Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

AM6 renovering

(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)

Här har jag nu snickrat ihop en detaljerad guide över hur man klyver en Minarelli Am6 motor, hur man byter alla lager och även hur man skruvar ihop den!


Här har jag nu en motor som vissa delar redan är borttagna, som cylinder och förgasare. Så vi fortsätter härifrån.

Börja med att ta bort kopplingskåpan, sitter med ett antal skruvar runt om.



Framdrevet tas bort genom att ta bort låsringen som sitter framför den. Sitter även en låsring bakom drevet som måste tas bort.



Sen ska vi ha loss svänghjulet. Enklast med en mutterknacka, då kommer muttern direkt.



Sen använder vi en ordentlig avdragare som gängas fast i mitten av svänghjulet. Då kan vi utan problem få loss den!



Sen kan vi skruva loss tändplattan. Sitter fast med tre stycken skruvar.

Nu till insuget, det tas lätt bort. Fyra stycken skruvar så följer både insug och reedventil/membrankorg upp.

Nu ska vi ta bort kopplingen. Börja med dem fyra skruvarna som håller i kopplingsfjädrarna, bara att skruva loss.



Sen kan man lyfta loss tryckplattan. Plocka även ut alla lameller och stålplattor.

På muttern i mitten sitter det en vikbricka uppvikt. Den måste vi ”knacka” ner så den blir rak. Den förhindrar muttern från att gängas loss under körning.



Glöm inte ta bort tryckpinnarna. Det är tre stycken totalt, denna med ”huvud” på sig, en liten kula samt en lång pinne i botten. Skruva sen loss muttern i mitten, även här enklast med en mutterknacka.

Efter brickan monterats bort, kan du bara lyfta ur alla delar till kopplingen, rakt upp.

Sen finns det två brickor i botten på axeln.

Muttern till ballansaxeln tas också bort lättast med en mutterknacka. När den väl är loss är det bara lyfta drevet rakt upp, och under det sitter det en kil.

Muttern till primärdrevet skruvas även den loss med en mutterdragare. Sen drar vi upp primärdrevet, balanseringsdrevet, spårkilen samt distansbrickan som sitter inne vid packboxen.

Nu kan vi skruva bort alla skruvar som håller fast motorblocket.



Nu till själva klyvningen. Metoden jag använder mig utav genom att slå ut veven kommer att SKADA veven! Så gör enbart detta om du ska montera i en ny vev!! Ska du återanvända veven rekommenderar jag en avdragare för att pressa ut veven.

Så, börja med att kniv och knacka dit mellan motorblocket. Helst på dem ytorna jag gör det på, där för det ingen risk att skada ytor som måste täta mot olja.

Nu har vi fått en liten glipa.



Nu kan vi börja knacka på veven, kan även behöva knacka lite på drevaxeln för att få upp blocket jämnt.

När veven och lagrena släppt greppet om blocket, kan man dra isär resten med bara handen.

Ska du byta vev behöver du inte ta bort växellådan, utan bara knacka ut veven från blocket. Men om du vill ta bort växellådan, är det bara dra ut allting. Börja med pinnen som håller fast dem två skiftgafflarna.



Sen kan vi ta loss den övre skiftgaffeln.



Sen bort med hela selektortrumman. Kan behöva lyfta lite på hela lådan för att den ska komma loss.



Ha koll på den lilla kulan samt fjädern som sitter under selektortrumman.

Nu kan vi ta bort den nedre högra skiftgaffeln



Sen lyfter vi ur hela lådan i ett helt paket.



Sen bort med shimset som förmodligen ligger kvar i blocket.



Sen balansaxeln, dra den rakt ut.



Nu ska veven ut. Bara knacka ut den med en hammare. Använda BARA denna metod om du inte ska använda veven! Den tar skada utav det!

Nu ska övriga lager och packboxar ut. Dem flesta kan man bända ut med mejsel och knacka ut med hylsor.

Packboxen vid vevhuset knackas ut med en hylsa

Packboxen vid drevaxeln bänder man lätt ut men en plattmejsel.

Även packboxen vid växelaxeln bänds bort med en plattmejsel



Lagret vid drevaxeln knackar vi ut med hjälp av en hylsa.



