När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Information om Malossi Kopplingsfjädrar (MHR) (Racing)
M298747 är Malossis set med racingfjädrar samt extra vikter till Fly- samt Deltakopplingarna.
I detta set medföljer det tre set med fjädrar i olika färger:
Röda (förstärkta):
*Ø = 2,2 mm (2) (justeringsspann 6250 - 8500)
*Längd: 23,8 mm (28,05 mm)
Blåa (Racing):
*Ø = 2,3 mm (2,1) (justeringsspann 7000 - 9250)
*Längd: 24,00 mm (28,25 mm)
Svarta (Hyper-Racing)
*Ø = 2,4 mm (2,2) (justeringsspann 8000 - 10000)
*Längd: 24,05 mm (28,45 mm)
På bild nummer två till höger i bilden så visas hur kopplingens aktiveringsvarvtal påverkas beroende på hur man justerar kopplingens justerbara delar. Denna information gör att man enklare kan justera in kopplingen så den passar ens behov. Vid justeringen så var vitafjädrar och 5 mm vikterna monterade. Dessa delar sitter original i Delta kopplingarna. 5 mm vikterna väger ca 10,7g/st)
I Racing setet så medföljer det även tre stycken extra vikter med en tjocklek på 4 mm (vikt ca 9,7gr/st) Skillnaden mellan dessa vikter och de som sitter original kan man se på diagrammen på bild två.
På bild tre kan man se de olika fjädrarnas justeringsspann. (Tex de vita som sitter originalmonterade har ett justeringspann mellan 4´000 - 6´250rpm. Detta span är det som man ser justeras in med hjälp av fjäderspännarna positionen på extra vikterna i diagrammen på bild två)
Mer information om Malossi kopplingsfjädrar
Fjädrarna är tillverkade av härdat kolstål med en mycket hög fjäderstyrka och skyddade av en värmetålig färg som klarar hög värme.
De levereras i set med olika färgsättningarna som indikerar belastningsstyrkan. När dessa set används med en Deltakoppling så får man möjlighet till mer än 400 olika inställningar.
Beroende på sina egna geometriska och teknologiska drag så har varje fjäder ett väl fastställt värde av sin töjningsstyrka. Töjningsstyrka är detsamma som den kraft det krävs för att sträcka ut en fjäder. Desto mer kraft det tar att sträcka ut den desto högre töjningsstyrka har fjädern.
Fjädrarna som sitter i det bakre drivpaketet som bland annat innehåller koppling samt kopplingsklocka har som mål att vid ett visst varvtal aktivera kopplingen mot kopplingsklockan, vilket i sin tur leder till att kraften från motorn överförs till bakhjulet.
Det som gör att kopplingens massa aktiveras är centrifugalkraftens styrka och det som avgör centrifugalkraftens styrka är varvtalet. Centrifugalkraften trycker kopplingsbackarna ut från rotationscentrum och där av kommer de i kontakt med kopplingsklockan.
Det är här kopplingsfjädrarnas töjningsstyrka kommer in i bilden, då det är den som man kan använda för att kunna justera in vid vilket varvtal kopplingens massa skall aktiveras. Ju högre töjningsstyrka fjädrarna man monterar har desto högre blir varvtalet som kopplingens massa kommer att aktiveras vid. Denna stund kallas kopplingspunkt.
Delta kopplingarna har även fått ytterligare en justeringsmöjlighet tack vare sina extra vikter. Dessa fungerar på följande sätt:
Genom att flytta extra vikterna närmare till kopplingsbackarnas vridningspunkt så minskar man kopplingsbackarnas tryck mot kopplingskorgens insida vilket i sin tur leder till en senare kopplingspunkt och vice versa.
Delta kopplingarna har vid leverans vita kopplingsfjädrar monterade samt är de justerade för att användas med en original- eller sportigsetup. Om du vill justera in kopplingspunkten så den är optimal för din setup kan man använda bild två som visar ändringarna som sker när man använder sig av kopplingens justerbara delar.
Dessa delar är fjäderspänningsjusteringen samt positionen för de extra vikterna.
När man justerar in kopplingen så förenklar det enormt om man har en bra mekanikerkunskap samt att man innan och utan kan prestandan på motorn man skall jobba med (effektkurva osv.)
Några exempel när du justerar in kopplingen:
Om du önskar justera så att du får en bra accelerationsprestanda i en motor vars maxeffekt ligger mellan 8´000 - 10´000rpm så måste kopplingspunkten ske mellan 6´000 - 7´000rpm.
Om en bra accelerationsprestanda önskas i en motor vars maxeffekt ligger mellan 11´000 - 14´000rpm så måste kopplingspunkten minst ske mellan 7´000 - 8´000rpm, men det rekommenderas att kopplingspunkten sker över 8000rpm.
Det finns två olika set av kopplingsfjädrar ett för gatubruk MAL-298746 samt ett för racing MAL-298747. Dessa två set ökar justeringsmöjligheterna av Delta Clutch nått enormt.
Välj set i rullisten uppe till höger där du även finner mer info om de olika seten!