När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Renovera huvudbromscylinder
Guide - Renovera huvudbromscylinder (Derbi Senda). Huvudbromscylindrar finns det två av på moppen, en på styret, högra sidan. Och manövrerar frambromsen. Den andra sitter nere vid motorn, och manövrerar bakbromsen.
Här har jag knåpat ihop en guide i hur man renoverar huvudbromscylindern som sitter på styret!
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Det kan vara bra att renovera den när du märker att det förloras tryck i systemet, bromsen tar dålig och den känns allmänt slapp. Samt att det förmodligen läcker bromsvätska vid pumpen.
Till saken!
Jag föredrar att skruva bort allting från styret, för att det ska bli lättåtkomligt och man kan lättare göra rent. Vill du byta grejerna direkt på styret, kan du hoppa över dessa stegen.
Börja med att dra ut kabeln för bromsljuset, bara dra rätt ut.
Jag skruvar loss bromsgreppet redan på styret, det för att det är simplare när den sitter kvar. Var beredd att tryckpinnen till själva pumpen kan lossna, så du inte tappar bort den.
Sen är det dags att lossa på bromsslangen. Och som vanligt med bromsjobb, skydda lacken och andra känsliga delar mot bromsvätskan! Håll koll på packningarna till banjoskruven också, dem vill du inte tappa bort.
Nu är det dags att lossa hela huvudbromscylinder från styret! Görs enkelt med dem två skruvarna på andra sidan.
När allting är borta från styret, bort med bromslocket, två stycken skruvar. Använd korrekt storlek på skruvmejseln så du inte rund-drar dem!
Missa inte gummipackningen som sitter under locket.
Sen för att få ut själva "pumpen" måste du ta bort en segersäkring, som låser fast den i huset. Det gör enklast med en tång som är gjord för segersäkringar.
Sen är det bara dra ut "pumpen" rakt ut!
Sen rengör vi allting riktigt ordentligt! Utvändigt som invändigt. Man vill inte ha spån eller skit inne i själva huset, det skadar packningar och kan täppa till alla små hål i bromssystemet.
Fram med dem nya delarna och montera! Fjädern läggs mot "pumpen" och förs sen in i huset med fjädern först. Därefter låser du fast allting med segersäkringen.
Skruva sen fast bromsgreppet tillsammans med tryckpinnen och damasken. Damasken ska även in i ett spår strax framför segersäkringen. Skruva inte åt skruven för bromsgreppet för hårt, för då kan det nypas ihop och det går trögt.
Sen är det bara att skruva tillbaka allting i omvänd ordning och börja lufta bromsen.
Tänk på att justerskruven är tillräckligt inskruvad så pumpen börjar ta tidigt.
Behöver du hjälp med att lufta bromsarna? Det finns en separat guide för det!
För en mer detaljerad guide, kolla på filmguiden jag har gjort åt er.
Videoguide
Rexxy visar hur man renoverar huvudbromscylindern på en Derbi Senda Extreme