Packboxen vid kopplingsarmen bänds även den ut med en plattmejsel



Nållagret inne i motorn till växellådan kan vara en utmaning att få ut. Antingen slänger man in hela motorn i ugnen och värmer upp den till c:a 200 grader. Då kan lagret lätt plockas bort.
Jag valde istället att slipa sönder lagret med en slipmaskin, när den väl har slipats av på mitten plockar man ut den i flera delar!

Lagrerna i det andra motorblocket knackas alla ut med en hylsa.
Ramlagret och det stora lagret till växellådan.

Nållagret till växellådan knackas även den lätt ut med en liten hylsa.



Nu ska vi montera alla nya lager! (förutom ramlagerna, dem tar vi senare) Värmer man upp motorblocket kan man montera alla lager utan något motstånd, kanske lite lätt knackning kan behövas. Jag använder mig utav en varmluftspistol, ni kan använda er av valfri fungerande värmekälla som värmer tillräckligt mycket.



Blocket är tillräckligt varmt när vattnet börjar koka och fräsa direkt vid kontakt.



Sen är det bara montera alla lager en och en i båda motorblocken (inte ramlagerna, dem tar vi senare). Ska du knacka i lagret, slå BARA på ytterringen!



Sen ska alla packboxar slås i. Knacka i alla försiktigt (ej till vevhuset, dem tar vi senare)

Packboxen till växelaxeln. Läpparna inåt.



Packboxen till drevaxeln, läpparna inåt.



Packboxen till kopplingsarmen. Läpparna inåt.



Nu ska vi montera ihop hela växellådan steg för steg!

Ett shims under drevaxeln



Fjädern i hålet till selektortrumman



Och sen kulan över fjädern



Nu till en liten trixig bit. Nu ska växellådan i, samtidigt som två skiftgafflar ska vara på plats i växelstockarna.



I med växellådan, och se till så ena skiftgaffeln går i styrpinnen till vänster. Halvvägs innan lådan är i botten kan vi montera selektortrumman. Skiftgaffeln till vänster ska in i det mittersta spåret av selektortrumman. När trumman är på plats kan du trycka ner allting i botten. Högra skiftgaffeln sätter vi in i selektortrumman senare.

Nu till den tredje och sista skiftgaffeln. Den ska sitta i det översta spåret på selektortrumman.



Den understa skiftgaffeln vickar man lätt in med en mejsel, den ska in i det understa spåret i selektortrumman.



Sen i med styrpinnen som håller fast dem båda skiftgafflarna.



Sen ska ett shims på drevaxeln.



Ett shims på selektortrumman.



Ett under växelaxeln.



Sen monterar vi växelaxeln.



Nu ska vi montera ramlagrena på vevaxeln! Jag använder en press och en plåtbit som underlag, som jag skurit ut för att kraften ska komma på rätt vevskinka. Ni kan göra ungefär samma metod genom att knacka dit lagret med en rörstump på ett arbetsstycke. Se bild nedan. Bilden kommer ifrån en annan guide med liggande minarellivev)



När jag använder pressen



När båda ramlagrena sitter på veven, värmer vi åter igen upp motorblocket.



När det är tillräckligt varmt är det bara ”lägga” i veven med lager.



Medans vänstra motorblock värms upp, har vi på flänstätning på det högra.



Glöm inte montera balansaxeln också.



Nu ska vi trixa dit det andra motorblocket. Använd tjocka handskar som klarar värme, för motorhalvan är VARM!



Man kan försiktigt ta en hammare och knacka ihop motorblocken.



När motorblocken är ihop tar vi och klämmer ihop dem ordentligt med några skruvar som läggs så dem drar över hela motorblocket.



Efter motorn har svalnat och rengöring av överbliven flänstätning skruvade jag tillbaka resten av skruvarna.

Nu till kopplingssidan. Börjar med att montera packboxen till vevaxeln, fetta in läpparna så den inte startar torrt. Läpparna ska vara inåt mot veven, packboxen ska vara jämns med blocket.



Sedan en oring samt distanshylsan.

Sedan en kil.



Nu till det stora drevet som drar runt balansaxeln. Ska monteras på vevaxeln!



Sen primärdrevet.



Sist muttern till vevaxeln. Dra åt den med valfri metod, jag kör mutterknackan. Använd gärna loctite 242 eller liknande.

Nu till balansaxeln. Börja med den lilla kilen som ska sättas i sitt spår.



