Vald moped:
Ingen modell vald
Välj moped
För rätt delar
När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Information om Malossi Primärdrev (MHR H.T.Q.) (13/44 - RF=1:3,38)
Om du känner att din scooter är stark nog på toppen och du själv känner dig redo för en längre växel / högre hastighet. Då är det dags att investera i nya drev.Ytterligare ett plus är att om det finns tillräckligt med kraft så får man även en bättre acceleration...
OBS! Dessa drev ska inte användas med originalsetupen, då motorn i det utförandet inte orkar dra dessa drev.
Malossi är belåtna med att kunna erbjuda sina kunder denna serie av drev. De är svaret på Malossis 20 års erfarenhet av att designa och konstruera drev till scootrar som används på racebanan.
Vid tillverkningen av dessa drev används högprecisionsverktyg och för att uppnå en hög slitstyrka så utsätts varje del för en speciell uppvärmningsbehandling.
OBS! Bild är ej 100% korrekt
----
Info om drevning på scooter:
Dreven (primär och sekundär) utgör tillsammans den "växel" som din scooter kör på, byter man drev så blir det som en annan växel på t.ex en bil.
Detta kan man göra för att få scootern att gå snabbare (toppfart men även acceleration).
När man köper scootern har den en drevning som passar originalsetupen, och om man inte trimmar sin moped är det oftast bäst att låta den ha originaldreven.
Men har man tex en 70cc-cylinder med 17,5 mm-förgasare kan man med fördel öka sina drev med ca 12-20% då den starkare setupen, orkar dra en högre utväxling (den kommer då få en högre toppfart, samt oftast även bättre acc)
För att räkna ut vilken utväxling (RF = reduktions faktor) man har kan man använda denna formel:
(Stora primärdrevets kuggar / lilla primärdrevets kuggar) * (Stora sekundärdrevets kuggar / lilla sekundärdrevets kuggar) = RF
Med denna kan du räkna ut vilket RF dina drev ger, och kolla vilket RF du får om du byter något av dreven.