När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta drev på Ciao
Guide - Byta drev på Ciao
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Vid hård trimning utav en Ciao kan det vara så att dreven till baknavet inte räcker till. Utväxlingen blir för lätt och dreven kan även gå sönder. I denna guide kommer jag visa hur man byter dreven till Malossidrev!
Vi börjar med att tömma navet på olja, detta gör man genom att lossa spårskruven på navet. Häll sedan oljan i t.ex. en bunke.
Efter vi tömt navet börjar vi med att lossa de 4 skruvarna. Använd storlek 10 på hylsan! Ibland kan dessa sitta hårt, så var noga med att använda rätt verktyg.
Nu kan man ta isär navet, håll i den stora axeln så att allt inte ramlar ut. Om det skulle göra det är det viktigt att inte tappa bort något shims.
Börja med att ta ur den stora axeln med drevet. Sedan den mindre axeln och sist de två dreven. Ta bort shimsen på alla drev och axlar, lägg undan de så att du INTE tappar bort dem. Var noga med att kolla i navet så att ingen shims sitter kvar i navet.
Ta nu fram de nya dreven, i mitt fall Malossidrev. Börja med att lägga shimsen på plats. Ett tips är att alla drev ska ha minst 2 shims. Har de inte de har du tappat bort något.
Börja sedan med att montera den längsta axeln.
Sedan de två mindre dreven och sist den stora axeln med drev! Tryck sedan ner det stora drevet så att det ligger på plats. Samtidigt håller du i axeln så att den inte flyger upp.
Lägg nu på en ny packning, blötlägg den nya packningen så att den passar bra. Lägg nu på locket utav navet. Slå lite lätt med en gummiklubba så att navet sitter ihop helt. Efter detta skruvar du sedan i de fyra skruvarna.
Dra dem lagom hårt! Snurra nu navet och kolla så att det inte kärvar. Förhoppningsvis funkar allt som det ska! Då är det bara att montera navet i fälgen, fylla på olja. Du kommer nu ha en Ciao med betydligt bättre topphastighet.
Videoguide
Elias visar hur man byter drev på en Ciao.
produkter i denna guide
-
Välj modell