Sen ska det stora drevet monteras på axeln. På det drevet finns det två pricka, på drevet som är monterad på vevaxeln har en prick på sig. Det ska monteras så pricken är MELLAN dem två prickarna. Sätter man dem fel kommer hela motorn skaka jobbigt mycket!

Sen en bricka samt mutter på balansaxeln och dra åt. Även loctite 242 där.

Nu till kopplingen. Börja med två brickor på kopplinsaxeln. Den tjocka först och sen den böjda brickan. Den ska läggas så den ”kupas” uppåt.

Sen hela kopplingskorgen.



Sen en tjock bricka på axeln.



Sen kopplingscentrumet.



Nu ska låsbrickan dit. Finns ett spår i kopplingscentrumet som ”pinnen” på låsbrickan ska ner i.

Sen på med muttern och dra den ordentligt.



När muttern har dragits åt ska brickan vikas upp mot en plan sida av muttern. Det för att förhindra muttern från att gängas ut under körning.

Sen ska tryckpinnarna dit. Först den långa, sen en liten kula, sist den korta med ”huvudet”.

Sen ska lamellerna samt stålplattorna dit. Börja med en lamell, sen en stålplatta, lamell, stålplatta o.s.v. Varannan alltså. Avsluta alltid med en lamell.

Nu ska tryckplattan dit. Den kan sitta på fyra olika sätt, men bara ETT är rätt. Man ser när den går hela vägen ner mot lamellen.



Nu ska kopplingsfjädrarna dit. Fyra stycken som bara läggs på plats. Sen fyra stycken skruvar med bricka, de ska dras i botten!



Nu ska vi montera kopplingsarmen och justera kopplingen lite.
På mitten av tryckplattan finns det en justerskruv, med den kan man grovjustera hur kopplingsarmen ska stå.

Men först, kopplingsarmen. Först en bricka, som skyddar packboxen. Sen hela armen med fjädern.

Här ser du justerskruven. Skruvar du in skruven kommer armen sticka mer utåt, skruvar du ut skruven kommer armen vara mer inåt mot motorn. Jag ställer den alltid så armen pekar nästan rakt bakåt.

När du är nöjd med inställningen drar du åt muttern ordentligt.



Nu ska vi renovera vattenpumpen! På insidan av kopplingskåpan finns det ett plastdrev som driver vattenpumpen, den måste bort. Börja med att demontera låsringen!

Sen är det bara att plocka bort del för del.

Sen är det bara att dra ut hela axeln med impellern.



Packboxen tas lätt bort med en mejsel, bara bänd ut den.



Sen rengöra packningsytan från gammal packning och smuts m.m.

Nu monterar vi den nya packboxen. Den ”utstickande” sidan av packboxen uppåt. Sen knacka ner den försiktigt.

Nu monterar vi den nya axeln, jag smörjer packboxen samt axeln lite lätt med fett. För att det inte ska starta torrt. Sen är det bara montera axeln i kåpan.

Sen är det bara att vända på kåpan och börja montera tillbaka delarna.



Brickan



Pinnen



På plastdrevet finns det ett spår som pinnen ska glida in i.

En till bricka



Och sist låsringen.



I vattenpumpskåpan ska det sitta två styrpinnar.



Sen på med packningen.



Och sen montera vattenpumpskåpan över impellern.



Sen dra åt två skruvar. Det tredje hålet används senare när kopplingskåpan monteras på motorn.

Till anslutningsnippeln finns det även en oring som ska bytas. Den tas lätt bort genom att skruva loss skruven där. När den är borta är det bara dra den rakt ut.



Bara dra bort den gamla oringen och montera den nya.



Sen är det bara montera tillbaka den och skruva åt skruven.

Jag monterar även en Voca oljepumpslock. Den monteras lätt med en packning och två skruvar. (En gammal ägare har fyllt igen oljepumpshålet med någon kemisk metall)



Nu ska vi montera kopplingskåpan på motorn. Först lägger vi shimsbrickan samt kickdrevet på kickhuset. Shimsbrickan först, drevet sen. Försökt få dem centrerade över hålet.



Sen packningen till kopplingskåpan



Sen monterar vi kickaxeln i kopplingskåpan. Finns ett urtag i kåpan där kickfjäderns arm ska ligga.



