När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Montera variatorvikter och variator
Här visar nu jag (Rexxy) hur man monterar Polinis HI-speed variator samt variatorvikter. Även hur man demonterar startmotordelarna.
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Börja med att demontera variatorkåpan. Ett antal skruvar runtom, glöm inte den långa skruven som är precis under kicken, mitten av kåpan.
Sen trycker vi ihop den bakre variatorn, så remmen blir slapp. På så vis blir det mycket lättare att dra av och på remmen på den främre variatorn.
Sen skruvar vi av variatormuttern på den främre variatorn. Lättast är att använda en mutterknacka, annars kan man använda ett låsverktyg. Finns att köpa i shopen: LÄNK
Av med kickaxelkuggen
Sen fläktskivan med fläktstjärnan.
Lägg remmen åt sidan och dra sen ut hela variatorn.
Nu har vi kommit in till startmotordelarna. Nästa del är bara att dra ut. Dem behövs inte tas bort för Polini HI-speed variatorn!
För att kunna dra ut startmotorkransen måste det lilla metallblecket skruvas bort. Bakom finns ett litet startdrev. Den ska också bort! Startmotorn kan sitta kvar, men kommer inte längre ha någon funktion.
Sen kan man dra ut det stora drevet. Glöm inte ta bort lagret till drevet också.
Nu är hela startmotorpaketet borta. Startmotorn kan sitta kvar om du vill. Tar du bort den blir det ett hål in till variatorn där smuts och andra otrevliga saker kan ta sig in, då får du fila till en bricka som monteras och täcker hålet.
Nu till själva Polinivariatorn.
Om du kollar på varsin sida på variatorvikten, så ser du att den ser lite olika ut. En sida har mindre ”plast” eller är mer ”öppen”. Den sidan ska peka åt samma håll som variatorn snurrar, det för att förhindra att hylsan i vikten ska åka ut och låsa fast sig i variatorn. (På en scooter roterar vevaxeln moturs)
Först lägger vi vikterna i skålen, de ska läggas på rätt sätt.
Såhär ska de INTE vara.
Utan såhär är korrekt, 6 stycken, ett i varsitt ”fack”. Glöm inte heller det jag nämnde ovanför, med den ”mer öppna” sidan som ska peka åt samma hål som variatorn roterar.
Sen tar vi fram variatorlocket och monterar guidebrickorna. De går att montera på två sätt, men bara ett sätt är rätt!
Detta är INTE rätt monterat.
Detta är RÄTT håll.
3 stycken ska monteras på locket, sen ska den träs på variatorn. Finns 3 stycken matchande styrningar i variatorn.
Nu ska variatorn monteras i motorn. Se till så denna hylsa är kvar på vevaxeln.
Sen monterar vi variatorn med hylsan. (vid behov kan man behöva shimsa bakom variatorn.)
Variatorremmen
Shimsbrickorna (Antalet kan variera)
Fläkthjulet
Fläktstjärnan
Kickaxelkuggen
Sist bricka och variatormutter.
Sen ska muttern dras åt med 33NM.
Sen en viktig sak! Känn på fläkthjulet så det sitter stumt fast. Är den lös eller vickar på sig, måste du shimsa om i variatorn så den sitter fast. Antingen längst bak bakom variatorn, eller bakom fläkthjulet.
Ligger den löst kommer skivan börja ”svarva” i vevaxeln och allting tar skada.
Sen är det bara skruva tillbaka variatorkåpan så är vi klara!
En extra viktig sak att ta upp.
Ser dina vikter ut som dem gröna vikterna överst? Men en sliten rak kant? Då är de dåliga och ska bytas ut! De svarta nedre vikterna är sprillans nya och helt runda.
Då var guiden klar och hoppas den kommer till nytta av er.
Glöm inte kolla videoguiden är nere!
Videoguide montera variator och vikter på scooter
Rexxy visar hur man slipar monterar variator och variatorvikter