Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Peugeot Kisbee / RS (4T) - Trimsetuper

I denna guide visar vi hur mycket effekt en Peugeot Kisbee (4T) 2011-2017 ger i olika trimnivår samt skillnaden med en ostrypt CDI-box och annan förgasare som möjliggör justering för högre varvtal.

 

 

Information


I denna trimguide visar vi vad som sker med er Kisbee när ni kopplar ur kabeln på er CDI-box gentemot att behålla den inkopplad samt hur mycket mer effekt ni får ut med en ostrypt CDI-box och en annan förgasare. I samtliga tester har ett annat avgassystem med större innerdiameter använts.

 

Effektkurvor

 

 

Trimrör med blå kabel bortkopplad från CDI-box


Effekt vid 6095 RPM ca 2,4 hk.

- Trimrör


Ifall ni endast kopplar ur den blåa kabeln på er originalbox så kan ni enligt effektkurvan se att detta endast medför att den stryper ännu tidigare än att behålla den. Förutom lägre effekt minskar även topphastigheten vilket resulterar i att detta inte är ett bra alternativ om syftet är att öka effekten i motorn.

 

Trimrör med original-CDI


Effekt vid 7704 RPM ca 2,9 hk.

- Trimrör


Detta är alltså hur mycket mopeden ger med endast ett trimrör och originalboxen, i detta steg har inget annat justerats med mopeden. Originalförgasaren duger endast på denna nivå. Vid trimning är den väldigt svårinställd, detta beror troligtvis på diverse strypningar inuti den som är nödvändiga för att kunna uppfylla avgasreningsreglerna.

 

Ostrypt CDI-box och trimrör med eftermarknadsförgasare


Effekt vid 8343 RPM ca 3,3 hk.

- Trimrör
- Ostrypt CDI-box
- Förgasare 18,5 mm (ej original)


Det första som måste bytas ut är CDI-boxen till en ostrypt sådan, i annat fall kommer varvtalen vara begränsade till innan 8000 RPM enligt effektkurvan oavsett trimdelar. Som det går att avläsa ur den gröna kurvan tillåter en ostrypt box varvtal upp till strax över 11000 RPM.


Utöver detta krävs det att ni monterar en annan förgasare än original så ni kan bestycka och ställa in denna ordentligt. Vi har här kört med ett huvudmunstycke på 80-82, trottelnålhöjden är satt med två shims och blandarskruven på 2-2,5 varv.

 

Nedan finner ni direktlänk till vår ostrypta CDI-box från Division.

Division CDI-box (Ostrypt)

 

 

Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke