När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Lufta skivbromsar
I denna guide visar vi hur du luftar skivbromsar. Detta underhållsjobb är det många som drar sig för att göra. Men med rätt teknik är det en smal sak att fixa.
Varför lufta bromsar
- Bromshandtaget går i "botten" när du försöker bromsa.
- Du har bytt slangar eller broms OK och tappat ur bromsvätskan.
Detta behöver du
- Bromsvätska DOT 4 (Standard) eller DOT 5.1 (Racing)
- Stjärnmejsel
- Ringnyckel strl 10
- PET flaska
- Slang 8 mm
OBS! Bromsvätskan är skadlig för lack, plastdetaljer och huden
Guiden är uppdelad i två delar välj vilket fall som passar dig
Fall 1 - Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2
Fall 2 - Du har förlorat mycket bromsvätska i systemet
______________________________________________________
Fall 1 - Du har INTE tappat mycket bromsvätska ur systemet annars gå till Fall 2
MEN upplever att bromsen tar för "djupt".
Bild 1 - Behållare för bromsvätska på styret
Lossa de två skruvarna på locket och plocka bort locket
Bild 2 - Plocka även bort gummipackningen
Bild 3 - Fyll på med bromsvätska DOT 4
Bild 4 - Kontrollera att nivån ligger över "min nivån" markerat med grönt streck på bilden
Bild 5 - Plocka bort gumminippeln som skyddar luftningsskruven (grön ring)
Bild 6 & 7 - Pumpa upp tryck i bromsledningen (ca 25ggr)
TIPS!
Ifall ni inte lyckas få upp något tryck eller att bromsväskan inte pumpas ordentligt bör ni kontrollera så bromshandtaget får in bromskolven tillräckligt långt in i bromscylindern. I annat fall kan ni behöva ta hjälp av en mejsel för att få upp trycket i början.
Avsluta med att hålla handtaget intryckt och gå till nästa steg
Tips - du kan gärna sätta tillbaka locket så att det inte stänker från påfyllningskoppen
Bild 8 - Lossa luftskruven (ca 1/2 varv) och släpp ut lite grand bromsvätska.
- Håll fortfarande handtaget intryckt medans du stänger luftskruven igen (VIKTIGT)
- Upprepa bild/steg 6-8 tills du fått ordentligt tryck i systemet
När bromsvätskan är fri från luftbubblor och du har "tryck" i bromsen är du klar
Om du efter upprepade försök INTE får upp trycket
- Sök efter läckage i slangkopplingar
- Sök efter läckage i bromscylinder (även kallad "slavcylinder")
OM DU INTE HITTAR NÅGOT LÄCKAGE GÅ TILL FALL 2
______________________________________________________
Fall 2 - Du har tappat ur mycket bromsvätska ur systemet eller lyckas inte få upp trycket i ovanstående steg/bild 1-8.
Jag har tillverkat en egen "bromsluftare" de kan du också göra
Bild 9 - Så här ser min hemmagjorda bromsluftare ut
Den är tillverkad av en oljekanna och en PET-flaska
Det går säkert att använda en "sportdrycksflaska med slang" eller bara en slang fastlimmad/tejpad i korken. Fyll den med bromsvätska (rengör den ordentligt först)
Bild 10 - Fäst slangen på luftningsnippeln öppna nippeln.
Pressa ihop PET-flaskan försiktigt
Bild 11 - Tryck in vätska med PET-flaskan tills det slutar bubbla.
Tips - lägg trasor runt behållaren bromsvätska är skadligt för lacken och plast detaljerna
Bild 12 - Stäng luftningsskruven (ta inte bort slangen förrän du stängt skruven)
Upprepa nu steg/bild 6 - 8
Om du fortfarande INTE får upp trycket är förmodligen packningar i huvudcylinder OM du inte har ett synligt läckage förstås vid slavcylindern(oket vid bromsskivan)
Tecken på att slavcylinder är trasig
- Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket
- Det rinner ut olja vid cylindrar som nyper åt kring bromsskivan
Tecken på att huvudcylinder är trasig
- Du får inte upp trycket när du försöker "pumpa upp" trycket
- Det stänker inte ur påfyllningskoppen när du pumpar med handtaget
- Det stänker inte ur luftningsnippeln när du pumpar med handtaget (med öppnad nippel)
Bild 13 - Huvudcylinder urplockad
Notera den skadade packningen på huvudcylindern (röd ring)
OBS! om du bytt skivbromsbelägg tänk på att dessa måste "slitas in" innan de når full effekt.
Hoppas du haft nytta av min guide
HasSse666
Klicka här för att komma till min Youtubekanal (börja gärna prenumerera)