När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta kåpor (Derbi Senda)
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Att byta kåpor kan vara det enklaste att göra på en moped, men för någon som aldrig gjort det förut kan det bli en liten utmaning! Och det är dumt att testa sig fram och råka ta sönder något.
Här har jag en perfekt guide för den nya mopedmekanikern! Detta är hur man byter kåpor på en Derbi Senda Extreme.
Börja med att öppna luckan över bensintanken.
För att få bort kåpan måste axeln tas bort. Den är fastlåst av två stycken segersäkringar på varsin ända av axeln. Dom tar du lättast bort med en smal plattmejsel och bänder upp dem.
Sen trycker du bara ut axeln ifrån sidan med t.ex. en smal skruvmejsel. (Notera att det finns två hål på kåpan som är gjorda för just detta ändamål)
Sen måste sadeln bort också, tas bort via två skruvar i framkant.
Nu till kylarvingarna. Totalt tre stycken skruvar per kåpa, dem 3 röda cirklarna. Sen finns det ett clipsfäste bakom kylarvingen som fästs i gallret framför kylaren (Blå cirkel). Det är exakt samma sak på andra sidan! Fast då har du bara två skruvar, då den tredje uppe vid bensintanken håller båda.
Nu till kåpan längst bak. Den sitter fast med två stycken skruvar under kåpan (Blåa cirklar), mot däcket, samt två stycken i framkant. (Röda cirklar. Skruvarna håller även fast sidokåporna)
Sidokåporna sitter fast med nu två stycken skruvar var (Tre med skruvarna som togs upp i föregående punkt) En skruv under kåporna och en precis bredvid bensintanken.
Stänkskärmen fram sitter fast med 4 st skruvar under nedre styrkronan!
I detta kåpkit hängde det med en Cateyekåpa, men jag har tyvärr den gamla modellen av kåpa. Så jag kunde inte visa hur man byter den. Men om du vill få bort lyktan, tas den bort genom att dra loss de fyra gummispännarna på gaffelrören som håller lyktan på plats!
Nu ska dem nya kåporna på, och låscylinder på kåpan över bensintanken måste föras över till den nya. Såhär gör du. Börja med att skruva loss den lilla skruven på undersidan av låscylindern.
Skruva sen bort den stora muttern i botten, då släpper hela låscylindern.
Sen är det bara föra över låscylindern till den nya kåpan och göra samma sak i omvänd ordning.
Sen får du inte glömma föra över alla dessa clips som sitter på dina gamla kåpor! Dem ska på dem nya.
Stänkskrämen fram kommer ifrån fabrik oborrad för skruvhålen. Så dem får du borra själv!
Jag gjorde som så att jag mallade direkt av originalskärmen.
Markera hålen och borra! Jag började med en mindre borr, enklare att få hål och borren slipper vandra så mycket. Sen gick jag över till en större borr och senare fasade jag hålen så det blir rena och snygga hål.
Färdigborrade hål!
Sen är det bara att skruva tillbaka alla kåpor i omvänd ordning! En VIKTIG sak att tänka på. Skruva dit alla skruvar först, innan du skruvar åt skruvarna! Det för att slippa spänningar i kåporna som kan göra så att dem spricker.
Luckan över bensintanken är också samma procedur, fast tvärtom. Enklast är om du först för in axeln genom första hålen, lägger i fjädern och sen trycker igenom allting. (Se filmen i slutet av guiden)
Och såhär såg min Derbi Senda ut när den var klar.
Glöm inte att kolla på filmguiden också för att komplettera denna guide!