Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Drax moped reservdelar


Här har vi samlat information om mopedtillverkaren Drax.

Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.

Några av de populäraste modellerna från Drax är: Awesome, Fabulous, Rough, Raw och Storm.

På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped. På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.

 


 

Drax finns i flera olika utföranden och med olika motorer. Den ena motorn är den kinesiska GY6-motorn och den andra är XS1P39QMB-motorn som även sitter på modeller från SYM bl.a.

De finns även med olika utsläppsklassificeringar, beroende på årsmodell.
Dessa klassificeringar gör även att bränslesystem mm. skiljer sig åt. Så när man letar delar till sin Drax är det viktigt att välja rätt modell i fordonsväljaren.

Se även denna guide gällande motorrenovering på modeller med GY6-motorn:
Delar vid motorrenovering (GY6)

 

Mopedavgassystem


Vid byte av avgassystem på 4-taktsmotorer uppnås inte samma effekter som på 2-taktsmotorer, eftersom de fungerar olika. För 4T-motorer är systemets enda funktion att leda bort avgaserna, medan ett 2T-system även måste ge korrekt mottryck och pulsationer för optimal funktion. Om en större cylinder monteras på en 4-taktsmotor kan det krävas ett system som snabbare leder bort avgaserna för att undvika att man bränner ventilerna och för att motorns effekt inte ska begränsas av att avgaserna inte kan ledas bort tillräckligt snabbt.

Vi har även guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Drax:
Guider mopedavgassystem

 

Mopedcylinder


De kinesiska 4-taktarna upplevs ofta som ganska slöa och att de saknar en del effekt.
För att öka effekten i dessa motorer så måste man byta cylinder och vi har bland annat 63cc, 72cc och 89cc trimcylindrar.

Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.

Till nyare modeller av Drax med 139QMA/QMB och XS1P39QMB med insprut har vi ingen lösning för insprutet om man vill montera en större cylinder.

Vi har självklart även 50cc standardcylindrar att välja på om du bara vill ersätta din gamla slitna cylinder.

Vid köp av ny cylinder och topp till 139QMA/QMB måste man kontrollera så att det man köper passar med ens gamla topp/vipparmsbrygga då motorn har levererats med antingen 64 mm eller 69 mm ventiler. Eller så köper man helt enkelt till vipparmsbrygga som passar nya cylindern/toppen.

I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder

 

Moped-CDI / Moped-ECU


Euro4-modeller med förgasare har levererats med "ECU" från Dellorto och till dessa har vi både strypta och ostrypta alternativ.

Flera av de nyare modellerna från Drax använder insprut istället för förgasare och dessa bränslesystem har en ECU från Continental som sitter på spjällhuset. I dagsläget finns det ingen lösning för at trimma sin Drax med detta system.

Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.

Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI

 

Mopedvariator och mopedkoppling


Variatorn som sitter från fabrik på Drax är strypt och begränsar variatorns utväxling och därmed toppfarten som kan uppnås.

En variatorstrypning kan se på olika sätt. Det vanligaste på modeller från Drax är att det sitter en lös ring runt variatorhylsan, eller att denna ring är integrerad med själva hylsan som då måste bytas mot en slät hylsa.

Vi säljer variatorer till Drax som kan användas både då man vill trimma sin moped och om man bara vill ersätta originalet.

Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator

 

Mopedförgasare


Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.
Men, när det gäller 4-taktade modeller så måste förgasaren också vara avsedd för 4-taktade motorer.
Exempel på dessa är CV, CVK, SVB och PDxxJ-förgasare.

Det är också viktigt att tänka på att förgasaren måste ställas in och bestyckas korrekt vid byte.

Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.

Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare

 

Mopedkåpor


Till vissa modeller från Drax har vi kåpkit och lösa kåpor.
Utbudet på kåpor till de modellerna där vi saknar kåpor är begränsat och är inget v kan få tag på då det inte finns några eftermarknadsalternativ.

Att tänka på är att alla kåpor kan ha mindre märken och repor vid leverans. Detta är oundvikligt med tanke på transporten och tillverkningsprocessen som är avsedda att hålla kostnaderna låga så att också priset till dig som kund kan hållas så lågt som möjligt.

 


Mopedstyling


Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar flertalet modeller från Drax. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.

Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.

Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling

 

Mopedtrim


Till många Drax-modeller finns det mycket trim att välja mellan.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, variator och koppling, CDI mm.

Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim

Det är mycket viktigt att man ser till så att förgasare, variator och koppling blir korrekt inställt när man trimmar. Detta för att allt ska vara optimerat för den nya effekten och effektkurvan.

 

Mopedmätare


På Drax kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det flertalet universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Drax eller någon annan specifik modell.

Till vissa utföranden av Drax så har vi även originalmätarna om du bara behöver en ny sådan.

Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare

 

Mopedservice


Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Drax få sig en service emellanåt.

Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice