När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Metrakit Cylinderkit (ProRace2) 80cc - PIA
Metrakit - Cylinderkit (ProRace2) 76,5cc (PIA) - High-End-modellen från Metrakit.
Tyvärr har denna produkt utgått, men du kan fortfarande köpa reservdelar eller tillbehör!
Information om Metrakit Cylinderkit (ProRace2) 80cc - PIA
OBS! (ProRace2) 80cc är konstruerat för att monteras ihop med ett vevparti som har en slaglängd på 43 mm. Se mer info i texten "rekommenderade delar".
Pro Race är High-End-modellen från Metrakit, och bland det värsta som finns att köpa till till en setup i cylinderväg. Detta kit lämnar mellan 15-26Hk och varvar 13.500 till 15.000 rpm.
Vi rekommenderar endast detta kit för tävlingsbruk eller riktigt sjuk trimning, för maximal prestanda. Observera att kraften i detta kit tas ut tack vare den extrema varvvilligheten, till skillnad från t.ex Malossis som istället ger ett ruskigt vrid.
----
Information från Metrakit om detta cylinderkit:
Cylinderdiameter: 47,6 mm
Cylinderkapacitet: 76,52 cc
Kompressionsförhållande: 14,5:1
Rekommenderat Squish 0,8 mm
Kolv: Asso typ 824A0530
Kolvring: 830A0530
Cylindern i detta kit är tillverkad av en speciell typ av aluminium som är behandlat för att ge högslitstyrka samt rigiditet. Cylinderloppets hölje är av nickel och silikonkolfiber för att ge en optimal hårdhet, flexibilitet, bättre kylning samt lägre friktion.
Topplocket är tvådelat och är den yttredelen av topplocket är tillverkat i samma speciella aluminium som cylindern. Detta topplock är framtaget för ett få en ökad samt optimalare kylning pga av att detta cylinderkit är väldigt högvarvigt.
Kolven som är utrustad med en kolvring har en profil som är framtagen för en cylindern som används i racing. Detta leder till ett minimalt spel mellan cylinderlopp och kolv. Kolvringen har en legering av speciell graphite samt en utsida med tjockt och hårt krom som ser till att effekten är optimal även under längre racetävlingar.
----
Rekommenderade delar som detta kit måste / bör användas med:
ProRace2 rekommederas att användas med avgassystem som tex MetraKit (Pro Race) MK871D1630 eller MK871D2230. Dessa avgassystem har tagits fram speciellt för att du skall få ut maximaleffekt samt för att göra montering möjlig. Andra rör kan ha problem att monteras ihop med MK800D2533 då avgasporten på ProRace2 är helt plan (se bild 2) ProRace2 till vänster.
ProRace2 kan endast användas tillsammans med ett vevparti som har 43 mm slaglängd. Denna typ av vevpartier ser till att man får ut den ökade cylinderkapaciten. Originalvevpartiet har 40 mm slaglängd och kan därför ej användas. Rekommenderat är att köpa Metrakits - Vevparti (Pro Race 80) MK850D2533.
MK850D2533 är avstämt för att fungera optimalt med ProRace cylinderkitet då det är konstruerat med rätt slanglängd, är förstärkt samt använder rätt typ av högvarvslager för att kunna stå pall för prestandan som ProRace2 levererar.
ProRace2 levereras med fem förstärkta kopplingsfjädrar, dessa måste monteras då de är mer motståndskraftiga än de originalmonterade då denna cylinder har en hög kompression. Du rekommenderas även att byta till förstärkta lameller.
ProRace2 i kombination med Metrakits vevparti MK850D2533 bör användas med Metrakits vevlagersats MK975D1610 då dessa lager har rätt karaktär för att klara av de höga varvtalet och kraften som detta kit utvecklar.
även rekommenderade delar är:
Metrakits Racing Primärdrev MK845D1610
Metrakits Competition Växellåda MK846D1630
Metrakits Förstärkta Lameller MK846D1610
Metrakit - Racingförgasare (MRD II) PWK (24 mm eller 28 mm)
----
Monteringstips:
1. Innan montering görs bör den allmäna konditionen av motorn ses över.
2. På grund av den förlängda slaglängden så måste man kontrollera och vid behov porta den nedre delen av motorblocket där kolven befinner sig i sin lägsta position. Porta partier som är i vägen för att kolven skall kunna röra sig fritt.
3. Porta motorblocket så att det matchar cylinderkit optimalt.
4. Rengör samtliga delar och se till att inget skräp kan skada cylindern. Smörj cylinderlopp, kolv, kolvring samt kolvbult.
5. Det är nödvändigt att använda ett tändstift med lång gänga samt ett som har en värmegrad som är likgiltigt med B10EGV eller högre.
6. Rekommenderat squish (separation mellan kolvtopp och topplock) är 0,8 mm +/- 0,05. För att du skall kunna åstadkomma detta så levereras kitet med ett flertal cylinderfotspackningar med olika tjocklekar.
7. Vid montering av topplocket va då noga med att stegvis korsdra topplockmuttrarna. Om du använder en momentnyckel dra då muttrarna med en kraft runt 1,8 - 2,0 kgm
8. Reedsen som rekommenderas till detta kit bör vara av kolfiberfiber och ha en tjocklek mellan 0,25 - 0,30 mm
9. Utbyte av originaltändningen mot en justerbar racetändning rekommenderas.
10. Oljan i bränsleblandningen som detta kit körs med bör vara av högkvalitet samt helsyntet
11. Motorns arbetstemperatur bör vara runt 50 - 60 grader rekommenderat är att öka din mopeds kylkapacitet.