Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Byta fram- och bakdrev (AM6)

Guide - Byta fram- och bakdrev - Ikonbild

Guide som visar hur du byter fram- och bakdrev på AM6, samt hur du lär dig känna igen utslitna drev och hur man byter dessa...

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 1

 

Kontroll slitage

Kontrollera slitaget på fram och bakdrevet regelbundet.
Leta efter sneda eller saknade kuggar titta också på tjockleken och profilen på kuggarna

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 2


Bilder på bra och dåliga kuggar
Ett slitet drev har spetsiga toppar eller kan vara så nötta så de ser ut som dina knogar.

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 3

 

Uppriktning drev

Kontrollera uppriktningen mellan främre och bakre drev med hjälp av en stållinjal eller liknande.
1. Placera linjalen på sidan av bakre drevet så nära som möjligt rotationscentrumet.
2. Kontrollera att främre drevet är linjerat med bakre drevet med hjälp av linjalen.
Finjustera måttet inom 1 mm med hjälp av spännskruvarna eller mellanlägg, utan att kompromissa med hjulens inbördes linjering.

 

Symptom på slitet drivpaket

- Du tvingas justera kedjespänningen ofta.
- Svårt att justera kedjan till ett rätt spel.
- Du börjar märka att det blir mer oljud från din moped när du kör.
- Om du rullar mopeden bakåt hör du ett knäppande ljud och kedjan "fastnar" i bakdrevet.
- Du börjar få vibrationer i fotpinnar, styre och sadel.

 

Utväxling

När du byter drev kan du förändra utväxlingen och höja accellerationen samt toppfarten.
Jag kommer inte att gå in närmare på det området.
Vill du räkna ut teoretisk toppfart och accelleration använd länken nedan:

Länk: Gearingcommander räkna ut teoretisk toppfart och acceleration

Tips: Jag har lagt in Rieju - Spikes utväxling så att du kan laborera med olika fram och bakdrev.
Även Yamaha DT finns att välja

 

Sammanfattning

- Har du mycket slitna drev bör du byta drev och kedja samtidigt.
- Det är ingen större fara för kedjan med lite slitna drev.
- En sliten kedja nöter ut ett nytt drev i förtid.
Det beror på att en sliten kedja är töjd, vilket gör att delningen inte längre stämmer.
På grund av detta belastas ett färre antal kuggar på det nya drevet om kedjan är sliten, vilket gör att dreven slits ned snabbare än normalt.

Material jag använder i Youtubeklippet

Framdrev
Framdrev - 13 IGM - Framdrev (420)

Bakdrev
Bakdrev - 52 IGM - Bakdrev (420)

Kedja
Kedja - Stylepro - Kedja (KMC 420) (röd)

Kedjekapare
Kedjebrytare - Hebo - Kedjebrytare
Tips - Klicka på bild för att läsa mer om dem i webbutiken

Drevbyte - Arbetsgång

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 4

1. Demontera främre drevet .
Har du en låsring som låser framdrevet?
Lossa då låsringen (segersäkringen) med en låsringstång.

Låsringstång
OBS! Jag använder en låsringstång för att ta bort låsringen.
Det speciella med denna tång är att "käftarna" öppnas när man trycker ihop den. Just denna modell av tång kan även justeras så käftarna stängs när man trycker ihop den.

Låsringen kallas oftast för "segersäkring".

Tips - klicka på bilden för att komma till webbutiken

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 5

Har du en bult som låser framdrevet?
Låt någon trycka ner fotbromsen medan muttern
som hålller fast främre drevet lossas.

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 6

2. Dela kedjan!
Läs min guide: Drivpaket del 3 - HasSse byter kedja

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 7

3. Ta av bakhjulet!
Lossa muttern till hjulaxeln.
- Jag har en stålpinne som hjälp att knacka ur hjulaxeln
- Notera hur distanserna sitter på hjulaxeln

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 8

Tips
- Sätt en kil mellan bromsbeläggen så de ej går ihop
- Var rädd om bromsskivan

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 9

4. Byt framdrevet
- Montera drev och segersäkring

Har du en mutter i stället för segersäkring?
- Sätt på låsbrickan och dra åt muttern för hand.
Tips : Vänta med att dra åt bulten tills du fått på kedjan

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 10

Bakdrevet
- Lossa gamla drevet
- Rengör bultarnas gängor med en borste
- Rengör bulthålen (tryckluft)
- Lägg dit det nya drevet
- Använd gänglåsning på bultarnas gängor
- Dra åt korsvis med rätt moment

 

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 11

Så här drar du åt bultar "korsvis"

- Dra åt bultarna för hand i det mönster jag beskriver i bilden ovan
- Dra sedan åt bultarna lite till med ett verktyg i det mönster som beskrivs i bilden
- Avsluta med att dra fast bultarna med rätt moment helst men momentnyckel

Tips: Kontrollera åtdragningsmomentet regelbundet! Speciellt viktigt om du har bultar av sämre kvalite eller aluminiumbultar. Har du lackerade drev kan lacken också släppa vilket gör att dreven kan lossna

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 12

5. Sätt tillbaka bakhjulet
- Bänd försiktigt isär bromsklossarna så att skivan lätt går in
- Montera tillbaka bakhjulet.
- Kontrollera att dreven linjerar m.h.a. en stållinjal

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 13

6. Montera kedjan

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 14

Hade du en mutter på framdrevet?
- Håll in bakbromsen
- Dra åt bulten med rätt moment
- Fäst låsringen

Guide - Byta fram- och bakdrev - Bild 15

7. Justera kedjespelet.
Dra åt hjulaxelbultarna ordentligt
Läs min guide Drivpaket del 2 - HasSse justerar kedjespelet

 

VIDEOGUIDE: Byta fram- och bakdrev (AM6)

produkter i denna guide