Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Peugeot Streetzone EFI (E4) - Trimsetuper


I denna trimguide går vi igenom hur ni trimmar er Peugeot Streetzone EFI Euro 4. Vi kommer visa effektökningen av både hästkrafter samt topphastighet i de olika trimstegen.

 

 

Information


Vanligtvis är det lite knepigare att trimma mopeder med direktinsprut tillskillnad från de med förgasare. Eftersom det inte går att förändra insprutningskurvorna utan hjälp av andra elektroniska komponenter kommer vi här visa både vad ni behöver och hur ni installerar detta.


Med de angivna effektkurvorna längre ned ser ni hur mopeden påverkas av de olika nivåerna jämfört med original. Värt att veta är att ibland kan motorlampan tändas vid trimning på en direktinsprutad motor. Det innebär inga problem mer än att den signalerar att originalinställningarna har blivit justerade.

 

Alla delar angivna i denna trimguide går att köpa hos oss på Twostroke.

 

Polini kontrollenhet ECU


Det första ni kommer behöva montera för att kunna ställa om bränsleinsprutet och därmed även effekten i motorn som är ett måste vid trimning är denna ECU kontrollenheten från Polini:
Polini Kontrollenhet ECU (Scooter Team 4)


Polini ECU-enheten bör installeras tillsammans med avgassystemet från Polini med artikelnumret 200.0423 för att fungera korrekt, se kit nedan:
Polini Avgassystem (Scooter Team 4) - Kitt


Denna modul ändrar parametrarna för original-ECU och är en plug-and-plag med originalkontakterna.
Med kontrollenheten från Polini har ni möjlighet till att både köra på standardinställning men även på "läge 1" som ökar bränsleinsprutet med 3%. Monteringen av denna box är simpel men det kräver antingen en modifikation på kopplingsklockan där två av de fyra upphöjningarna (som är i linje med varandra) slipas ned enligt instruktionerna nedan.

 


Installation:

Ta av kopplingsklockan och slipa ned två av de fyra utsticken som är i linje med varandra enligt bild 1 och 2. Leta sedan upp injektorn under sätet och koppla bort originalkontakten (bild 3). Anslut den ursprungliga kontakten till ECU-modulen från Polini (bild 4). Ta sedan kontakten från Polinienheten och anslut den på injektorn (bild 5). Skruva tillsist fast jordkabeln på insugsskruven (bild 6).

 

OBS!

Ifall ni inte vill modifiera och slipa ned kopplingsklockan så kan ni istället byta ut variatorboxen mot våran ostrypta speedbox. Denna speedbox förändrar signalerna som motsvarar att slipa ned upphöjningarna på kopplingsklockan:
Division Speedbox (Streetzone EFI) - EURO4


Variatorboxen sitter monterad bakom frontkåpan enligt bilden nedan.

 

Effektkurvor


 

Original


Effekt: ca 4,7 HK och topphastighet på 49 km/h (beronde på förarvikt och inställningar i drivlinan)


Detta är hur mycket Peugeot Streetzone EFI (E4) levererar helt original. Det som begränsar den är en kombination av en strypt variator som förhindrar högre hastigheter samt insprutningen som inte kan ge tillräckligt med bränsle för ökad effekt.

 

Trimnivå 1


Effekt: ca 4,9 HK och topphastighet på 67 km/h (beronde på förarvikt och inställningar i drivlinan)

- Polini ECU
- Ostrypt variator

Genom att installera kontrollenheten från Polini kombinerat med en ostrypt variator ökar topphastigheten rejält tillskillnad från original. I detta steg har kopplingsklockan blivit nedslipad enligt instruktionen.

 

Trimnivå 2 (B-läge)


Effekt: ca 5,3 HK och topphastighet på 68 km/h (beronde på förarvikt och inställningar i drivlinan)

- Effektrör
- Polini ECU
- Ostypt variator
- "B-läge" = Nedslipad kopplingsklocka med standard variatorbox

Här har originalröret blivit utbytt till ett effektrör som mestadels ökar hästkrafterna i motorn och bidrar till en bättre effektkurva även om topphastigheten är densamma.


Det som skiljer detta med trimnivå 3 är "A" och "B" läget som då visar skillnaden på att byta ut variatorboxen eller slipa ned kopplingsklockan. Eftersom kurvorna är snarlika så bör man här välja vad man själv anser vara den smidigaste eller billigaste lösningen.

 

Trimnivå 3 (A-läge)


Effekt: ca 5,3 HK och topphastighet på 69 km/h (beronde på förarvikt och inställningar i drivlinan)

- Effektrör
- Polini ECU
- Ostypt variator
- "A-läge" = Ostrypt variatorbox / speedbox och utan nedslipad kopplingsklocka

 

 

 

Källa: Turbogaraget i samarbete med Twostroke