När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Montera Stage6 R/T-cylinder
Guide - Montera Stage6 R/T-cylinder
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Nu är det dags att visa hur man skruvar med en hypercylinder! Denna gång visar jag steg för steg hur man monterar en Stage6 R/T 95cc cylinder!
Då uppbyggnaden på R/T cylindrarna är annorlunda jämfört med andra sorters cylindrar blir det ett moment extra, men jag tycker det bara blir enklare. Samt att ett cylinderbyte kan göras väldigt fort!
Först börjar man med att montera spacern, med en cylinderfotspackning. Notera att det bör vara en cylinderfotspackning som ger dig rätt klämspalt. Klämspalten kan man dock inte mäta förrän man monterat allt, så har du inte gjort det så kan du bara ta valfri tjocklek. Den ska ändå bytas.
Sen o-ringen, som tätar mellan spacern och cylindern.
Sen cylinderskruvarna. Tänk på att dem finns i två olika längder. Dem längre ska sitta i dem två övre hålen, dem kortare i dem två nedre. Självklart hade jag glömt det i filmguiden, så jag monterar fel. Upptäckte felet senare när jag monterade cylindern. Men förhoppningsvis gör inte du samma misstag nu!
Nu ger vi oss på kolven. Montera kolvringen utan att skada den, ta kolvbulten och tryck in den i kolven och sen vevstaken. Glöm inte nållagret för kolvbulten! Ett plus är att smörja nållagret innan montering, så den inte går torrt dem första sekunderna man startar motorn för första gången!
Glöm inte heller pilen på kolven, den ska peka mot avgasporten. (I detta fall neråt)
Nu till att montera kolvbultsclipsen. R/T 95 använder sig utav C-clips. Riktigt kniviga att få dit, G-clips hade varit lättare. Men dem är inte lika säkra då pinnen som sticker ut kan lossna!
Ett tips för att montera C-clips lite lättare. Montera ena ändan i spåret i kolven, sen tar du en plattmejsel och trycker in den från andra hållet! Du kommer nog inte få i den på första försöket, men kanske fjärde försöket.
Var uppmärksam så clipsen sitter fast ordentligt, du vill inte att dem ska lossna under färd.
Nu till att montera cylindern! Smörj in både kolv och cylinder med 2-t olja innan montering.
Nu till en annan trixig del. Kolvringsöppningen måste sitta exakt på rätt ställe på kolven, det finns en pigg i kolvringsspåret som sticker ut. Där ska öppningen ligga.
Samtidigt som du trycker ihop kolvringen monterar du cylinder över kolven. Använd INTE våld för att montera den, har du gjort rätt kommer det glida på rakt och fint.
Sen cylindermuttrarna!
Efter det, topplocksskruvarna.
O-ringen för toppackningen.
Förbränningskammaren, glöm inte korsdra!
O-ringen för topplocket. Det kan vara lite svårt att få den att stanna på plats, så ett tips är att fetta in den lite lätt, då stannar den kvar!
O-ringen som tätar runt tändstiftet
Och sedan topplocket/kylmanteln. Glöm inte heller korsdra denna!
Sen ska det sitta packningar under temperatursensorpluggen, kylarvattenanslutningen och kylarvattenanslutningspluggen på sidan.
Och sist, avgasstosen! Tänk på att den också har en lite o-ringspackning som ska sitta mellan cylindern och stosen.
Sen ett tändstift!
Då var denna guide klar och jag hoppas du har lärt dig något nytt i alla fall!
Missa inte filmguiden här under!
Videoguide
Rexxy visar hur man monterar en Stage6 R/T-cylinder