När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta kopplingsarm på moped
Byta Kopplingsarm, grepp samt smörja kopplingsvajer
Börjar det bli trögt när du ska trycka in kopplingshandtaget?
Knarrar det och gnisslar när du trycker in handtaget?
Jag visar hur du får kopplingsvajern att gå lätt som en plätt!
Bonustips
- Byte kopplingsarm och kopplingsgrepp
Grejer jag använder i artikeln (klicka på bilder för att komma till webbutik)
Vajersmörjare
Mycket bra hjälpmedel vid rengöring och smörjning av alla typer av vajrar. Glöm problemen med tröga vajrar. Lossa vajern och skruva fast vajersmörjaren. Spruta sedan in olja i vajern.
Galp - Kedjespray (Moto Action)
Kedjespray har utmärkta smörjegenskaper och lämpar sig för vajersmörjning.
Division - Kopplingsarm AM6
VICMA - Broms & Kopplingsgrepp
Broms & Kopplingsgrepp i karbonlook!
Bild 01
Börja med att slacka vajern uppe vid handtaget
Bild 02
Lossa sedan vajern nere vid kopplingsarmen
Bild 03
Skruva sedan loss bulten som håller kopplingsgreppet
Bild 04
Plocka sedan loss kopplingsvajern vid handtaget
Bild 05
Rengör där kopplingshandtaget suttit (med WD40 och tryckluft)
(torka rent med en trasa)
Bild 06
Sätt en trasa runt nedre delen av kopplingsvajern
Bild 07
Montera vajersmörjaren på kopplingsvajern
Bild 08
Smörj med kedjeoljan (håll en trasa runt och under vajersmörjaren)
TIPS
Vet av att du har en väldigt skitig vajer?
- börja med att skölja ur vajern med "kontaktrengörning"
- skölj tills det slutar komma svart vätska ur kabelhöljet
Bild 09
Dra i vajern för att få ned all olja i vajerhöljet
Bild 10 - BYTE KOPPLINGSARM
Lyft kopplingsarmen rakt upp
Bild 11
I med nya kopplingsaxeln och vrid den motsols tills det tar stopp
Bild 12
På med kopplingsarmen justera den så den går parallellt med motorblocket
Tips
- du kan justera ut den lite ifall vajern blir slack
(när du justerar spänningen på vajern senare)
Bild 13
Fäst vajern i armen
Bild 14
Skruva fast greppet i fästet
OBS! Skruva inte fast den för hårt (handtaget ska gå lätt)
Bild 15
Använd ringnyckel dra fast muttern på undersidan.
Tips
- Håll bara fast skruven med mejseln
- Dra fast med ringnyckeln så det sitter ordenligt
Bild 16
- Skruva in justerskruven i botten och justera sedan "slitsarna"
- Fäst sedan vajern i greppet
Bild 17
Justera kopplingen så du har ett spel på några millimeter.
OBS!
- Har du inget spel så blir det jobbigt för fingrarna
- Dessutom riskerar du att lamellerna slits ut i förtid
Bild 18
Så där perfekt!
TIPS
För att göra körningen behagligare och säkrare bör du justera vinkeln på kopplings och bromsgreppen.
Vinklarna bör vara så att fingar - handled - armbåge är i någorlunda linje!
Justera vinkeln på greppet så här
1. Lossa endast på fästskruven så långt att greppet blir möjlig att röra utan onödigt motstånd.
2. Sätt dig på moppen och inta normal körställning
3. Kläm och känn att detta blir bra eller justera till det innan du drar fast fästskruven
Bild 19
Lossar styrkontrollens fästskruvar
Bild 20
Kläm och känn så vinklarna blir bra
OBS
- Kolla också mycket noga att du har full rörelsefrihet med styret i fulla utslag
- Broms- och kopplingsgreppen får under inga omständigheter ta i kåpor eller annat under fulla styrutslag
- Vajrar och kablar får ej heller strama efter justeringen
KLART!
Nu bör du ha en koppling som går lätt och ger dig bekymmersfri koppling!
VIDEOGUIDE Byte av kopplingsarm på AM6
Källor
Bikebandit
produkter i denna guide
-
-
Välj färg
-
Välj färg