Vald moped:
Ingen modell vald
Välj moped
För rätt delar
När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Malossi Koppling (Delta MHR) - 107 mm
Malossi - Koppling (Delta MHR) 107 mm - En av dom bästa kopplingarna både för sport och racesetuper!
Information om Malossi Koppling (Delta MHR) - 107 mm
Malossi Delta Clutch MHR är en oersättligt del i setupen på en racemotor då dess konstruktion gör att justeringar vid behov kan göras på ett snabbt och noggrant sätt. Detta har gjort den till en favorit hos en ett flertal racingteam då justering av kopplingen behövs görs både beroende på motorsetup samt utformningen av banan där racet skall köras.Med en rätt justerad koppling uppnår man en bästa möjliga start från stillastående samt återacceleration efter att man kommer ut ur tvära kurvor som tvingat ner scooterns hastighet. Övertaget som man kan få med en Delta Clutch jämfört med en originalkoppling är enorm, även för en scooter som körs på gatan. Detta pga att den erbjuder en väldigt bredd inställningsmöjlighet för en mängd olika varvtal samt att den vid start eller återacceleration kan hålla ett högt utgångsvarv utan att börja slira vilket leder till att man kan uppnå en optimal acceleration.
Delta Clutch levereras justerad samt med vita kopplingsfjädrar för att användas med en original- eller sportigsetup, men ett flertal tillgängliga tillbehör gör att man utan problem kan utrusta och justera den för att kunna kombinera den med en racesetup på högsta möjliga nivå. Detta gör att man får en koppling som kan justeras för att användas i kombination med en standard, sportig eller riktigt racesetup.
Med en originalkoppling är justeringsmöjligheterna oftast väldigt små eller icke existerande, detta gör det omöjligt för användaren av scootern där en originalkoppling sitter monterad att få ut det man önskar. Till exempel passar en skarpare acceleration en person som använder sin scooter i en storstad då det är många starter vid rödljus och återaccelerationer vid korsningar medans en som kör utanför storstan önskar en acceleration som är mjukare och följsammare. Dessa inställningar kan nu dessa förare få tack vare Malossis Delta Clutch.
Som extra tillbehör finns det två fjäderset att köpa, ett för gatubruk M298746 samt ett för racing M298747. Dessa två set ökar justeringsmöjligheterna av Delta Clutch nått enormt.
Delta Clutch kan justeras på 3-9 olika sätt genom tre skruvar på kopplingen som håller fjädrarnas spänningsjustering dessa möjliggör att man kan få en förspänning på fjädern. Ytterligare 9 -27 justeringar kan göras då kopplingen skall "aktiveras" genom att använda olika styrkor på fjädrar samt ändra positionen på de justerbara extra vikterna som sitter monterade under kopplingsbackarna.
För att se till att det inte finns obalans i kopplingen då det kan leda till stora problem vid höga varvtal så balanseras och justeras varje Delta Clutch på en extremt noggrann datastyrd balanseringsmaskin som känner av 3/10 av ett gram.
Installationsanvisningar:
* Rengör scootern, var speciellt noggrann runt variatorkåpan och den sidan du kommer att jobba på
* Lossa variatorkåpan (Fig.A / bild2)
* Avlägsna det bakre drivpaketet genom att lossa muttern (nr 2 / Fig.B / bild2) från kopplingsklockan (nr1 / Fig.B / bild2)
* Var försiktigt om scootern nyligen har använts då motorn samt dess delar kommer att vara väldigt varma
* Avlägsna det bakre drivpaketet (nr 3 / Fig.C / bild2) från den smala axeln (nr 4 / Fig.C / bild2) samtidigt som du minskar spänningen på drivremmen samt öppnar de två drivremsskivorna.
* Lossa muttern (nr5 / Fig.C / bild2) och avlägsna originalkopplingen från det bakre drivpaketet (gör detta med försiktighet pga den monterade tryckfjädern)
* Sätt den nya Malossi kopplingen på plats och återmontera sedan det bakre drivpaketet, drivremmen samt variatorkåpan.
Justeringar av Delta Clutch:
Bild 4 visar hur kopplingens aktiveringsvarvtal påverkas beroende på hur man justerar kopplingens justerbara delar. Denna information gör att man enklare kan justera in kopplingen så den passar ens behov.
Fjädrarna som sitter monterade i Delta Clutch vid leverans är starkare än de som sitter monterade på originalkopplingen.
För att kunna justera kopplingen så måste den vara demonterad.
* Lossa skruv (nr1 /bild3)
* Avlägsna fjädern (nr5 / bild3)
* Avlägsna clipset (nr2 / bild3)
* Lyft av kopplingsbacken (nr6 / bild3) från dess pinne (nr7 / bild3)
* Placera fjäderspänningshållaren (nr3 / bild3) samt den justerbara extra vikten (nr4 / bild3) i önskad position
* Dra åt skruv (nr1 / bild3) för att låsa fast den justerbara extra vikten (nr4 / bild3) samt fjäderspänningshållaren (nr3 / bild3) i den valda positionen
* Återmontera kopplingsbacken (nr6 / bild3) på dess pinne (nr7 / bild3)
* Återmontera clipset (nr2 / bild3)
* Återmontera fjädern (nr5 / bild3)
* Upprepa samma procedur på samtliga kopplingsbackar och var noga att de har samma inställning
* Återmontera kopplingen i det bakre drivpaketet
* Återmontera det bakre drivpaketet, drivremmen samt variatorkåpan.
