När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta drivrem
Hur du byter Drivrem (Variatorrem)
I denna guide visar jag hur man byter variatorremmen.
Guiden är gjord på en Yamaha Aerox, men principen är den samma på "alla" scootrar.
A (Bredd): 16,5 mm
B: (Tjocklek) 8 mm
C: (Omkrets) 747 mm
D: (vinkel) 30°
TIPS: Oftast är remmarna märkta 747-16,5-30 vilket betyder omkrets-bredd-vinkel
Buzzetti - Variatorspärr
Underlättar jobbet när du ska byta variatorrem
Bild 01
- Börja med att demontera variatorkåpan
Bild 02
- Fäst variatorspärren på motorblocket med två bultar
Bild 03
- Använd ett spärrskaft och 17mm hylsa för att lossa muttern
Bild 04
- Sedan kan du plocka bort muttern för hand
Bild 05
- Plocka sedan bort variatorspärren
Bild 06
- Ta loss kickaxelkuggen
Bild 07
- Ta loss variatorfläkten (variatorfläktstjärna ligger i variatorfläkten)
- Ta även bort schimset som ligger på variatorhylsan
Bild 08
- Dra variatoremmen bakåt förbi kopplingsklockan
Bild 09
- Den nya remmen lirkar du förbi kopplingsklockan på samma sätt som du demonterade den gamla
Bild 10
- Kläm ihop skivorna på kopplingen
Bild 11
- Dra variatorremmen så långt framåt du kan
Bild 12
- Kläm ihop remmen på mitten för att undvika att klämma remmen med fläkthjulet vid monteringen
Bild 13
- Lägg tillbaka schimset på variatorhylsan
Bild 14
- På med fläkthjulet
Bild 15
- Håll ihop remmen så du inte klämmer den under fläkthjulet
OBS!
Kläms remmen under fläkthjulet kommer du inte muttern att dra åt paketet ordentligt.
Sedan kommer muttern att lossna och splinesen på veven kommer att förstöras med ett vevbyte som följd
Bild på vevaxel där man klämt remmen vid monteringen...
Där den röda pilen pekar har splinesen gått sönder
Bild 16
- Tillbaka med kickaxelkuggen
Bild 17
- Tillbaka med brickan
Bild 18
- Sedan på med muttern och dra åt den allt vad du kan förhand
Tips
- Kläm ihop remmen på mitten hela tiden och kolla så du inte klämmer remmen under fläkthjulet
Bild 19 -
- Montera variatorspärren på motorblocket
Bild 20
- Dra åt med spärrskaftet och 17mm hylsa
Bild 21
- Plocka bort variatorspärren
Bild 22
- På med variatorkåpan
OBS
- Lyssna efter missljud när du startar
- En ny rem behöver köras in en sträcka för att kunna prestera som bäst