Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Peugeot Speedfight moped reservdelar


Här har vi samlat information om de populära mopedmodellerna Peugeot Speedfight.
Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.

 

På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped.
På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.

 


 

Peugeot Speedfight tillverkades under många år och det finns flertalet utföranden av dessa modeller.
Speedifght 1/2 delar mycket med varandra, precis som Speedfight 3/4 delar mycket med varandra.

Speedfight 1 tillverkades mellan 1997 och 1999 och levererades med både luft- och vattenkyld motor.

Speedfight 2 tillverkades mellan 2000 och 2008 och levererades även den med både luft- och vattenkyld motor. 2004 bytte man vevparti på Speedfight 2.

Speedfight 3 tillverkades mellan 2009-2014 och producerades med både luft- och vattenkyld motor.
I Sverige såldes den endast med den 2-taktade motorn men den tillverkades också med 4-taktad motor.

Speedfight 4 tillverkades från 2015 och framåt. Denna modell levereras med luftkyld motor, både 2-takt och 4-takt. Den tvåtaktade modellen fick insprut 2018 och den fyrtaktade fick insprut 2021.

Se även dessa guider som listar vanliga delar som används vid motorrenovering på modeller med förgasare:
Motorrenovering (Vertikal)

 

Mopedavgassystem


På Peugeot Speedfight 2T med förgasare, precis som på de flesta 2-taktade mopedmodellerna så brukar man vid trimning byta avgasystemet. Hos oss kan du välja mellan många trimavgassystem som passar till olika setuper.
Vi säljer även system som kan ersätta originalet.

På Peugeot Speedfight 2T med insprut så måste man ställa om insprutet om man monterar ett ostrypt sportavgassystem.
Vi har därför endast avgassystem som kan ersätta originalet då det inte finns någon lösning för insprutet i dagsläget.

När det gäller 4-taktade motorer så får man inte riktigt samma resultat av att byta avgassystem som på en tvåtaktare. Detta eftersom avgasystemen inte arbetar på samma sätt.
På 4T är den enda uppgifter systemet har att forsla ut avgaserna medan ett 2T-system ska ge rätt mottryck och pulser för att fungera optimalt. Däremot i de fall man monterat en större cylinder på en 4-taktad motor så kan systemet behöva kunna försla ut avgaserna snabbare då ett underdimensionerat system kan bränna ventilerna i toppen samt begränsa effekten.

Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för Peugeot Speedfight:
Guider mopedavgassystem

 

Mopedcylinder


Till Peugeot Speedfight 1, Speedfight 2 och Speedfight 3 finns en uppsjö av trimdelar. Bland annat trimcylindrar på 50cc, 65cc och 70cc.

Till Speedfight 4 är utbudet lite mer begränsat. Bland annat pga. att det inte finns någon lösning för de modellerna som har insprut.
Till den 2-taktade modellen med förgasare finns det dock mycket att välja på.

Vi har även alternativ för dig som är ute efter en originalcylinder eller standardcylinder.

I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder

 

Moped-CDI / Moped-ECU


Speedfight 2T (förgasare) använder CDI. Vi har alternativ för både strypt moped-CDI och ostrypt moped-CDI till de flesta utföranden av Speedfightmodellerna.

Speedfight 2T (insprut) har ECU och vi har inget ostrypt alternativ i dagsläget.

Speedfight 4T har levererats med både CDI och ECU (förgasare/insprut). Till förgasarmodellerna har vi både strypt CDI och ostrypt CDI.
Till insprutsmodellen har vi en kontrollenhet som kopplas mellan befintliga kontakter på mopeden, vilket tillåter ett högre varvtal. Dock ingen direkt ersättare till original ECU:n.

Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.

Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI

 

Mopedvariator och mopedkoppling


Variatorn som sitter från fabrik på Peugeot Speedfight är strypt och begränsar variatorns utväxling och därmed toppfarten som kan uppnås.

Vi säljer både trimvariatorer och original/standardvariatorer till Peugeot Speedfight. Så oavsett om du vill trimma eller ersätta ett slitet original så har vi alternativ för dig.

Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator

 

Mopedförgasare


Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.

Det är också viktigt att ställa in sin nya förgasare så att den fungerar optimalt till just sin moped och setup:

Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.

Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare

 

Mopedkåpor


När det gäller Speedfight 1 och 2 så är de i grunden samma moped, men bland annat fram- och baklykta skiljer sig och då även kåporna.
Även Speedfight 3 och 4 använder olika kåpor även om mopederna är väldigt lika.

Vi har många originalkåpor, eftermarknadskåpor, stylingkåpor och kåpkit till de flesta modellerna av Speedfight.

Att tänka på när man beställer nya kåpor, både original och eftermarknad är att det kan förekomma mindre märken och repor i kåporna. Detta är oundvikligt då tillverkarna försöker hålla kostnaderna så låga som möjligt för att också kunna erbjuda dig som kund ett humant pris på kåporna.

 

Mopedstyling


Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar Peugeot Speedfight. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.

Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.

Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling

 

Mopedtrim


Till de flesta modellerna av Speedfight finns det mycket trim att välja mellan.
Till modellerna med insprut är utbudet dock begränsat då det krävs korrekt mappade ECU:er när man ska trimma, och där finns det ingen lösning i dagsläget.

När man trimmar så är det viktigt att delarna passar bra ihop och att man gör de justeringar och inställningar som krävs för att ens nya setup ska fungera så optimalt som möjligt.

Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, variator och koppling, CDI, membran, insug mm.
Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim

 

Mopedmätare


På Peugeot Speedfight kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel så finns det flertalet universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just Speedfight.

Till flera utföranden av Peugeot Speedfight så har vi även originalmätarna om du bara behöver en ny sådan.

Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare

 

Mopedservice


Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din Peugeot Speedfight få sig en service emellanåt.

Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice