När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Inkörning och monteringstips för nya cylindrar
I denna guide går vi igenom hur ni allmänt monterar och kör in en ny cylinder till er moped på bästa sätt. Då det även finns ett par vanliga misstag folk gör i samband med detta ska vi även gå igenom dessa så ni undviker onödiga haverier med er nya cylinder.
Demontering
Tvätta motorn och runt cylindern, lossa det som är kopplat till den gamla cylindern och montera bort den. Tänk på att tömma kylsystemet på kylvätska om den är vattenkyld. Se till att ingen smuts och annat ramlar ner i vevhuset då det är sådant som sedan kan komma upp i nya cylindern och orsaka skada. Har er tidigare cylinder varit skadad så kontollera vevhuset noga. Lägg sedan en trasa under kolven och runt om vevstaken. Använd sedan en tång för att plocka ur kolvclipset, skjut ur kolvbulten från kolven och ta bort den samt nållagret som sitter i vevstaken.
Kontrollera nu skicket på vevstaken, den ska inte glappa oavsett åt vilket håll ni rör den (ett litet glapp i sidled är dock oftast ok).
Montering
Innan du monterar din nya cylinder är det alltid en bra idé att inspektera cylindern ordentligt efter eventuella skador eller rester från tillverkningsprocessen som måste blåsas bort eller rengöras innan montering. Är cylindern skadad så måste du höra av dig till oss via mejl med bilder och orderinformation innan cylindern monteras. Mailadress: info@twostroke.se
Vi rekommenderar att ni byter ut nållagret i samband med ny kolv och cylinder, om ni är osäker på vilken dimension ni bör köpa för att den ska matcha den nya kolven kan ni läsa mer om detta i denna guide:
Hitta rätt nållager
Placera kolvringarna på den nya kolven. Då det finns mängder med olika varianter av kolvringar får ni kontrollera så de hamnar i rätt spår och åt rätt håll gentemot kolvringsstoppet. En del har även urfasningar, märkningar och olika material beroende på position. Om du har en kolvring som är kromad och en svart så ska den kromade kolvringen alltid sitta högst upp mot topplocket.
Med kolvringarna på plats fäster ni ena kolvclipset i kolven, clipset ska sitta så det inte kan komprimeras ihop av kolvens rörelseenergi, alltså ska öppningarna peka antingen rakt mot kolvens topp eller mot vevhuset. Kolven ska monteras så att pilen på kolvens topp pekar mot avgasporten. Om pilen saknas får ni noga kontrollera så kolvringsöppningarna inte går över någon kanal.
Olja sedan in det nya nållagret, kolvbulten, kolven och kolvringarna. Placera nållagret i vevstaken och montera kolven och fäst sista kolvclipset. Plocka nu bort trasan och placera cylinderfotspackningen på plats. Kläm sedan ihop kolvringarna och trä cylindern över kolven. Kontrollera att kolvringarna hamnar på rätt position. Tänk på att se till så allt hamnar på rätt plats och inte med hjälp av våld.
Beroende på motor och topplock, lägg topplockspackningen på plats i topplocket alternativt på cylindern och korsdra topplocket enligt rekommenderad åtdragningsmoment. Fäst sedan tillbaka allt på topplocket ni tog loss i början. Ibland kan trim- och eftermarknadscylindrar sakna kopplingar som satt på originalcylindern. Kontrollera om ni kan flytta över gamla anslutningar eller om det behöver pluggas igen.
Efter ni monterat dit allt se till att kolven rör sig genom cylinderloppet utan problem genom att försiktigt snurra på svänghjulet eller med hjälp av kicken.
Vilket tändstift?
Ifall ni endast ersätter befintlig cylinder med en ny likadan alternativt en eftermarknad till denna kan ni i regel återanvända det gamla tändstiftet. Om ni byter till en trimcylinder måste ni se över att tändstiftet både har rätt längd och värmetal. Om detta inte är angivet från tillverkaren bör ni fråga om detta så det blir korrekt då ett felaktigt kan leda till allvarliga konsekvenser. Se därför alltid till att ni vet vad er nya cylinder kräver, mer information angående detta finner ni i denna länk:
Hitta rätt tändstift till din moped
Överkurs
På en del cylindrar kan ni behöva se över klämspalten och ibland även ringgapet om ni endast bytt ut kolven, läs mer om hur ni kontrollerar detta i guiden nedan.
Inkörning
Se till att ni har en hyfsat korrekt inställd förgasare som inte får gå tunt. Kör med en oljeblandning på ca 3-3,5% i början av inkörningen. Ifall ni valt att montera en trimcylinder bör ni ta bort eventuell oljepump och blanda direkt i tanken för att vara säker på rätt mängd olja. Kontrollera stiftets färg under inkörning så ni ser att luft-/bränsleblandningen inte är tunn.
Det bästa är att börja med att montera munstycken som är för stora och sedan gå ner i storlek tills motorn går bra. Under inkörningen kan man dock köra med lite för fet bränsleblandning för att säkerställa att smörjningen och den interna kylningen är tillräcklig, även om effekten kan bli något sämre.
Vid första uppstarten är det väldigt viktigt att ni inte låter mopeden stå på enbart tomgång utan se till att variera varvtalet med gaspådrag tills cylindern börjar bli varm. Det som sker utan gaspådrag är att det inte finns ett tillräckligt högt luft eller bensin/oljeflöde och cylindern kommer att skära då kolven expanderar för snabbt på grund av bristande kylning och smörjning. Stäng sedan av mopeden och låt cylindern svalna innan ni startar den igen.
När ni sedan börjar själva inkörningen ska ni inte överskrida 3/4-gas samt undvika att motorn utsätts för överbelastning i form av branta och långa uppförsbackar. Inkörningen sker de första 500 km.
Förgasare
Innan ni testar att provstarta er nya cylinder måste ni se till att använda rätt storlek på förgasaren om ni har en setup bestående av effektssystem eller trimcylinder. Ibland finns det rekommendationer från tillverkarna vilken storlek som bör användas till deras produkter. Om detta saknas och ni är osäkra på vad ni ska köra med kan ni alltid kontakta oss på Twostroke och rådfråga.
Ställ sedan in er förgasare genom att bestycka / justera den efter hur er moped går. Ta hjälp av förgasarguiden i denna länk till detta: Förgasare - justering och inställning
Insprut
En insprutningsmotor skiljer sig från en förgasarmotor, det är inte lika simpelt att justera och ändra bränsleflödet utan kräver elektronisk hjälp för detta om ni ska trimma mopeden. Ni måste själva kontrollera vad det finns för tillbehör och möjligheter till din insprutningsmotor när det kommer till andra styrmoduler som kan förändra insprutsinställningarna.