När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Byta lameller och packboxar
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Många tror att man måste klyva motorn för att kunna byta packboxarna till vevpartiet och därför blir dem aldrig bytta, eller så klyver man en motor i onödan. Det är faktiskt dumt att skruva mer än nödvändigt! Här visar jag hur man byter packboxarna utan en motorklyvning. Jag passar även på att byta lameller när vi är inne och rotar i kopplingen. Då visar jag också hur tryckplattan ska monteras korrekt!
Guide - Byta lameller och packboxar
Först måste vi tömma motorn på växellådsolja och kylarvätska. Finns två avtappningsskruvar för oljan, en under motorn och en precis bakom fotbromspedalen.
För att kunna plocka bort kopplingskåpan måste du ta bort kicken, kopplingsvajern och oljepumpen. Eller om du lossar på slangarna och vajern till pumpen. Jag har ingen oljepump då jag blandar direkt i bensintanken.
Skruva loss skruven som håller i vajerhöljet och sen häktar du ur vajerns från kopplingsarmen.
När dem är borta ska du nu lossa på kopplingskåpan. Den sitter fast med ett gäng skruvar runtom.
När alla skruva är borta, är det bara att dra kåpan rakt ut! Den kan sitta fast lite i packningen, så man kan behöva bända lite försiktig med ett verktyg.
Har packningen under kåpan setat ett tag, kan den sitta rätt så bra. Ta en kniv och skrapa försiktig bort allt gammal packningsmaterial. Vi måste ha en ren och plan yta för att den nya packningen ska kunna täta ordentligt sen.
Nu ska kopplingskorgen bort! Skruva först bort kopplingsfjädrarna. Använd rätt sorts verktyg så du inte drar skruvarna runda.
När fjädrarna är borta, kan du dra tryckplattan rakt ut.
Samma med lamellpaketet, rakt ut!
I mitten av korgen sitter det en mutter, som spärras av en vikbricka. Den förhindrar muttern från att skruva loss sig själv under färd. Vikbrickan knackar du plan!
För att få loss centrummuttern krävs det nästan en mutterknacka. Alternativ om du har ett specialverktyg som låser centrumkorgen.
Bort med vikbrickan och centrumkorgen är det bara att dra rakt ut! Bakom den sitter den också en bricka, ta reda på den.
Kopplingskorgen kan du också bara dra rakt ut! Mellan axel och kopplingskorg har du också en hylsa, tappa inte bort den. Längst in på axeln sitter det även en bricka, den kan dock sitta kvar. Men så du är medveten utav den!
Nu ska muttern till primärdrevet bort. Mutterknacka är även här det bästa alternativet. Har du inte det kan du låsa axeln t.ex. genom att trycka ner en repstump i tändstiftshålet, som låser kolven.
Primärdrevet sitter fast på samma sätt som svänghjulet, med en kona. Den kräver en avdragare för att få bort och den kan sitta fast riktigt ordentligt! Har du svårt att få bort den, prova att knacka samtidigt som du spänner avdragaren. Värme kan också hjälpa en del!
Nu till en av huvuddelarna i guiden, nämligen packboxen. Den är väldigt mjuk och lätt att få ut. Jag tog en vass plattmejsel och gjorde ett hål i den och sen bände jag bara ut den.
Innan du monterar den nya packboxen måste du fetta in tätningsytan som går mot vevaxeln! Gör du inte det, går den torrt mot axeln och friktionen som uppstår vid starten kan smälta tätningsytan och packboxen blir dålig på några sekunder.
Packboxen ska monteras med fjädern inåt och den är det bara att knacka in försiktigt på plats. Den ska ligga jämns med blocket, inte djupare än så!
Då är den sidan klar och allting ska monteras tillbaka igen. Börja med primärdrevet, som ni säkert noterat är det ett krysskilspår i vevaxeln. Det behöver inte sitta någon där, det satt inte heller någon från början.
Skruva åt muttern ordentligt till primärdrevet och ge dig sen på kopplingen. Brickan längst in som vi lät vara kvar, kolla så den är kvar! Sen ska den svarta hylsan dit, som sitter mellan axeln och kopplingskorg.
Sedan hela korgen.
Brickan.
Centrumkorgen.
Sedan vikbrickan. Den ska monteras så öppningen i "öronen" ska ha en alufläns mellan sig.
Sedan muttern i mitten. Skruva åt den ordentligt!
Sen ska vikbrickan vikas upp på mutterns kant!
Sen ska lamellerna i! Några säger att lamellerna ska badas i olja några timmar innan montering, jag gör det inte. Det räcker att smörja ytan med lite olja så dem inte startas torrt i början. Du får självklart bada lamellerna om du så vill, det skadas dem inte av.
På denna motor är det totalt 4 stycken lameller. Det ska läggas i denna ordning - Lamell, stålplatta, lamell, stålplatta, lamell, stålplatta, lamell. Alltså börja och avsluta med en lamell.
Nu till tryckplattan, som många gör fel på! Den går att montera i totalt fem olika lägen, men bara ett läge är rätt. När plattan är monterad i fel läge har man en glipa mellan tryckplattan och lamellen, vilket syns tydlig på bilden nedan. Snurrar du på plattan så snurrar inte kopplingen heller.
Här är rätt läge! Ingen glipa då tryckplattan ligger dikt mot lamellen. Samt om du snurrar på plattan kommer hela kopplingen vilja hänga med runt.
När tryckplattan sitter i rätt läge, ska kopplingsfjädrarna skruvas tillbaka. Dem ska skruvas i botten!
Sedan tillbaka med kopplingskåpan, kick, kopplingsvajer och vattenpump! Glöm inte packningen mellan kåpa och motor. Glöm inte heller att fylla på med växellådsolja (650ml) och kylarvätska!
Nu till andra sidan! Först bort med växelpeten och kåpan över motorn.
Nu ska svänghjulet bort, och här krävs det också en mutterknacka för att få bort svänghjulsmuttern. Eller som alternativet jag nämnde förut, en repstump ner i tändstiftshålet så kolven låser sig.
För att få loss svänghjulet krävs det en korrekt avdragare som gängas in i centrum och drar loss svänghjulet. Andra metoder som 2- eller 3-klos avdragare kan göra svänghjulet snett.
Sedan ska statorn samt statorplattan bort, 6 stycken enkla skruvar.
Packboxen tar vi bort med samma procedur som på andra sidan, en vass plattmejsel och bänd ut den.
Glöm som sagt inte att fetta in tätningsytan på packboxen innan montering.
Och sen knacka in den försiktigt. Jämns med blocket, inte djupare än så! Med fjädern inåt.
Sen är det bara göra allting bakvänt. Dit med tändsystemet! Missa inte heller krysskilen som ska matcha kilspåret i svänghjulet. Sen kåpa och växelpet.
Glöm inte kolla in filmguiden som tillhör denna textguide! Där ser du bättre alla moment jag gör för att utföra dessa saker.
Videoguide byte lameller och packbox moped
Rexxy visar hur man byter lameller och packboxar på D50B0