När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta drev och kedja (Derbi Senda)
Här kommer en guide hur man byter drivpaket och justerar kedjespänningen på en Derbi Senda Extreme!
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Så, hur vet man om det är dags att byta drivpaket? Jo, det första man kommer se är att tänderna på dreven är smala. Har dreven gått riktigt långt kan dem t.o.m. vara lite böjda!
Här ser ni skillnaden på ett sprillans nytt drev och ett gammal drev.
Här se ni också överlappande hur det ser ut. Rött - slitet. Grönt - som det såg ut ifrån början.
Sen kan man också känna på kedjan hur slitet det är. Ta tag längst bak på kedjan vid bakdrevet och dra det rakt ut. Ser man mer än halva tanden, är drevet och/eller kedjan slut och ska bytas snarast!
Byter man drivpaket byter man allting! I det ingår det bakdrev, framdrev och kedja. Byter du bara 2 utav 3 delar, så kommer den 3:e delen som inte byts att slita ut dem nya grejerna direkt.
T.ex. byter du bara ut framdrevet och kedjan, men inte bakdrevet. Kommer bakdrevet slita ut kedjan på nolltid och kedjan sliter då också ut framdrevet. Sen står du där med lika dåligt drivpaket igen! Där av, viktig att byta allting!
Nu när du har kollat upp ditt drivpaket, behövde det bytas? I så fall, fortsätt läs!
Guiden görs på en Derbi Senda Extreme, men principen är samma sak som på alla kedjedrivna mopeder.
Vi börjar med att ta bort hela kedjan. Det gör man genom att ta bort kedjelåset som ska finnas någonstans på kedjan. Lokalisera den och ta bort! Det gör man enklast med en plattång och försöker glida låsbrickan åt sidan.
När låsbrickan är borta är det bara att dra ut låset, det bör inte vara några problem. Sen när kedjan är lös är det bara "rulla" bort det från dreven.
Bort med växelpeten och kåpan så vi kommer åt framdrevet.
Skruva sen bort framdrevet. Låsblecket måste bort, som kan sitta med olika sorters skruvar beroende på hur många som skruvat tidigare. Det underlättar att lägga i en växel så inte drevaxeln bara snurrar runt.
När låsblecket är borta drar du drevet rakt ut!
Nu, montera det nya framdrevet! Samma procedur som att ta bort den.
Nu ska vi byta bakdrevet! Börja med att skruva loss bakhjulet.
Lägg ned hjulet på backen och skruva loss bakdrevet.
Lyft bort det gamla drevet och lägg ditt det nya!
Sen skruvar du fast det! Ett tips är att använda gänglåsning till skruvarna. Då vibrerar dem inte ut under körning. Gör dem det finns risken att dem fastnar i t.ex. svingen och skadar den och i värsta fall tvärnitar bakhjulet.
När du skruvat åt skruvarna ordentligt monterar du tillbaka hjulet! Skruva inte åt hjulaxeln helt, då vi vill kunna röra på hjulet fram och tillbaka då vi ska spänna kedjan senare.
Nu tar du fram den nya kedjan och monterar den!
Sen monterar du kedjelåset. Ta en plattång och tryck in låsclipset. Clipset ska också monteras åt rätt håll! Jag brukar alltid se låsbrickan som en pil. Där öppningen är baksidan av pilen. "Pilen" ska peka mot kedjans färdriktning. Ett annat exempel är att låsbrickan ska slås i hårdare om den slår i någonstans, inte släppas. Monterar man den åt fel håll kan den slås bort om den slår i ramen t.ex.
Nu till själva kedjespänningen! Egentligen ska man vara två personer när man spänner kedjan. En som sitter på moppen och en som håller på med skruvandet. Det för att kedjan spänns när moppen fjädras neråt och man vill ha rätt kedjespänning under färd. Är man ensam får man tänka lite extra och ge kedjan lite mer spel. Sen blir det skillnad om den är lutad mot stödet eller som i mitt fall på ett ställ som gör att bakhjulet hänger i luften. Jag får ha kedjan lite slappare, så blir den korrekt spänd när jag sitter på moppen. Står den på stödet ska det vara lite mer spänt!
Mitt mellan dreven ska kedjan kunna röra på sig 35-45mm när moppen står på stödet.
Du spänner eller släpper på kedjan med hjälp utav kedjesträckarna som sitter längst bak på svingen, en på vardera sida! Se till att spänna kedjesträckarna lika mycket så bakhjulet linjerar med framhjulet.
När du är nöjd med kedjespelet, skruvar du åt bakaxeln. Dubbelkolla kedjespelet efter, för kedjan har en tendens att sträcka på sig när man skruvar åt bakaxeln.
Sen kommer vi faktiskt till det viktigaste, smörjning utav kedjan! Smörjer man inte kedjan regelbundet slits den ut mycket fortare än nödvändigt. Helst ska man ha en kedjeolja som har det som krävs för en kedja. Men någonting är bättre än ingenting, så ta vanlig motorolja eller vad som helst som smörjer. Varning är att det stänker en del och moppen blir väldigt skitig utav det. Riktig kedjeolja stänker inte lika mycket!
EXTRA
Behöver du korta ner kedjan? Såhär gör jag!
Antingen använder du en kedjebrytare, vinkelslip eller som i mitt fall en slipmaskin.
Tänk på att man måste ta bort en inner och en ytterlänk, det för att kedjelåset ska passa.
Montera kedjan stabilt i t.ex. ett skruvstycke och slipa sen ner toppen på ena pinnen.
Ena sidan klar:
Gör samma sak på andra sidan, se till så du slipar på samma pinne!
Sen tar du ett passande verktyg och slår ut pinnen, rakt igenom!
Egentligen behöver du bara slå pinne halvvägs, sen kan du "böja" ut kedjan och dra ut resten.
Ja, då var denna guide klar för min del. Hoppas den kommer till nytta!
Glöm inte heller att kolla på filmguiden här under!
Videoguide drevbyte på Derbi Senda
Rexxy visar hur man byter drivpaket på en senda med D50B0-motorn.