Nu till en liten trixig bit. Samtidigt som du håller fast kickaxeln och drevet så den inte glider ut, ska du försöka träffa rätt i hålet i kickhuset, samtidigt som du får hela kåpan rakt ner över motorn.

Kåpan ska vara helt nere utan någon glipa. Får du inte ner den korrekt är något fel och det är bättre att börja om. Tvinga INTE ner kåpan med skruvarna. När den väl är i botten är det bara skruva dit alla skruvar.



Nu ska vi spänna kicken. Ovanför kickhuset finns det en stoppskruv, den kan man skruva bort.



Montera sen kicken på axeln, och dra nu runt motorn. Kollar du ner i hålet så ser du när ”stoppet” för kickaxeln kommer förbi. När den väl har kommit förbi monterar du tillbaka stoppskruven och kan släppa kicken. Nu bör kicken vara rätt spänd. Känns kicken för slapp eller spänd kan man flytta på kickdrevet på kickaxeln och prova ett annat läge. (då måste kåpan demonteras)



Nu går vi till tändningssidan. I med packboxen insmort med fett på läpparna. (Torka bort överflödigt fett)



Sen monterar vi krysskilen redan nu innan tändsystemet kommer på plats.



Sen ska tändplattan monteras i detta läge.



Sen skruvas den fast med tre stycken skruvar.



Sen ska svänghjulet monteras. Det finns ett spår i centrum av svänghjulet som ska matchas mot krysskilen.



Sen dras svänghjulet fast med svänghjulsmuttern. Jag använder en mutterknacka och drar åt den.



Sen monterar vi svänghjulskåpan. Fem stycken skruvar, enklare blir det inte.



Sen monterar vi på framdrevet. Först en låsring, sen drev och sen en låsring till.



Sen har jag ett TNT drevskydd som jag monterar. Två skruvar, två distanser och sen själva skyddet.

Sen kan vi fylla på med växellådsolja. Det ska vara 830ML (8,3DL) MC olja av klassningen JASO MA, JASO MA2.

Sen oljepluggen på.



Nu ska vi montera cylindern! Jag har här en Airsal 50cc Racing. Beroende på vilken typ av cylinder du har, kan momenten och informationen variera.

Börja med att montera pinnbultarna.



Sen monterar vi kolvringarna på kolven. På just detta cylinderkit (Airsal 50) kvittar det vilket håll kolvringarna ska monteras åt.



Smörj sen in nållagret med 2-taktsolja.



Nu kan vi montera kolven. På toppen av kolven finns det en liten pil, den ska peka mot avgasporten.



Trä sen kolven över vevstaken och för in kolvbulten.



Lägg sen en trasa i vevhuset innan du monterar kolvbultsclipsen. Så slipper de ramla ner där om du tappar dem. Montera ett clips på varsin sida av kolven. Se till så dem hamnar ordentligt i sitt spår!

När clipsen är på, kan du ta bort trasan i vevhuset. Nu monterar vi cylinderfotspackningen.



Sen smörjer vi in både kolv och cylinderlopp med 2- taktsolja.

Nu ska vi montera cylindern. Se först till att kolvringsöppningarna är vid kolvringsstoppet.



Tryck sen ihop ringarna och för in kolven i cylinderloppet. Kan hjälpa att ”vicka” på cylindern lite för att få in kolven. Använd INTE våld, det kan skada delarna.

Sen dit med o-ringarna till topplocket. En runt cylinderloppet och sen en varsin vid varje pinnbult.



Sen en stor på själva topplocket. Om o-ringen har svårt att sitta fast kan man använda en klick fett.



Sen monterar vi dit topplocket.



Sen på med topplocksmuttarna. Dra dem korsvis, 14- 16NM



På Airsal 50 följde det med en skruv för att montera i topplocket.



Samma sak med skruvarna bak i topplocket.



Den sista oringen ska sitta i utblåset i cylindern.



Nu till membran, insug och förgasare.
Först membranet (reedventilen) med en packning under.



Sen en till packning på membranen, därefter insuget.



Sen är det bara skruva fast insuget. Glöm inte hållaren till kopplingsvajern!



Slutet av denna guide, sist förgasaren! Glöm inte slangkämman på insuget.



Och så var hela motorn klar!

VIDEOGUIDE

produkter i denna guide