Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Montera MVT Premium (V2)

Montera tändning (MVT Premium V2)

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

MVT Premium känner väl de flesta till, och nu har MVT kommit med en ny version av det välkända tändsystemet. Skillnaden är nu att CDI och tändspole är en och samma enhet!

Här visar nu jag (Rexxy) hur man monterar den på en Derbi DRD Pro 2007 med D50B0-motorn!
Principen hur man monterar den på motorn är detsamma på alla Derbimotorer, det som kan skilja är elsystemet, hur det skakopplas in. Principen är väldigt lika på AM6, så med lite fantasi kan man nyttja även denna guide till AM6.




Vi börjar med att demontera sadeln, sitter en mutter under.


När muttern är lös, lyfter du på bakändan av sadeln och ”skjuter” den bakåt. Då kommer sadeln loss.


Sen måste vi demontera vänster sidokåpa för att komma åt tändspolen/CDIn.


Sen kan vi skruva av CDI/Tändspolen. Sitter med två skruvar. (Original är den svart, men min är gul för att det är en trim-CDI)


Sen är det bara att dra loss alla kablar från CDI/tändspolen. Även tändhatten från tändstiftet.



Dra sen loss gul kabel som kommer från motorn (Från tändplattan). Det är från generatorn och ger lampor m.m ström.


Klipp sen bort eventuella buntband som håller fast kablarna i ramen.


Sen måste växelpeten samt magnetkåpan bort.



Sen tar vi bort svänghjulsmuttern. Enklast med en mutterknacka!


Sen använder vi en KORREKT svänghjulsavdragare som gängas fast i mitten. Inga två eller treklos-avdragare som kan göra svänghjulet snett.


Sen kan vi lossa statorn. Sitter med tre stycken skruvar.


Sen hela tändplattan, även den med tre stycken skruvar. Dra sen ut ”gummitätningen” från motorn som kablaget går igenom.


MVT Premium använder sig inte utav krysskilen, så det måste bort. Ibland kan de sitta riktig ordentligt, men man kan lätt få ut den genom att knacka på ena sidan så den ”reser” sig upp i andra ändan.



Nu när allting är borta passar vi på att göra rent där inne!


Dags att montera på tändsystemet. Börja med att dra kablaget genom distansplattan innan den skruvas fast i motorn, och gör inte samma misstag jag gjorde först. Monteras plattan på motorn först, får man inte igenom kontakten från statorn… 


Sen monterar vi på statorn! Tips är att montera den så skruvarna hamnar i mitten av ”hålen” i statorn.



Ni ska vi ”nolla” motorn. Ställa kolven i TDC. Det för att MVT Premium ska ställas på ”0”mm i förtändning i grundinställning.
Av med tändstiftet!


Har du ett tändinställningsverktyg är det bäst att använda en sådan, men har du inget får man göra sitt bästa att köra på känsla.
T.ex en mejsel eller liknande föremål ner i tändstiftshålet och försöka hitta kolvens högsta läge.


Nu ska vi montera rotorn. Tänk på att detta tändsystem kan köras åt båda hållen, men bara ett håll är rätt för denna motor. Derbi roterar moturs (Samma på Am6) , därav ska vi montera rotorn mot den streck vars pil visar moturs! Kolla noga så det inte blir fel!


På rotorn finns det ett rött streck. Den ska matcha markeringen på statorn! VIKTIGT.


Montera rotorn, korrekt mot strecket, och ge den sen en ”klapp” med hammaren så konan låser sig på veven.


På med svänghjulsmuttern och dra åt.


Dubbelkolla nu så att markeringarna är rätt mot varandra när kolven är i TDC! (kolven är i sitt högsta läge)
Är den inte det, kan du lossa lite på skruvarna till statorn, och vrida den tills markeringarna matchar varandra. Skruva sen åt statorn igen!


Nu till CDI/Tändspole!
På original CDIn kan man gänga ut tändkabeln (oftast). Gänga sen in den i den nya MVT CDIn.


MVT CDI/Tändspole kan nu monteras på samma ställe original-CDIn satt på. Glöm inte jordkabeln som går från tändplattan/statorn! (Även jordkablar som satt där original)



Nu ska lite kablar kopplas.
Svart/röd från statorn – till svart/röd på CDIn (Pickupkabeln, där eventuell varvtalsmätare ska kopplas om du har en Kosomätare)


Svart kabel kopplas in i svart/vit på CDIn, det är dödarkabeln.


Vit kabel från statorn, används inte på Derbi!


Nu ett ”litet” problem för mig. Kontakten som sitter på MVT-kablaget passar inte min DRD Pro!
Har du en Senda kan kontakten passa bolt on, så då är det bara att koppla ihop. Jag var tyvärr tvungen att klippa av den och sätta på egna kontakter för att få ihop det. Kolla videoguiden för mer info!
Den grön/svarta in i elsystemet på DRD pro, är dödaren! Så den ska kopplas på svart/vit) kabel från CDIn.
Den gul/röda in i elsystemet, är till generatorn! Ström för lampor m.m. Den ska kopplas på gul kabel från statorn!
Har du en Derbi Senda, är dödakabeln grön som går in i elsystemet. Gul kabel är till generatorn.


Nu när allt är kopplat klar, kan vi nu skruva tillbaka tändstiftet och montera tändhatten!



Nu är det dags för start!
Har du gjort allting korrekt, ska den starta utan problem.
Lampor m.m. ska även lysa samt att dödaren ska fungera.
Allting fungerade fint för mig!

 

Då var guiden klar för min del!
För dig återstår det att tejpa ihop kablaget snyggt, bunta fast det i ramen igen snyggt och montera tillbaka magnetkåpa, växelpet, sidokåpa och sadel.

Det var allt för mig!
//Rexxy


produkter i denna guide

  • MVT Tändning (Premium) V2

    MVT Tändning (Premium) V2

     
    245.83 EUR