När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Montera kolvringar
Guide: Hur du byter kolvringar (på 2-takt)
Det man brukar oroa sig mest för vid montering av kolvringar är att man ska bryta av dem. Här visar HasSse666 en teknik för att undivka avbrutna kolvringar. Samt lite andra saker du bör tänka på vid ett kolvbyte.
En guide på hur du monterar olika typer av kolvringar...
Filmklipp på monteringen
Vad man bör tänka på vid kolvbyte
Att tänka på när man monterar ett eftermarknadskolvkit, är att man väldigt noga kontrollerar så att den är identisk med kolven som den skall ersätta när det gäller måtten från kolvbulten både uppåt och neråt, detta så att den ej slår i vevpartiet eller slår i toppen när den jobbar i cylindern. Jämför därför med din gamla kolv innan montering.
Man måste även noga kontrollera vart öppningarna på kolvringarna hamnar så att dom ej går över någon kanal i cylindern, då risken är att dom i detta fall fastnar och går sönder vilket leder till att cylindern skär.
Pilen på kolven skall vid montering riktas mot avgasporten (se bilden nedan).
Storlekar på kolvar
Det finns ibland möjlighet att välja olika storlekar på tex 50cc kolvar.
Kolvarna brukar storleksmärkas med bokstäver.
A-kolv används till nya cylindrar eller cylindrar med ny nicasil.
B-kolv rekommenderar man för använda cylindrar.
En B-kolv är marginellt större än en A-kolv, detta för att kompensera för slitage.
C-kolv är större än B-kolv osv.
Här kan du se när HasSse666 gör ett cylinderbyte
http://www.youtube.com/watch?v=DTBzVzS9S_I
Här kan du se när HasSse666 monterar kolvklips (knaster)
http://www.youtube.com/watch?v=1rJoKFea664