När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Information om MVT Tändning (Premium) V2
Premium V2 är en vidareutveckling av den tidigare versionen där CDI och tändspole var separata. Här levereras alltså tändningen med en kombinerad CDI/spole för enklare montering.
Den Franska tändningsspecialisten MVT har tidigare givit oss tändningarna Millennium (som originaltändningen fast bättre) och Integral (exklusiv innerrotortändning) och har genom de gjort sig välkända på mopedmarknaden. Efter de tändningarna låg de lågt ett tag och under tiden hann Polini lansera sin tändning med inre rotor, och även PVL tog steg framåt... I och med detta var även MVT tvungna att förnya sig.
MVT använde all sin kompetens, sina högteknologiska fabriker och de senaste innovationerna inom kabelteknik. Resultatet blev tändningen MVT Premium!
Premium är en extremt välbyggd tändning med intern rotor och förmodligen en av de mest avancerade tändningarna på marknaden. Premiumtändningen är en innerrotortändning, dvs en rotor som roterar mellan spolar och sensorer... Det är även den första riktiga innerrotortändningen med ljusspole vilket gör det möjligt att försörja hela elsystemet på din moped. Eftersom den har ljusspole så är det en idealisk tändning att ersätta originalet med. Tändningen levererar totalt 55 watt till elsystemet.
Tack vare att aluminiumrotorn endast väger 250g, så ger denna tändning en imponerande gasrespons och ökad varvvillighet.
I ett test på en Yamaha Aerox (helt original) får man en effektvinst på 1Hk jämfört med originaltändningen.
Alltså enbart denna tändning höjer effekten från 5,5Hk till 6,5Hk på en originalaerox, tänk vad den kan göra med en racesetup!
Som alla tändningar från MVT är Premium fint balanserad, och dessutom är tändningen lätt ställa in och levereras färdig att monteras då den använder samma standardfästen som originaltändningen.
Inkoppling
Sladdarna från statorn.
Gul: Belysning
Vit: Batteriladdning
Röd/Svart: Till Röd/svarta på MVT spolen
Gul/Grön: Jord (Bästa är att koppla till metal chassit på tändspolen enl MVT)
MVT spolen:
Röd/Svart: Till Röd/svarta på statorn
Vit/Svart: Stopp för motorn.
OBS! För att få den här tändningen att sitta bra monteras den upp och ner. (Se bilder av montering.) Det vill säga att urfräsningen på fästplattan och kabeln från statorn är montera ner åt höger. OBS!
Som tillval till denna tändning kan man även köpa till ett EPROM-system. Med detta får man tillgång till flera digitala tändkurvor speciellt framtagna till kraftigare setuper, vilket gör det möjligt att ställa in tändningen optimalt för just din setup.
OBS! Denna tändning alstrar mycket värme när den är i bruk så se till att ha god ventilation runt tändplatta och rotor så att frisk luft kan komma åt att kyla. OBS!
Om detta råd ej följs så är risken stor att delar i tändningen skadas. Ett tips är att man borrar ett antal hål med en diameter på 8 mm i den övre och undre delen av kåpan som täcker tändningen. På detta sätt kan luft strömma igenom kåpan och på så sätt förbättra kylningen av tändningen.