Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Montera Koso XR-S 01

XR-S från Koso är jämfört med sin föregångare grymt smidig och läcker, den är både mycket smalare och lättare samt snyggare design! Här visar jag hur man montera den nya multimätaren Koso XR-S 01 på en Yamaha Aerox.

TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide: LÄNK

Detta kommer jag att gå igenom i guiden

 

Info om mätaren Koso XR-S 01

Guide - Montera XR-S 01


Mätarens egenskaper
- Hastighet (0-199km/h / 0-123mph)
- Bränslemängd (100ohm), 15 nivåer (6,6% för varje nivå)
- Milmätare (0-99.999km/miles)
- Trippmätare (0-999,9km/miles)
- Tid (24h)
- Voltmätare

Indikatorer:
- Blinkers (Grön)
- Helljus (Blå)
- Neutral (Grön)
- Motorlampa (Gul)
- Oljetryck (Röd)

Mått:
- Bredd: 77,5mm
- Höjd: 74,8mm
- Djup: 24mm


Del 1: Montering av mätaren på styret

Först monterar du själva styrfästet, den som "kramar" om styret. Spänns fast med två stycken skruvar.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 2


På baksidan av mätaren ska en platta med gummibussningar tryckas dit.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 3


Sen skruvar du fast den med två skruvar.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 4


Sen är det bara klicka fast mätaren på fästet!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 5

Del 2: Koppla in matarspänningen

Börja med att dra en extrakabel ifrån den röda kabeln som är under tändningslåset upp till styret. Det är plusspänning och kommer direkt ifrån batteriet och ger 12V konstant. Kabeln från mätaren når tyvärr inte ner dit!
Mätaren behöver lite ström hela tiden för att spara värden och "komma ihåg" tiden o.s.v

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 6


Sen kopplar du RÖD kabel ifrån mätaren till kabeln du precis drog från tändningslåset. 12V konstant.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 7

SVART kabel ifrån mätaren kopplar du in till en svart kabel i original kabelhärva. Du kan ta vilken svart kabel som helst i härvan. Det är jord/minus på batteriet.
BRUN kabel ifrån mätaren kopplar du in till en brun kabel i original kabelhärva. Den kommer ifrån tändningslåset och är också 12V från batteriet, men det bryter strömmen när tändningslåset är av.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 8


Nu kan du slå på tändningen, då ska mätaren hoppa igång!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 9


Del 3: Koppla in bränslemätaren och inställningar

I original kabelhärva ska det finnas en ljusgrön kabel. Den kommer direkt ifrån givaren i bensintanken och säger hur mycket soppa det finns kvar. Den kopplar du in på GRÖN kabel från mätaren.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 10


Sen ska vi ställa in mätaren så det blir rätt motstånd!
Håll in båda knapparna på sidan i några sekunder så kommer du in till "inställningar".

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 11


Sen trycker du på den understa knappen (Adjust) till du ser "FUEL" högst upp.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 12


Sen trycker du på översta knappen (Select) en gång. Då hoppar den ner ett steg. Sen understa knappen åter igen (Adjust) tills du ser "USER" där nere. Tryck då översta knappen (Select) igen så kommer du in i bensinmätarens meny där du kan justera motståndsvärdena

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 13


Sen använder du knapparna för att skriva in motståndet för tom tank (Den undre) och motståndet för full tank (Den övre). Aerox ha c:a 90 - 100 ohm vid tom tank och c:a 1,5 - 7,5 ohm vid full tank!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 14


När du sen ändrat till rätt motstånd och blivit klar kommer du ut till "FUEL"-menyn igen. Gå då ner igen till "USER" med den övre knappen. Tryck sen på den undre knappen så ändras det till olika värden, det är motståndet som tankgivaren har. Aerox har 510 ohm, så jag ställer in på det.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 15

Del 4: Koppla in hastighetsmätaren och inställning.

