Vald moped: Ingen modell vald
Välj moped För rätt delar

När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.

Problem med motorblock på D50B0

OBS! Vikigt teknisk information om problem med motorblocket på motorn D50B0

(den sk. Piaggiomotorn) på Derbis växlade mopeder tillverkade efter 2006:


Motorblocksproblem på DERBI Euro 3 (E3-E4)

Från slutsatser dragna framför allt från racing så har man märkt att många förare kör sönder sina vevar på Derbis Euro3-motor. Det har ingen betydelse vilken kubik på cylindern man kört eller vilken vev som använts.

Problemen sker systematiskt på Derbi Euro3, men nästa aldrig på Derbi E2 eller Minarelli AM.

Undersökningar av motorblocket på Derbi E3 visar att det inte har fått någon värmebehandling efter gjutningen. Denna "defekt" tillsammans med väldigt varierande toleranser på lagerbanorna gör att lagret sitter för löst i blocket.

Även originalkonfigurationen ger veven problem och lagerbanorna blir ovala, vilket gör att veven inte får en korrekt position. Veven får ta upp all kraft och blir deformerad vilken kan leda till att den går av.

Därför rekommenderar vi starkt att du kontrollerar detta:

- Om lagerbanorna i motorblocket har spår av rotation från yttre delen av lagret så måste blocket bytas!

- Om du under urmontering av vevpartiet märkeratt det lossnar från blocket utan uppvärmning, så måste blocket bytas!

- Om du har bra mätutrustning kan du kontrollmäta att den maximala diametern på lagerbanan maximalt får uppmäta 46,975 mm i diameter. Är måttet större än detta behöver blocket bytas.

produkter i denna guide