När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Guide - Byta förgasare, membran och insug
Hade du tänkt att uppgradera till större förgasare och trimmembran på din Derbi, men osäker på hur man byter? Då finns den perfekta guiden här för dig!
Jag ska här visa hur man byter förgasare, membran samt insug på en Derbi DRD pro!
Guiden kan tillämpas även på Am6, då montaget är likvärdigt. Delarna kan bara se annorlunda ut.
Först! Innan du beställer grejerna, måste du se till att delarna du köper hem passar med varandra. Väljer du t.ex. en Dellorto 21mm Black Edition (som jag har här), har den en ytterdiameter på insugssidan som är ca: 25mm.
Då gäller det att du väljer ett insug som har likvärdiga mått för att passa!
Detta är ett RQ insug, som har en innerdiameter på c:a 25mm. Så den passar Dellorton!
På Dellortoförgasare finns det en plastring på luftfiltrets sida som man kan skruva loss. Så där har man två mått beroende på om man har den monterad eller inte. Jag mäter diametern utan plastringen!
Diametern blev ca 32mm
Då är det viktigt att du väljer ett luftfilter som har samma eller likvärdiga mått, helst 32mm. Men man kan ta ett som är på 31mm eller 33mm. Gummit går lätt att töja, och det kläms ihop en del när man drar åt slangklämman. Detta luftfilter hamnade på ca: 33 mm, så den fungerar fint till Dellorton!
Så har du beställt hem rätt grejer, ska dem passar bra ihop såhär:
På min DRD gick det en liten kylarslang från expansionskärlet, till förgasaren och sen till topplocket. Så jag gjorde som så att jag kopplade bara från expansionskärlet direkt till topplocket.
Dags att rensa lite grejer på förgasaren. Denna lilla slang är oljeslangen, som går från oljepumpen. Lossa på klämman eller vad du kan tänkas ha där, och dra sen ut slangen.
Sen lossar jag på slangklämman till förgasaren när jag ändå är på denna sida.
Sen kan vi ta bort luftburksanslutningen, den sitter fast med en stålklämma som bara är att klämma ihop. Sen försöka vrida och bända loss slangen från förgasaren.
Förgasaren glider lätt ut från insuget, så bara dra den rakt ut.
Sen dra loss bensinslangen. Kan komma några droppar bensin från den. (Om du har manuell bensinkran, se till så att den är stängd!)
Sedan trottellocket. Skruvas lätt bort med en skruvmejsel.
Sen är det bara dra allting rakt upp!
Sen lossar vi på choken. Sitter fast med två skruvar.
Sen dra allting rakt upp.
Nu är det bara vakuumslangen kvar, bara dra loss den. Sen är hela förgasaren lös!
Nu ska vi ta bort chokehylsan från vajern. Komprimera fjädern med fingrarna, och haka sen av hylsan från nippeln. När hylsan är borta kan du dra bort resten från vajern.
Nu ska trotteln bort från sin vajer. Komprimera fjädern och tryck ner vajern i trotteln och dra den åt sidan i spåret. Dra sen vajern rakt upp och det ska komma loss!
Sen är det bara att dra bort allting från vajern.
Nu ska insuget och membranet loss. De sitter fast med fyra skruvar, bara att skruva loss dem!
När dem är loss är det bara att dra insuget samt membranet rakt ut.
Nu ska vi montera dem nya delarna. Vanligtvis ska det vara en packning under membranet, men detta Malossi VL18 membranet jag har är gummibeklätt som tätar istället. Så packning behövs inte!
Bara lägga membranet på plats i blocket.
Detsamma med insuget jag har. Det är ett RQ insug som är gummibeklätt, så packning behövs inte.
Bara lägga det på plats och trä i skruvarna och dra åt.
Nu ska vi montera den nya throtteln med alla delar på gasvajern. Den svarta gummiskyddet först, sen throttellocket.
Throttelfjädern.
Sen ska det vita throttelnålsstoppet monteras på. Notera vilket håll den sitter åt!
