Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Malossi Drivpaket (Overrange) - Minarelli

Art.nr. MAL-6112811

Malossi - Drivpaket (MHR) Overrange - Vilt drivpaket från Malossis Hyper Racing avdelning

270.41 EUR
I lager   Leveranstid: 1-4 dagar

Information om Malossi Drivpaket (Overrange) - Minarelli

Malossi utvecklade Over Range MHR för att man ska kunna utnyttja effektkurvan ur en racemodifierad motor till max! Detta leder till att man kan uppnå bättre acceleration samt toppfart. En viktig del i utvecklingen var att se till att motorn skall kunna prestera vid sin högsta kraftöverföring vid acceleration och toppfart. För att kunna nå detta mål så har varje del som har att göra med kraftöverföringen i drivsystemet fått sig en genomgång och justerats.

För att utnytta Over Range fulla prestanda ska den kombineras med Malossis Delta Racing koppling och MHR kopplingsskål. Delta Racing kopplingen är konstruerad för att klara höga varvtal då den är välbalanserad samt förstärkt. Även kopplingsskålen är förstärkt med en metallring som även avleder värme på ett väldigt effektivt sätt.

Med i detta kit medföljer det en speciellt utformad och väldigt slitstark oversize-drivrem i kevlar som har en mycket viktig roll för att variatorn skall växla och fungera korrekt. Kontrollera därför med jämna mellanrum drivremsslitaget och när det är dags att byta så ersätt den med en Malossi drivrem av samma typ. Om detta inte görs så kommer prestandan som Over Range kitet ger gå förlorad.

Övriga delar som medföljer är bakre oversize-remskivor, tryckfjäder samt en MHR-variator (M5112800)

Viktig information:

* För att kunna få plats att montera Over Range så kan man inte längre ha el-start. Detta pga att samtliga delar som har med el-starten att göra som sitter monterade bakom variatorkåpan måste avlägsnas. (se bild 5)

* För att drivpaketen samt drivremmen skall få fri rotation så krävs en lättare modifiering av motorblocket (se info i installationsanvisningarna)

* I vissa fall speciellt på äldre motorer så finns det en risk att kopplingsklockan tar i variatorkåpan. Därav måste man kontrollera om dessa två löper fritt från varandra och om de inte gör det krävs det att man slippar till variatorkåpan.

* Detta kit passar endast tillsammans med trebackskopplingar och kopplingsklockor med en 107 mm innerdiameter.

Installationsanvisningar:

* Rengör scootern, var speciellt noggrann runt variatorkåpan och den sidan du kommer att jobba på

* Lossa variatorkåpan (Bild 3 / Foto1a)

* Lossa muttern som håller variatorn på plats och avlägsna den yttre remskivan (variatorfläkten) (Bild2 / Foto1b)

* Avlägsna variatorn (Bild 3 / Foto2)

* Avlägsna samtliga komponenter för el-starten som finns placerade i utrymmet bakom variatorkåpan (Bild4 / Fig1 & Fig2)

* Avlägsna det bakre drivpaketet (Bild 3 / Foto3a - 3b)

* Avlägsna kopplingen från det bakre drivpaketet (Bild 3 / Foto4a - 4b) (gör detta med försiktighet pga den monterade tryckfjädern)

* Kontrollera kopplingen noga och om den är sliten eller i dåligt skick bytt då ut den mot en Malossi Delta koppling.

* På den bakre drivremsskivan finns det två olika uppsättningar med spår. Skillnaden mellan dessa två är deras vinkel mot skivansaxel. För att behålla bästa möjliga acceleration så måste motorn hållas så nära som möjligt till sin maximala kraftöverföring. Rekommenderat är att använda de mindre vinklade spåren märkta med bokstaven (a) på Bild5. Om din scooters utväxlingskurva däremot under acceleration får en varvtalsförlust så kan man ändra till de mer vinklade spåren märkta (b) då detta kommer att leda till att växlingsmomentet försenas.

