När du valt kommer butiken visa delar för vald moped och universella produkter.
Rengöra förgasare på moped
I denna guide ger vi tips i steg för vad man ska tänka på när man ska rengöra och rensa förgasaren på moped.
Munstycken, slangar, kanaler osv blir ofta igensatta av smutspartiklar och beläggningar från dålig eller gammal bensin och att rengöra förgasaren är något alla måste göra emellanåt för att allt ska fungera optimalt och för att prestandan inte ska bli sämre.
Om inte bensinen kan flöda som den ska så kan även motorskador uppstå då smörjningen av cylindern kan bli undermålig.
OBS! Det är viktigt att tänka på att använda ett rengöringsmedel som lämpar sig för ändamålet så att inte korrosion uppstår, eller att medlet fräter på gummitätningar eller plastdetaljer. Det finns medel som är specifikt framtagna för ändamålet att få tag på.
Det är också en bra idé att ta bilder på hur allt sitter om man inte är säker på vad allt är.
Förgasaren kommer att skruvas isär i många små delar så att sortera och lägga alla delar i egna fack kan också vara att föredra.
Nedan följer en guide som förklarar steg för steg vad man gör och vad man ska tänka på när man demonterar förgasaren och skruvar isär alla komponenter. Observera dock att alla förgasare inte är likadana och att vissa steg i guiden kanske inte berör just din förgasare. Detta är bara en allmän guide som kan hjälpa dig som är osäker.
- Börja alltid med att stänga av beninflödet från tanken. Oavsett om du har en manuell kran eller vakuumstyrd kran så kan det vara bra att klämma åt bensinslangen från kranen ner till förgasaren.
- Första steget efter att man strypt bensinflödet brukar normalt vara att man tar bort luftfiltret. Detta kan du kontrollera och göra rent direkt eller innan du monterar dit det igen efter du är klar med rengöringsprocessen.
- Nu kan du koppla loss alla slangar från förgasaren. Om du har elchoke så koppla ut kontakten till denna.
- Plocka av förgasaren från insuget. Den kan sitta monterad på olika sätt. Se till så att det inte ramlar ner något i insuget som senare kan orsaka motorskador.
- Nu bör det endast vara gasvajern som sitter kvar på förgasaren. Skruva upp trottellocket och ta bort vajern från trotteln. Ta bilder om du inte är säker på hur det ska sitta när du sedan ska montera vajern igen.
- När du nu har föragsaren lös och demonterad från mopeden så ska alla lösa skruvar, flottörskål, flottör, munstycken osv skruvas bort från förgasaren så att allt som går att göra rent individuellt är separerat från förgasarkroppen.
OBS! För att underlätta vid första uppstart så är det bra att göra markeringar på luft- tomgångsskruvar osv, alternativt räkna hur många varv de är inskruvade så att de kan skruvas in lika långt vid monteringen. - Passa på att kontrollera skick på packningar mm. Dessa kan behöva bytas ut.
- Nu kan du börja göra rent alla delar. OBS! Använd lämpligt medel och låt delarna dra i detta ett tag innan du börjar skrubba.
Se till så att alla beläggningar och smuts försvinner utan att skada något i processen. Många smådelar kan vara känsliga. Använd inte verktyg som repar eller skadar något material utan det bästa är att använda den mest skonsamma metoden att få delarna rena, även om det kan ta längre tid.
Se till så att munstyckena inte är igensatta. - När du manuellt har gjort rent alla delar så kan du skölja av dessa i en hink med rent vatten
Torka sedan alla delar grundligt. Har du tryckluft så går det bra att använda om försiktighet vidtas. - När allt är rent och torrt så ska du montera tillbaka allt som det var och detta gör du alltså i omvänd ordning mot hur demonteringen gick till.
- Avsluta med att kontrollera hur motorn går och gör eventuella justeringar på förgasaren för att gången ska bli så bra som möjligt.