Nu monterar vi throtteln. Komprimera ihop fjädern och stoppa ner nippeln i det stora hålet, när den är rakt igenom drar du vajern åt det lilla hålet och drar upp vajern. Då låser den sig!
När vajern sitter på plats låter du allting glida ner i throtteln. På throttelnålsstoppet finns det ett litet utstick, det utsticket ska ner i det stora hålet du stoppade vajern i.
Nu monterar vi chokedelarna. Först den svarta gummibiten, sen chokelocket.
Sen fjädern.
Och nu själva chokehylsan. Bara haka i den på nippeln.
Som ni märker är vajern lite för lång! Har ni tur går det att spänna bort det med justerskruvarna.
Bara skruva på chokelocket så spänner man vajern. Du kanske t.o.m. har en justerskruv uppe vid styret. (jag hade inte det)
Tyvärr kunde jag inte spänna det tillräckligt mycket... Så hur löser vi detta? Jo, jag tog delarna från den gamla förgasaren! Den långa vajerböjen kunde jag återanvända som tur var. Bara byta på delarna genom att skruva loss dem.
Sen är det bara att montera chokedelarna på nytt. Nu blev det mycket bättre!
Nu ska throtteln och choken in i förgasaren. Vi börjar med choken!
Bara trycka ner den och gänga på chokelocket.
Sen testar vi choken så den rör sig som den ska. Kolla även så den inte är öppen hela tiden! För då chokar den jämnt. Använd justerskruvarna så den är stängd, samt att du får rätt spel. Om du kollar in i hålet där pilen pekar, kan du se chokehylsan röra på sig. Se till att hylsan är helt i botten när du inte rör chokehandtaget.
Nu ska throtteln ner. Inne i förgasaren finns det en kant (där jag pekar), finns ett matchande spår på throtteln. (där jag också pekar)
Tryck ner throtteln så spåren matchar kanten, tryck ner throttellocket och gänga fast den.
Som ni ser blev även gasvajern för lång.... Så vi gör exakt samma sak som med choken. Vi tar delar från den gamla förgasaren!
Sen montera tillbaka allting igen.
Nu ska vi justera spelet i gasvajern. Själv hatar jag när det är mycket spel, d.v.s man måste dra gasrullen mycket innan throtteln lyfter sig. Jag vill ha svar direkt när jag gasar! Så justera spelet med justerskruvarna. Både vid förgasaren och vid gasrullen. Skruvar du dem ”ut/upp” så spänner du vajern. Skruvar du dem ”in/ner” så slakar du på vajern. Hitta ett mellanläge där du har så lite spel som möjligt, utan att throtteln lyfts.
Kolla sen så throtteln lyfts hela vägen upp, samt att den stängs ordentligt!
Nu trycker vi in förgasaren i insuget och drar åt slangklämman. Se till så förgasaren trycks ner ordentligt i insuget!
Nu monterar vi på vakumslangen. Om du har en manuell bensinkran låter du gummipluppen sitta kvar där.
Nu oljeslangen. Tryck dit den och använd en lämplig klämma för att hålla fast slangen. Jag valde ett litet buntband. (Om du inte använder oljepumpen låter du gummipluppen sitta kvar där.)
Se till så oljeslangen INTE ligger emot avgasröret. Slangen kommer att smälta!
Nu ska bensinslangen på, den stora nippeln där pilen pekar.
Som ni såg tidigare så hade jag ett luftfilter som det var tänkt att montera. Men filtret fick inte plats då den bakre stötdämparen var i vägen. Så jag valde att montera tillbaka original luftburk med slang igen.
En annan viktig detalj. Med viktökningen på den nya förgasare samt luftfilter så kan man behöva hänga upp förgasaren för att minska påfrestningen på insuget. Desto större förgasare man monterar desto viktigare. Originalförgasaren väger oftast mindre och anslutningsgummit mellan förgasare och luftfilterbox fungerar lite som en upphängning i kombination med luftfilterboxen som är fastskruvad i chassit. Så se till att förgasaren sitter kvar ordentligt!
VIDEOGUIDE: Rexxy visar hur man byter förgasare, membran och insug.