När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Så fungerar en CDI på en moped
Så här fungerar en tändning med CDI på en moped
Vilken uppgift har egentligen en CDI-box i tändningen? Och vad är de olika komponenternas uppgift i tändkretsen? Några av de frågor jag försöker besvara i denna artikel.
Så här fungerar CDI:n/tändningen i korthet
- Först blir en kondensator uppladdad i CDI-boxen (spänning från magnetspolen när du kickar eller kör på elstarten - blåa "vågen" i bild ovan).
- Sedan väntar CDI´n på signal från pickupen (signalen "triggas" från svänghjulet
(blåa "fyrkanten" i bild ovan)
Pickupen skickar ca 2,1 volt till CDI:n varje gång magneten snurrat 1 varv.
- När signalen kommit från pickupen väntar CDI´n en förprogrammerad tid innan kondensatorn laddar ur en spänning till tändspolen.
- Tändspolen omvandlar inkommande spänning (400-600 Volt) till en spänning på normalt ca 15000 Volt - tändspolen blinkar till rött i bilden ovan.
- Tändstiftet omvandlar inkommande spänning från tändspolen till en gnista
Länk: Wikipedia - CDI tändning
Översikt kablage CDI
Bild 1 - Närbild på hur kablar är inkopplade på CDI med enkelkontakt
Notera i bakgrunden till höger i bild att den blå/gula kabeln från "pickupen" är skarvad till röd/vit som går in på CDI´n
Kabel 1 röd/vit alt. blå/gul går till PICKUPEN
Kabel 2 svart/gul går till TÄNDSPOLEN
Kabel 3 svart/vit går till "dödarknappen" tändnyckeln och nödstopp(om du fäller ned sidostödet)
Kabel 4 grön går till JORD
Kabel 5 ingen kabel alls
Ibland en rosa kabel som går till avkännare för varvtalsbegränsning under variatorkåpan.
Kabel 6 Svart/röd går till TÄNDPLATTAN (spänning in till CDI´n).
"Strippat elsystem"
Bilden ovan är kopplingsschemat till en Baotian men de flesta moppar är kopplade likadant.
Elsystemet på bilden är det enda som behövs i el-väg för att starta och köra din moppe ett så kallat "strippat elsystem"
Om din CDI är traisg eller håller på att ge upp så märks det genom att man får feltändningar, att man saknar gnista, oregelbunden tomgång för att nämna några.
Ostrypt CDI från Division - Med inbyggd tändpunktsjustering
Denna CDI ger dig möjligheten att justera in rätt tändpunkt samt att få bort varvtalsspärren.
Du kan alltså justera tändningspunkten med denna CDI.
Detta innebär att man kan få motorn att tända tidigare eller senare i förhållande till sin ursprungliga tändpunkt.
OBS! Justerar du alltför tidig tändpunkt riskerar du att få skador på kolven
Av HasSse666