Vald moped:
Ingen modell vald
Välj moped
För rätt delar
När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Polini Variatorkit Speed Control
Polini - Variatorkit Speed Control - Polini ECO-kit
Information om Polini Variatorkit Speed Control
Komplett variator kit med välbalanserad variator, drivrem, tryckfjädrar samt två uppsättningar variatorvikter.Allmänna monteringstips från Polini:
1. Rengör utsida på motorn där du kommer att arbeta så att smuts ej kommer ner i drivlinan.
2. Skruva bort variatorkåpan. Var försiktig och smörj med rostlösare om skruvar sitter hårt och ej vill lossna. Använd EJ för mycket våld då risken finns att skruvarna går sönder.
3. Skruva loss muttern som låser fast variatorn på vevpartiaxeln
4. Ta bort den tidigare monterade variatorn
5. Om det sitter en mottrycksfjäder som är speciellt anpassad för den tidigare variatorn ta då bort denna. OBS! Akta dig vid demontering av fjädern då den är i ett spänt läge
6. Vid behov montera mottryckfjädern som du fick med i kitet. Läs mer info om detta längre ner på denna sida.
7. Kontrollera skicket på drivremmen, om den är i dåligt skick byt då ut denna mot en Polini drivrem
8. Montera kopplingspaketet med drivremen monterad samt dra åt muttern
9. Montera guideskenorna. Se bild med Nr4
10. Montera variatorvikterna i variatorn. OBS!! Variatorvikterna måste ha den "öppna" sidan åt rätt håll! Se bild med Nr2. Två set variatorvikter med olika viktantal medföljer vid leverans. De tyngre är till för original motorer och de lättare för de som är trimmade. Du kan även blanda variatorvikterna för att uppnå optimal effekt. OBS!! Se bild med nr3 hur Du måste placera samma viktantal för att ej skapa obalans i variatorn.
11. Montera variatorlocket
12. Montera distanserna
13. Montera variatorn på vevaxlen försiktigt så att variatorvikterna ligger kvar på plats
14. Skruva fast muttern som håller variatorn med fingrarna
15. Tryck ihop drivremmen mellan variatorn och kopplingen med handen så att den inte hamnar fel vid kopplingen eller variatorn.
16. Dra åt muttern som håller fast variatorn med det momentet som tillverkaren av mopeden rekommenderar.
Information om mottryckfjädrar från Polini:
Mottrycksfjädern som sitter i det bakre drivpaketet med kopplingen har en viktig roll när man justerar in variatorn för optimal effekt. Efter man har monterat ett kraftfullt cylinderkit kan drivremmen slira eller kan det bakre drivpaketet ej orka hålla emot kraften från det främre drivpaketet med variatorn. I dessa fall kan det vara värt att öka styrkan på mottrycksfjädern. Den blåa som medföljer i kitet har en 15% ökad styrka och den vita 7% om man jämför mot en ny originalfjäder.
Vi rekommenderar att endast byta mottrycksfjäder om det verkligen är ett måste då man når det bästa effektresultat genom att ha en mottrycksfjäder som ger max effektresultat men har så lite spänning som möjligt.
Mottrycksfjädrar med en hög styrka har nämligen en förmåga att låsa drivremen i drivpaketet vilket ökar slitaget på remmen rejält och även minskar drivpaketets effektivitet. Innan man byter mottryckfjäder kontrollera då noga med att drivremmen är i bra kondition samt att variatorn fungerar korrekt.
Passar följande mopedmodeller
HONDA
- SFX
PEUGEOT
- LOOXOR
- TREKKER / TKR
- ZENITH