Nu börjar vi med att montera dem små magneterna som följde med i en liten påse. Dem ska monteras på fram- eller bakhjulet. Enklast är på den främre bromsskivan. Det bästa sättet är i hålet på skruvarna som håller fast bromsskivan. Dem passar perfekt där i, så det är bara trycka ner dem. Dock låter det enklare än vad det är. Dem små j*vlarna vill inte lägga sig rätt på första försöket, magnetismen är stark i dem! Notera att dem har ett N på sig, dem ska sticka utåt MOT givaren. Man kan även välja att montera mellan 1 till 6 stycken magneter. Då det fanns tre skruvar, valde jag att använda 3 stycken magneter. Ju fler magneter, desto oftare kommer mätaren att uppdatera hastigheten.

OBS. Montera INTE magneterna på bromsytan!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 16


Nu monterar vi själva hållaren för givaren. Den fäster man i ena skruven till bromsoket! Se till så givaren hamnar rakt över en magnet så du erhåller en bra signal!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 17


Enligt instruktionsboken rekommenderar dem MAX 8mm mellan magneten och givaren. Jag skulle rekommendera runt 2mm för en bra signal. Lägg den c:a 2mm från magneten och lås fast den med en liten skruv som finns i fästet.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 18


Själva kabeln till givaren är superenkelt att montera. Det är den enda kontakten från mätaren, bara att trycka in den.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 19


Nu ska vi mäta omkretsen på hjulet! För mätaren måste veta hur långt ett varv är på hjulet för att visa en korrekt hastighet. Enklast är att lägga ett måttband på backen och sen rulla hjulet ett varv. Se nedan!

Ställ hjulet så ventilen pekar RAKT ner. Lägg måttbandet exakt som på bilden.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 20

Ta nu moppen och gå framåt, rulla hjulet ett varv tills ventilen står RAKT ner igen.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 21


Nu kan du lätt se ungefär vad för omkrets hjulet har! I mitt fall blev det c:a 1485mm.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 22


Nu ska vi ställa in måttet vi fick in till mätaren. Håll in båda knapparna tills du kommer in i inställningar. Bläddra sen till du kommer till "SPEED". Sen går du ner ett steg och skriver in måttet du fick, i mitt fall 1485.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 23


När du sen klickar vidare får du upp 1P, 2P o.s.v. Det är antalet magneter som du monterade på hjulet. Jag använde tre stycken, så jag väljer 3P.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 24

Del 5: Ställa in klockan

Gå in på inställningar, genom att hålla in båda knapparna i några sekunder.
Bläddra vidare tills du ser "klockan" där uppe.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 25


Tryck sen på den övre knappen så kommer du in i "klockan" och kan justera tiden.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 26

Med den undre knappen ändrar du siffra, med den övre flyttar du fram ett steg!
Som du ser skruvar jag 18.33 på kvällen!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 27

 

Mätaren har också en massa ljusindikatorer som man kan välja om man vill använda eller ej.
Då jag varken har oljetank, blinkers, helljus och sådant kan jag tyvärr inte visa hur det ska kopplas. Men jag kan berätta hur det ska kopplas!

Se bild nedan. Detta är vart färgerna på kablarna från mätaren är till för.

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 28


Den choklad-färgade kabeln i original kabelhärva är till vänster blinkersindikator och ska då kopplas in till orange kabel på mätaren.
Den Mörk-gröna kabeln i original kabelhärva är till höger blinkersindikator och ska då kopplas in till blå kabel på mätaren.

Vill du att oljelampan ska lysa när du har låg oljenivå kopplar du in den gråa kabeln från mätaren in till en grön/gul kabel i original kabelhärva.

Ska du ha helljusindikator ska du koppla in den gula kabeln från mätaren in till gul kabel i original kabelhärva!

Guide - Montera XR-S 01 - Bild 29


Jag hoppas verkligen att guiden har kommit till nytta för er nu!
Glöm inte kollar videguiden här under.

Videoguide montera Kosomätare (XR-S 01) på moped

Rexxy visar hur man monterar en Kosomätare (XR-S 01)

produkter i denna guide

  • Universell produkt
    Koso Multimätare (XR-S 01)

    Koso Multimätare (XR-S 01)

     
    1599.00 kr