Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

PGO Big Max moped reservdelar


Här har vi samlat information om den populära mopedmodellen PGO Big Max.

Twostroke lagerhåller och säljer mängder med reservdelar och trim till många mopeder och nedan kan du läsa lite information om några av alla produktkategorier.

 

På startsidan hittar du modellväljaren, där du alltså väljer din mopedmodell innan du letar efter delar till din moped. På så sätt filtreras delar som inte passar bort ur shopen. Dock så visas även universella delar som alltså inte är modellanpassade.

 


 

PGO Big Max tillvekades under många årsmodeller och är en populär moped. Tyvärr har dock PGO lagt ner tillverkningen av dessa mopeder och sålt rättigheterna till modellnamnen och design till en annan tillverkare som nu använder dessa med 4-taktade motorer.

 

Mopedavgassystem


På PGO Big Max, precis som på de flesta 2-taktade mopedmodellerna så brukar man vid trimning byta avgasystemet. Hos oss kan du välja mellan många trimavgassystem som passar till olika setuper.
Vi säljer även system som kan ersätta originalavgassystemet.

Vi har även många guider gällande mopedavgassystem där många är tillämplningsbara för PGO Big Max:
Guider mopedavgassystem

Originalsystemet är strypt i sin konstruktion och har ingen strypningsbricka man kan ta bort som på ett eftermarknadssystem.

 

Mopedcylinder


Till PGO Big Max finns det många alternativ på både trimcylinder och eftermarknadscylindrar som kan ersätta originalcylindern, allt från 50cc standard/original till 50cc, 70cc och 85cc trimcylindrar.

Att tänka på vid montering av trimcylinder är att det kräver mer av övrig setup och att korrekt justeringar och inställningar görs.

I länken nedan kan du läsa våra allmäna guider gällande mopedcylinder:
Guider mopedcylinder

 

Moped-CDI / Moped-ECU


Big Max använder CDI och dessa finns i olika varianter beroende på årsmodell. Vi har alternativ för både strypt moped-CDI och ostrypt moped-CDI.

Moped-CDI:er och moped-ECU:er levereras oftast med en varvtalsbegränsning från fabrik. Denna strypning gör alltså att man inte kan varva ut hela vägen och därmed begränsas topphastigheten.

Om du vill läsa om hur en moped-CDI fungerar så kan du göra det via länken nedan:
Så fungerar en moped CDI

 

Mopedvariator och mopedkoppling


Variatorn som sitter från fabrik på PGO Big Max är strypt och begränsar variatorns utväxling och därmed toppfarten som kan uppnås.
På Big Max kommer strypningen i form av en ring som sitter utanpå variatorhylsan.

Vi säljer variatorer till PGO Big Max som kan användas både då man vill trimma sin moped och om man bara vill ersätta originalet.

Se även våra guider gällande mopedvariator nedan:
Guider mopedvariator

 

Mopedförgasare


Mopedförgasare kommer i många olika utföranden och man kan använda olika förgasare på de allra flesta mopederna. Det man får kontrollera är att förgasaren har de anslutningar och funktioner man behöver och vill ha när man ska köpa en ny förgasare.

Det är också viktigt att tänka på att förgasaren måste ställas in och bestyckas korrekt vid byte.

Vi säljer förgasare som kan ersätta en dålig originalförgasare samt trimförgasare.

Se våra allmäna guider gällande mopedförgasare nedan:
Guider mopedförgasare

 

Mopedkåpor


Till PGO Big Max har vi både lösa kåpor och kåpkitt (eftermarknad). 
Originalkåpor är inget vi kan få tag på då dessa har utgått och inte tillverkas längre.

Att tänka på är att alla kåpor kan ha mindre märken och repor vid leverans. Detta är oundvikligt med tanke på transporten och tillverkningsprocessen som är avsedda att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt.

 


Mopedstyling


Många som kör moped vill gärna sätta sin egen prägel på mopeden och montera olika stylingdelar.
Vi erbjuder ett stort sortiment med mopedstyling som passar PGO Big Max. Många stylingdelar är också universella och inte modellanpassade.

Poplära stylingdelar är till exempel nudebar / styren, höjningssatser, dekaler, stylingnät, kåpor, bensinslangar, mopedhandtag, sadelöverdrag, baklampa och framlampa, LED-blinkers mm.

Nedan har vi några guider om mopedstyling:
Guider mopedstyling

 

Mopedtrim


Till PGO Big Max finns det en uppsjö av mopedtrim.
Vanliga trimdelar att byta ut är cylinder, avgassystem, förgasare, variator och koppling, CDI, membran, insug mm.

Se våra allmäna guider om mopedtrim:
Guider mopedtrim

Det är mycket viktigt att man ser till så att förgasare, variator och koppling blir korrekt inställt när man trimmar. Detta för att allt ska vara optimerat för den nya effekten och effektkurvan.

 

Mopedmätare


På PGO Big Max kan man montera olika typer av hastighetsmätare. Till exempel om man har bytt till "nudebar" eller om man har en Naked-modell så finns det flertalet universella mätare från Koso man kan montera. Dessa kräver dock egen inkoppling och att man ordnar med kontakter. De är alltså inte specifikt anpassade till just PGO Big Max.

Originalmätare är inget vi har eller kan få tag på.

Se våra guider gällande några av de universella mopedmätarna från Koso:
Guider mopedmätare

 

Mopedservice


Precis som alla motordrivna fordon så måste så klart även din PGO Big Max få sig en service emellanåt.

Serviceprotokoll är inget vi har men vi har gjort allmänna guider om service på både scootermopeder och crossmopeder som kan hjälpa dig när du ska serva din moped:
Guider mopedservice