När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Slipa vevhus
(TIPS! Ni finner videoguiden längst ner i denna guide)
Denna gång visar jag hur man slipar upp vevhuset på liggande minarelli. Vilket förövrigt går att tillämpa på alla motorer som kräver den bearbetningen.
Då vevpartiet jag ska använda (R/T vev med 44mm slag) har större vevskinkor än original är vevhuset för litet och måste ökas i diameter. Just R/T veven kräver en diameter på 76,8mm.
Du kan markera hur långt du ska slipa, men då man måste slipa hela vägen ner till "golvet" så hjälper det inte så mycket. Då det är svårt att se hur rakt man egentligen har slipat. Så man får gå mycket på känn och testa/kolla sig fram. Det absolut enklaste vore att använda en stor fräs som kunde mata ner allting rakt och fint, men alla äger inte en sådan - och inte jag heller! Så man får ta det som finns.
Så det är bara att börja slipa! Se till så det blir så runt och fint som möjligt om du kör på fri hand.
Sen är det viktigt att du får rätt diameter i botten mellan vägg och golv. Då veven är rätt så "vass" i kanterna riskerar den att ta i blocket om du inte slipar tillräckligt skarpt.
Rött är veven, svart är oslipat. Du måste slipa det tillräckligt, se blått.
När du sen slipat tillräckligt mycket ger du dig på det andra motorblocket. Inte lika mycket material så det går fortare, men fortfarande viktigt att få radien rätt.
Sen när du fått till formen ger du dig på med finare slipstift, för att få en fin och jämn yta, samt för radien där nere!
För att verkligen vara 100 % säker på att veven går i fritt kan det vara bra att montera veven med begagnade lager. Det vore dumt att montera veven med nya lager och upptäcka att du slipade lite för lite.
Guider blev lite kort, men det är inte så många moment att slipa upp för just veven.
Glöm inte kolla på videoguiden här under!
Videoguide slipa vevhus
Rexxy visar hur man slipar vevhuset på liggande Minarellimotorn