* Fyll de sex utformade utskärningarna i drivremskivan med fett och stäng sen drivremskivan med stiften. Se till att de yttre delarna ej fått någon fett på sig efter monteringen.

* Montera tryckfjäder med fjäderguiden (Bild 3 / Foto5)

* Montera ihop de bakre drivpaketet (Bild 3 / Foto6)

* Montera drivremmen mellan de två bakre drivremskivorna och sätt sen det bakre drivremspaketet på plats (Bild 3 / Foto7)

* På Minarellimotorn så måste de övre och undre ribbade sektionerna som visas på (Bild6) slippas ned. Om detta inte görs kommer drivpaketen samt drivremmen ta i dessa och skadas. Var noggrann med att metallspånet som uppstår efter slippandet tas bort.

* Kontrollera kopplingsklockan och försäkra dig om att den är förstärkt, inte visar några tecken på slitage eller andra defekter. Om några av dessa punkter ej uppfylls byt då ut den mot en Malossi MHR kopplingsklocka.

* För att få ett tillräckligt stort mellanrum så att fri rotation uppstår mellan koppling och kopplingsklocka måste shims monteras på axeln mellan kopplingsklockan och kopplingen. Ett 2 mm tjockt shims (nr1 på Bild7) är oftast tillräckligt för att uppnå ett tillräckligt stort avstånd mellan de två delarna.

* Om avståndet mellan koppling och kopplingsklocka ändå ej är tillräckligt efter att 2 mm shimset monterats så medföljer det även ett 0,5 mm shims (nr2 bild6) vilket kan monteras som en extra spacer.

* Montera kopplingsklockan

* För vidare installationsanvisningar hänvisar vi till variatorkitet M5112800 som är variatorn som medföljer i Over Range kitet.

Variatorvikter:
19x15,5 (3,5 g och 3,8 g)


Passar följande mopedmodeller

APRILIA

  • AREA 51
  • RALLY (luftkyld)
  • SCARABEO (till 2006) - Minarellimotorn
  • SR50 (94-97) - Luftkyld
  • SR50 (94-97) - Vattenkyld
  • SR50 Racing (till 2000) - Minarellimotorn
  • SR50 Stealth
  • SR50 WWW (efter 2000)

BENELLI

  • 491 GT (till 2003) - Minarellimotorn, Luftkyld
  • 491 RR (till 2003) - Minarellimotorn
  • 491 ST (till 2003) - Minarellimotorn
  • K2 (luftkyld)
  • K2 (vattenkyld)

BETA

  • ARK / X-Type Luftkyld
  • ARK Vattenkyld
  • EIKON
  • QUADRA

ITALJET

  • DRAGSTER

MALAGUTI

  • CENTRO
  • F 12 (efter 2004) - Luftkyld
  • F 12 (efter 2004) - Vattenkyld
  • F 12 - Luftkyld
  • F 12 - Vattenkyld
  • F 15 Firefox (efter 2004) - Luftkyld
  • F 15 Firefox (efter 2004) - Vattenkyld
  • F 15 Firefox (före 2004) - Vattenkyld

YAMAHA

  • AEROX (2-takt) --> 1999
  • AEROX (2-takt) 2000-2002
  • AEROX (2-takt) 2003-2012
  • AEROX (2-takt) 2013 -->
  • BWS (2-takt)
  • BWS NG (Next Generation) (2-takt)
  • JOG RR (vattenkyld)
  • NEOS (2-takt) --> 06/2007
  • NEOS (2-takt) 07/2007 -->
  • SLIDER (--> 2003) (2-takt)
  • SLIDER NAKED (2004-2013) (2-takt)
  • SLIDER NAKED (2014 -->) (2-takt)
  • WHY (2-takt)

Egenskaper

Tillverkare
Malossi


Tillbehör

  • Malossi Variatorkit (MHR) Overrange

    Malossi Variatorkit (MHR) Overrange

     
    106.48 EUR
     
0
0

Recensioner

Produkten har inga recensioner

Skriv en recension om produkten

Betyg: