När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Information om Malossi Tändning (MHR TEAM II)
MHR Team II - Innerrotortändning med justerbara tändkurvor är uppdateringen på Malossis tidigare MHR TEAM.
Tändningen gör det lät att justera mellan flera tändkurvor utan behov av massa olika specialverktyg:
- Välj tändkurva snabbt och enkelt
- Justera sen snabbt och enkelt vald tändkurva för optimal prestanda.
Innerotorsystemen från Malossi använder sig av den senaste tekniken och är framtagna för racingteamens behov av stabil prestanda även över 10.000 rpm.
Kontrollenheten i MHR Team II-tändningen är optimerad för att klara störningar och använder en 8 bit-processor med hastighet på 20MIPS, vilket möjliggör bättre timing på gnistan än tidigare versioner!
På kontrollenheten har du ställbar förtändning och tre trimmers/vred:
- Den första (MAPS) ställer önskad tändkurva
- Den andra (OFFSET) gör att du kan justera vald kurva ± 2°
- Den tredje (LIM) används främst på fyrtaktare och låter dig ställa varvtalsbegränsningen mellan 11.500 - 14.300 rpm. Den ger dig även möjlighet att koppla ifrån varvtalsbegränsaren.
Enheten har 6 (2-takt) / 1 (4-takts) ställbara kurvor och en fast kurva.
CDI
- System baserat på en uP STM8 - 8 bit microprocessor med hastighet på 20MIPS (Million Instructions Per Second).
- Kabel värmeklassad för 105°C.
- Kompensation för felmontering av svänghjulet på ± 2° i steg på 0.5° via extern trimmer
- Valbara tändkurvor via extern trimmer
- Ställbar varvtalsbegränsare via extern trimmer med 16 inställningar.
- 15 inställningar för att justera varvtalsbegränsaren mellan 11.500 RPM och 14.300 RPM i steg om 200 RPM. Samt möjlighet att helt stänga av begränsaren.
- Soft cut-funktion ger en gradvis mjukare sänkning av varvstoppet.
Tändspole
- Urladdning på 40,000V >3,000varv/min.
- Maximal "peak" urladdning >50,000V
Rotor-/statorenhet
Liten (Ø 58 mm) och 30% lättare innerrotor (rotor=350g).
- Elektrisk prestanda förbättrades med + 20%.
Minsta starthastighet minskad från 450 rpm till 370 rpm.
OBS! Med denna tändning försvinner möjligheten att få ström till lamporna på mopeden. OBS!
OBS! Denna tändning alstrar mycket värme när den är i bruk så se till att ha god ventilation runt tändplatta och rotor så att frisk luft kan komma åt att kyla. Om detta råd ej följs så är risken stor att delar i tändningen skadas. OBS!
(Ett tips är att man borrar fem hål med en diameter på 8 mm i den övre och undre delen av kåpan som täcker tändningen. På detta sätt kan luft strömma igenom kåpan och på så sätt förbättra kylningen av tändningen).