Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Montera 60 cc på Sachs

Nu kör vi lite oldschool och kör en guide på en gammal sachsmotor! Här visar jag nämligen hur man monterar 60cc, 17bing samt 32mm krök med tillhörande ljuddämpare.
Guiden kan tillämpas på alla vänsterdrevade sachsmotorer. 2, 3 eller 4 växlade, fläktkylda som fartvindskylda. Har man fläktkyld blir det lite mer jobb då fläktkåporna måste tas bort för att kunna demontera cylindern.

Jag har en MCB1289 (även kallad kromstockholmare) med en 3växlad Sachs LFS, alltså fläktkyld. Så har du en fartvindskyld kan du hoppa över en del av demonteringen.

Börjar med att skruva av avgasrör, växelpet samt kick. Även den lilla fläktkåpan över cylindern.



Sen yttre fläktkåpan



Väl där inne lossar vi på fläkten och den övre biten av växelmekanismen.



Sen lossa på växelkåpan samt ”pinnen” till kopplingsarmen.



Sen tändhatt, tändstift, topplocksfästet samt hela topplocket.


Sen lossa bensinslang, trottellocket och sen hela förgasaren.

 




Sen dem 4 muttrarna som håller fast cylindern. När dem är loss så drar du bara cylindern rakt upp.

 



Sedan tar vi bort kolven. Kolvbultsclipsen samt kolvbulten.

 



Av med den gamla cylinderfotspackningen och montera den nya. Sen monterar vi på kolvringarna på den nya kolven. Dessa ringar kan du montera åt vilket håll du vill.

 


Sen monterar vi kolven på vevstaken. Som vanligt finns det en pil på kolvtoppen, som ska pekas mot avgasporten. Tryck sen in kolvbulten och montera kolvbultsclipsen, se till så clipsen sitter ordentligt i sitt spår.

 


Sen oljar vi in både kolv och cylinder med tvåtaktsolja, och monterar cylindern över kolven. Glöm inte cylinderfotspackningen.

 


P.g.a. att 60cc har längre hals kan man inte montera fast cylindern direkt, för då får man inte på 17 bingen.  Flottören tar i blocket. Se bild

 



Så lyft cylindern lite försiktigt och trä på förgasaren. Glöm inte insugspackningen!


Sen är det bara skruva fast både cylinder och förgasare.

 




Sen, topplock samt topplocksfäste. Toppen ska momentdras med ca 11-12nm

 



Sen byter vi trotteln samt fjädern till det som följde med 17 bingen. Du kan inte använda den gamla, då den nya är längre. Du kan dock använda samma trottellock.

Bara trycka ihop fjädern så nippeln på vajern kan träs av, sen gör du tvärtom med den nya trotteln. Kan bli lättare om du släpper lite på vajerspännaren så vajern blir längre. Sen skruva i den i förgasaren!

 



Sen monterar vi på luftburken. Jag har ett med luftfilteranslutning på sidan! Har du inte det ska det sitta ett filter inne i burken.

 



Sen monterar vi dit den nya kröken! Glöm inte packningen som ska sitta mellan krök och cylinder. Muttern till kröken kan ibland vara svår att skruva åt ordentligt. Har du inte rätt nyckel, kan du ta en hammare och don. Och sen ”slå” runt muttern på flänsarna så den dras åt.

 




Sen trär vi på ljuddämparen samt bakre fästet för ljuddämparen.




Sen är det bara skruva tillbaka alla kåpor m.m. i omvänd ordning!
En bra tändinställning är brytaren på 0,4mm och tändplattan vriden max medurs.

 

 

Videoguide på hela monteringen



//Rexxy

produkter i denna guide

  • Maxwell Krökmutter (standard) M40x1,5 / 32

    Maxwell Krökmutter (standard) M40x1,5 / 32

     
    16.31 EUR
     
  • Universell produkt
    Division Förgasare (Bing 17 mm)

    Division Förgasare (Bing 17 mm)

     
    32.70 EUR