När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Shimsa variator
Shimsning av variatorer har alltid varit ett frågetecken för de flesta. Måste man göra det? Vad gör det för skillnad?
Huvudsakligen till shimsningen är att få rätt klämkraft till hela variatorn från variatormuttern, sen att variatorn ska vara centrerad mot dem bakre remskivorna. Sen kan man också påverka accelerationen genom att flytta ut eller in den yttre remskivan lite. Mer om det snart!
Först lossa muttern till variatorn så vi kommer åt alla shimsbrickor.
Där har vi en shimsbricka. Många misstar den för att vara variatorringen, vilket det INTE är. Så ta inte bort den i tron om att du stryper av motorn...
Jag har även en shimsbricka bakom hela variatorn, det för att få rätt avstånd från startmotorkransen. Det sitter ingen där original! (Jag har en Malossi Multivar-variator).
Nu ska jag visa grundprincipen varför man har shimsbrickor, så jag skruvar ihop hela variatorn igen utan shimsbrickor, bara för att visa er.
Problemet om man inte har shims (eller för lite shims) är att muttern kan bottna på vevaxeln. Och då kläms inte variatorn åt ordentligt, allting kommer att ligga löst och rassla.
Nu är det svårt att visa på bild hur det glappar (Så jag rekommenderar er att kolla på filmguiden längst ner här för att se). Men hela den yttre remskivan glappar, och jag har stött på många som kört runt sådär! Remskivan vobblar, rasslar och börjar ”svarva” på både remskivan och vevaxeln, som tar skada. Kör man runt så tillräckligt länge så finns risken att man måste byta vevpartiet... Så viktigt att shimsa korrekt!
Så, shimsning? Jag hade ett shims bakom variatorn, så jag lägger ett där igen.
Sen ska det shimsas bakom den yttre remskivan. Precis som allting annat med mopeder, så får man testa sig fram! Så lägg på valfritt antal shims och tjocklekar och prova.
MEN! Man kan inte slänga på allt för mycket shims. Blir det för mycket får man för lite splines för kickaxelkuggen att greppa i... Samt att hela kickaxelkuggen faktiskt kommer längre ut, och kan ligga an emot kickdrevet. Då kommer det ligga och rassla.
Som ni ser på bilden, inga splines finns framme.
Så jag fick ta bort ett shims och prova igen. Blev lite bättre, och det där kommer att funka.
Dra åt muttern och känna nu om remskivan glappar något. Den ska vara helt stum!
Sen kan man nyttja shimsen på ett annat sätt, nämligen finjustera accelerationen. Flyttar man ut den yttre remskivan så kommer variatorremmen närmare centrum av axeln, och man får en annan utväxling. (Funkar inte om remmen redan är så långt in den kan komma). Flyttar man in remskivan kommer remmen ut lite från centrum.
Men tänk på det jag sa tidigare. Shimsa inte för mycket, för då får du inga splines till övers samt att kicken ligger emot och rasslar. Shimsar du för lite, kan fläktskivan börja glappa igen. Så ligg precis mitt i mellan.
Videoguide som visar hur du shimsar din variator