När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Malossi Cylinderkit (Sport) 73cc - 10 mm
Kvalitetscylinder från Malossi - Med topplock!
Tyvärr har denna produkt utgått, men du kan fortfarande köpa reservdelar eller tillbehör!
Information om Malossi Cylinderkit (Sport) 73cc - 10 mm
Från Malossi kommer denna 73cc trimcylinder som ger extra fart på moppen! Cylindern är tillverkad i gjutjärn och topplocket i aluminium. Som alltid när det gäller Malossi så får man en produkt som håller en mycket hög kvalitet.
Skillnaden mellan denna cylinder och den förra versionen, är att denna har fått nydesignade och flyttade portar, vilket ger ännu högre effektsiffror.
Borrning: 46,5 mm
Slaglängd: 43 mm
Kolvbult: 10 mm
Effekt: 8-10 hk vid 8,500 rpm
Med detta kit medföljer: cylinder, topplock, kolv, kolvringar, kolvbult + clips och packningar.
För att kunna montera denna cylinder på ett smidigt sätt rekommenderar vi att man köper till Malossis vevhus.
Monteringsanvisningar (Originalblock):
För att kunna montera denna cylinder på originalblocket så måste följande steg / modifieringar utföras.
1. Om du använder originalvevpartiet kan man fila bort hörnen på ena vevhalvan för att öka hastigheten en aning (den mot svänghjulet, se Fig.1).
2. Utöka insugsrörets diameter till 13 mm genom att använda antingen en 13 mm borr eller en 13 mm fil. Djupet vid borrningen får ej överskrida 18 mm (insugsröret som ska förstoras är det rör där förgasaren ansluts till) Obs! använd inte för stor borr / fil och borra / fila inte för djupt. Se bild 3 (figuren till vänster + mittenfiguren)
3. I insugskanalen mot vevhuset så behöver man bredda den avlånga kanalen precis intill vevhuset för att mer bränsle skall kunna transporteras. Kanalen in till vevhuset skall breddas till 30 mm. Höjden på kanalen skall EJ ökas. Bredden på kanalen skall ökas med 5 mm på vardera sida.
OBS! förstoring i höjdled på kanelen får inte göras och se till att ytan på kanterna vid kanalen inte repas då det kan påverka motorns funktion samt livslängd (Dvs ytan H på bild 3, figur längst till höger skall inte skadas).
4. Då hålet för cylindern i originalblocket är för litet för denna cylinder så måste det borras upp till 50,2 mm (+0,0 / 0,1 mm) samt till ett djup på 28 mm