När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta belägg och smörja bromsok
Guide - Byta bromsbelägg och smörja upp bromsok (Derbi Senda)
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Bromsarna på en moped är bland det viktigaste som finns på den! Och det fuskas en hel del bland alla mopedister att underhålla bromsarna. Om det är lathet eller okunnighet, få vi aldrig veta. Men här har jag en guide som visar hur man byter bromsbelägg och smörjer upp bromsoken på en Derbi Senda.
Smörja upp bromsoken kan vara bra när bromsarna ligger mot skivan och mopeden blir tung att rulla.
Det är samma princip på frambroms som bakbroms när det gäller byte av belägg och smörjning. Så jag visar enbart på en sida.
Börja med att lossa på luftnippeln, använd en trasa eller annat som skydd mot bromsvätskan! För den kan fräta och skada lacken.
Skruva sen loss bromsslangen, gör det genom att lossa på banjoskruven. Håll koll på packningarna till banjoskruven, dem måste man ha! När slangen har lossnat kan du vira runt trasan där och böja undan den, så den inte ligger i vägen.
Sen när det gäller bakbromsen, måste man ta oss hjulaxeln för att få bort bromsoket. Är det frambromsen gäller bara dem två skruvarna som håller fast bromsoket.
För frambromsen
Sen är det bara dra bort bromsoket.
Dags att ta bort bromsbeläggen! Genom hela oket sitter det två stycken sprintar. Dem är det bara att dra ut med en tång. När dem är borta ska beläggen bara ramla ut.
Dags att klyva bromsoket. Det gör man genom att bara skruva loss skruvarna som håller ihop det. Exakt samma princip på frambromsoket. Jag sätter den stadigt i ett skruvstycke.
När den är klyvd, passa dig för den lilla oringen som sitter i mellan okhalvorna! Den vill du inte tappa bort. Ta loss den och lägg den där du vet var den finns.
Sen för att få ut bromskolven, som kan sitta både fastrostad och igenkleggad. Enklaste och snabbaste lösningen är helt enkelt tryckluft! Beroende på vilken halva du blåser i, så kan du behöva täta ett hål med ett finger, medans du blåser i det andra. Akta dig nu bara, för kolven kommer flyga ut med en rasande fart, och träffar den dig. Kan den kännas!
Nu är bromskolvarna ute, och dags för rengöring. Just mina bromskolvar var en katastrof! Någon har kört så slut på bromsarna, så beläggen har tagit slut, och börjat bromsa mot skivan med kolvarna! Så just mina kolvar hade en vass kant runtom som inte kunde vara kvar. Så dem fick jag fila ner. Det betyder inte att du måste göra det på dina!
Kolvarnas tätningsyta kan vara både skitiga av fastbränd smuts och slitna spår. Du kan enkelt rengöra ytan med ett fint sandpapper, typ P1200. Slipa längs med kolven, och inte upp och ner!
Sen i cylinder för bromskolven sitter det en packning. Plocka ut den och rengör ordentligt! Alternativt byta ut mot en ny. Gör även rent cylindern riktigt ordentligt, och kolla i spåret för packningen! Sitter det skit där gör det så packningen trycks ut, och bromskolven kan gå riktigt trögt.
När du rengjort cylindern, montera tillbaka packningen korrekt. Sen smörjer du in cylindern och bromskolven med silikonbaserad bromsfett!
Tryck sen tillbaka kolven i cylindern.
Rengör sen packningsytan som är mellan bromsokshalvorna och lägg tillbaka den lilla oringen.
Sen är det bara skruva ihop bromsoket!
Lägg sen i dem nya bromsbeläggen, åt rätt håll! Slitytan ska vara mot bromskivan, som löper mitt i mellan dem. Glöm inte eller sprintarna som går igenom oket och håller fast beläggen.
Sen är det bara att skruva tillbaka allting i omvänd ordning!
För en med detaljerad demontering och montering, titta på filmguiden jag också gjort.
Tänk på att du måste lufta bromsarna, det finns en separat guide för det!
Videoguide
Rexxy visar hur man byter bromsbelägg och smörjer upp bromsoken