Passar följande mopedmodeller
APRILIA
- MOJITO CUSTOM (efter 2004) - Piaggiomotorn
- SPORT CITY ONE (2-TAKT)
- SR50 Motard (efter 2012) - Piaggiomotorn
- SR50 Racing (efter 7/2003) - Piaggiomotorn
- SR50 Sport (efter 7/2003) - Piaggiomotorn
- SR50 Street
- SR50R Carb (2005-2017) - Piaggiomotorn
- SR50R Carb (2018-2020) - Piaggiomotorn
- SR50R Di-Tech (2005-2014) - Piaggiomotorn
DAELIM
- S-FIVE / SUPERBLACK
DERBI
- ATLANTIS (efter 6/2002) - Piaggiomotorn Luftkyld
- ATLANTIS (efter 6/2002) - Piaggiomotorn Vattenkyld
- BOULEVARD (2-takt)
- GP 1 OPEN
- GP 1 Racing
- GP 1 Revolution
- SONAR (2-takt)
- VARIANT SPORT (2-takt)
GILERA
- DNA
- ICE
- RUNNER (--> 1998)
- RUNNER (1999-2001)
- RUNNER (2002-2004)
- RUNNER (2005-2017)
- STALKER (1999->)
- STALKER NAKED
- STORM (efter 2007)
HONDA
- SFX
- SGX SKY
- X8R-S / X8R-X
KYMCO
- AGILITY / RS / NAKED (2-takt / KF10/KE10)
- COBRA / TOP BOY (SF10)
- MXU 50 (LB10)
- PEOPLE (2-takt / BA10)
- SPACER (SH10)
- SUPER 9 (luftkyld / SF10)
- SUPER 9 (vattenkyld)
- VITALITY / X / SPORT (SF10)
- YUP
- ZX Super Fever (SC10)
PEUGEOT
- ELYSÈO
- ELYSTAR Advantage
- ELYSTAR TSDI
- JETFORCE C-TECH / R-CUP
- JETFORCE TSDI
- LOOXOR
- LOOXOR TSDI
- LUDIX BLASTER / R-CUP / RS12
- LUDIX ELEGANCE
- LUDIX ONE
- LUDIX SNAKE / SNAKE FURIOUS
- LUDIX TREND
- SPEEDFIGHT 1 Luftkyld
- SPEEDFIGHT 1 Vattenkyld
- SPEEDFIGHT 2 Luftkyld --> 2003
- SPEEDFIGHT 2 Luftkyld 2004 -->
- SPEEDFIGHT 2 Vattenkyld --> 2003
- SPEEDFIGHT 2 Vattenkyld 2004 -->
- SQUAB
- STREETZONE (Euro2) --> 2018
- STREETZONE EFI Euro4 (2-takt) 2019-2020
- TREKKER / TKR
- VIVACITY / VIVACITY 2
- ZENITH
PGO
- BIG MAX / SP (PM)
- BUBU
- COMET
- DR BIG
- G-MAX (M2-50)
- G-MAX Naked Efter 2007
- HOT
- LIBRA (B1-50)
- LIGERO / BLACK MAGIC (PA50DA/B)
- PMX SPORT / NAKED
- T-REX (CP50)
- TORNADO
- X-HOT (B2-50)
PIAGGIO
- DIESIS
- FLY (2-takt)
- LIBERTY (2-takt)
- NRG mc² Extreme - Luft
- NRG mc² Extreme - Vatten
- NRG mc² DD (efter 1998) - Vatten
- NRG mc³ DT cat - Luftkyld
- NRG mc³ DD cat - Vattenkyld
- NRG mc³ PureJet
- NRG Power DD (2005-2017) - Vatten
- NRG Power DD (2018-2020)
- NRG Power DT (2005-2015) - Luft
- NRG Power PureJet (2005-2011)
- TYPHOON (--> 2010)
- TYPHOON (2011-2017)
- TYPHOON (2018-2020)
- ZIP Luftkyld (1999->)
SYM
- JET (1999 -->)
- JET 4 / R (2-takt) 2011-2015
- JET Euro X / XR
- JET SPORT X R/S
- RED DEVIL (efter 2000)
- RS SHARK BS05W
TGB
- 101 R
- 303 / 333 RS / HAWK / COBRA / XX
- AKROS
- BULLET / RS (2-takt)
- DELIVERY / EXPRESS
- R50X JETFIGHTER
- TAPO (2-takt)
VESPA
- ET2 (2-takt) 1997-2004
- LX / LXS / LXV (2-takt)
- PRIMAVERA (2-takt) 2013-2017
- SPRINT (2-takt) 2014-2017
Tillbehör
-
-
Välj styrka
-
Välj styrka