När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Felsökning - elsystemet (Rieju MRT)
Har ni problem med elsystemet på er Rieju MRT? I denna felsökningsguide kommer vi gå igenom hur ni felsöker elen på er moped. Några moment är specifika till denna mopedmodell men mycket är allmänt och kan därför tillämpas på de flesta liknande mopeder när det handlar om tillvägagångssätt och vad man bör kontrollera och mäta.
OBS!
Vanligt fel på Rieju-modellerna är dåliga regulatorer. Många eftermarknadsregulatorer fungerer bra i de flesta fall men om problemen kvarstår är originalregulatorn att föredra.
1. Förberedelser och kontroll
Det finns en liten checklista ni bör gå igenom inför felsökningen. Läs igenom dessa punkter innan ni går vidare till nästa steg.
- Ifall ni har ett batteri ska ni alltid kontrollera att det är fulladdat och i bra tillstånd.
- Använd inte glödlampor eller andra elkomponenter som inte är angivna till din specifika modell.
- Se till att inga delar är varma innan ni påbörjar motståndsmätningarna.
- Alla kontakter måste vara rena, väl åtdragna och utan beläggningar.
2. Kabelhärva
Utför nu en grundlig visuell undersökning av hela kabelhärvan och leta efter uppenbara brister och fel.
- Alla kontakter ska sitta ordentligt fast, inte vara smutsiga och samtliga kablar ska vara i bra skick. Om ni ser några avvikelser bör ni åtgärda det och om ni inte lyckas se till att byta ut den kontakt eller kabel som ser dålig ut.
- Ifall allt ser bra ut kan ni börja mäta kablarna som består av samma färg och diameter för en krets med hjälp av en multimeter. Dessa ledningar bör ha en koppling mellan sig (mätarskala: ΩX1 eller liknande beroende på mätare).
3. Felsökning
För att kontrollera så belysningen fungerar ordentligt använder ni multimetern och mäter spänningen.
Regulatorns värden:
(Utför detta test med tändplattan / statorn inkopplad).
- AC-spänningen (gul kabel) ska ligga mellan 13,8V-14,5V vid ca 6000 RPM, ställ multimetern på växelspänning.
Om ni får andra värden än ovanstående börjar ni med att mäta tändplattan.
Tändplattans värden:
(Koppla bort alla kablar och mät motstånden enligt tabellen nedan).
Får ni korrekt värden bör ni byta ut regulatorn.
Utebliven gnista eller tändningsfel?
1. Koppla bort den gröna (stop)-kabeln från CDI-boxen och kontrollera om det kommer gnista.
2. Ifall problemet kvarstår bör ni testa varje enskild komponent i tändsystemet.
4. Tändsystemet
Starta med att koppla ur tändningslåset från CDI-boxen, ifall ni får gnista nu är det fel på tändningslåset eller kablaget till det.
Om problemet kvarstår får ni mäta upp enligt nedan.
(Vit = Jord)
(Röd = Pickup spolen)
(Grön = Charge spolen)
Här går vi igenom hur ni mäter resistansen Ω (ohm) och vad respektive kabel borde ge för utslag om den är fullt fungerande.
1 = Tändplatta / stator
2 = CDI
3 = Tändstift
Tändplatta
Lösgör kablarna från tändplattan och mät följande nedan med en multimeter.
- Röd-Vit = 130Ω +/-20%
- Grön-Vit = 700Ω +/-20%
Om värdena stämmer med er tändplatta är CDI-boxen troligtvis felorsaken. Innan ni byter ut den måste ni kontrollera att tändhatten har rätt motståndsvärde.
Tändhatt
Ta bort tändhatten genom att skruva bort den från tändkabeln. Mät sedan motståndet genom att placera de två testkablarna från multimetern i vardera ingång, detta ska ge följande:
- 5KΩ +/-20%
5. Belysningssystemet
Felsökningen fortsätter nu vidare till belysningssystemet som inkluderar tändningslåset och vänstra styrenheten. Använd ert mätverktyg och testa om det finns en krets mellan kablarna nedan.
Tändningslåset
1. Vrid nyckeln till "ON" och kontrollera kretsen mellan GRÖN och ORANGE.
2. Vrid nyckeln till "OFF" och mät VIT/RÖD och BLÅ.
Styrenhet (vänster)
Tutan
- Håll in tutknappen och mät mellan ROSA och SVART.
Blinkers
1. Blinka åt höger och mät mellan MÖRKGRÖN och VIT/BRUN.
2. Blinka åt vänster och mät mellan VIT/BRUN och BRUN.
Hel- / halvljus
1. Sätt på helljus och mät mellan GUL och BLÅ/RÖD.
2. Ändra till halvljus och mät mellan BLÅ/RÖD och LJUSGRÖN.
6. Indikatorlamporna
Om ni vill kontrollera så indikatorlamporna fungerar på instrumentpanelen kopplar ni följande:
Temperatur och olja
Detta kräver att man skapar en bro / förlängning till jord för respektive kabel som motsvarar den för instrumentpanelen.
Blinkers
GRÖN kabel till jord och BRUN till plus (+).
Helljus
GUL/VIT kabel från indikatorn till tändplattans GULA AC-kabel.
Neutral
Kretsen för denna sensor ska kontrolleras mellan neutralväxelgivaren och jord.
1. I neutralt läge ska mätaren visa: 0Ω
2. Med växel i ska mätaren ge: ∞ (oändligt)