden måste orka använda den tyngre växeln. Så som alltid får man prova sig fram för att hitta den ultimata setupen.